Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-10-31, 18:43
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Absolut.Därför man aldrig ska köpa från e-handeln oavsett om den är svensk eller inte för de vidaresäljer ofta samma vara.

Stora butikskedjor med riktiga butiker(om vi inte räknar med kinesiska skräpkedjor som biltema,dollarstore,ö&b osv) brukar däremot ha sina krav på sina leverantörer att inte få använda förbjudna gifter och extra giftiga kemikalier.

Det bästa är fortfarande kläder med ekologisk bomull och strumpor med desamma.

Det är tyvärr inget trams utan det är extrema gifter som används i skiten och miljön i kina och deras dricksvatten är helt förstört.

Deras floder är färgade i olika färger och fullt med kemikalier och grodor och andra djur som får hemska missbildningar.

Om du säger själva miljön är skadlig. Så stora då:

Citat:
H&M köper sina klädprodukter från olika länder globalt. De primära tillverkningsplatserna för H&M-produkter är Kina, Bangladesh och Indien

Citat:
Kappahl-gruppen äger inga fabriker. Vi samarbetar i stället med leverantörer som delar vår syn på ansvarsfull tillverkning av kläder. Vi tillverkar våra kläder i Asien och Europa, främst i Kina, Bangladesh, Indien och Turkiet.

Citat:
Lindex har fem stycken produktionskontor i Bangladesh, Hong Kong, Indien, Kina och Turkiet.

Osv osv. Sett till det här med gifter i kläder...
Citera
2024-10-31, 19:09
Medlem
godboys avatar
När det gäller typ cykelbelysning, hårklämmor till frugan, polerkit till bilen, enkla karbinhakar som inte ska ha specifik belastning osv så är TEMU grymt.
- Köpte fram och bak belysning till cykeln för typ 25 kr som på Biltema kostar 60 kr.

- Hårklämmor som på Rusta kostar kanske 30-40 kr kostar här 6-7 kr. Småklämmor i 100 pack för 22 kr, åtta stycken på ICA kostar 40-50 kr.

Så här är det med många produkter. Förvånar mig att det finns folk som tror att det inte är samma hårklämma på TEMU som på Rusta eller ICA. Givetvis har det lagts på massvis med marginal av dessa kedjor.

Jag kommer fortsätta handla av TEMU så länge det fungerar så bra som det gör.

Nu köper jag inte kläder på postorder då jag vill prova, klämma och känna.
Citera
2024-10-31, 19:35
Medlem
Hm. Jag som trodde att Europa hade lagar mot att sälja farliga kemikalier, så att det inte får säljas av butiker? Och att Ali å temu kringgår det för att de skickar direkt från Asien. Nån som vet hur det ligger till?
Citera
2024-10-31, 21:20
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Sparat 1000 tals kr på att handla på temu i år. Har verkligen varit en hjälp i dessa inflations tider. Ex:

Lödd tenn från temu 20 kr
Lödd tenn från Bauhaus 200 kr

Sverige måste sänka skatten om butiker ska överleva.

Just lödtenn är det väldig skillnad i kvalitet på. Jag köper också från Kina eftersom jag vill ha med bly i, men jag är noga med att köpa rätt märke (blå Kaina) som anses vara det bästa.
Citera
2024-10-31, 21:33
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bababoyiscool
Hur gör du med minimumbeloppet på 280 kr?

Ofta man beställer bara en eller ett fåtal saker från en sån sida. Har aldrig ens kollat att det finns ett minimumbelopp, det har aldrig varit några problem eftersom man beställer fler grejer i ett svep. Inte svårt att hitta grejer att köpa.
Citera
2024-10-31, 21:41
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Det här med kemikalier. Och även villkor för arbetarna som tillverkar produkterna. Hur vet ni att det inte är samma produkter som säljs i Sverige bara för att det är svenska butiker och svenska förpackningar? Eller inga förpackningar alls. Klart företag tänker på att tjäna pengar. De importerar varor billigt och säljer dyrt i Sverige. Litar inte ett dugg på att varorna är tillverkade i EU bara för att det står något bra på svenska eller engelska på förpackningen. Det är samma varor för olika priser. Det är inte svårt att importera varor för att sälja. Ännu enklare blir det också med varor som inte ens har en förpackning. Så svaret är ganska enkelt. Är det inte en lokal butik man vill gynna och om man kan vänta lite längre på leverans väljer jag det billiga alternativet.
Citera
2024-10-31, 23:02
Medlem
Onanikrems avatar
Köpte senast en blåtandsplugg för 24kr till stationära datorn för att kunna köra trådlösa lurar. Tänkte det är väl 50/50 på att den funkar? Funkar klockrent, ploppar upp direkt man pluggar in den och hittar lurarna utan problem. Liknande på Classe osv. kostar 129 som billigast sist jag kollade.

Billiga lurar skall man dock undvika, köpte tidigare för 35kr trådlösa, ljudet sög getpung, kvinnan i mitt liv fick dem för hon lyssnar mest på poddar och där behövs ingen bas direkt. Hon blev nöjd i alla fall.
Citera
2024-11-01, 02:23
Medlem
Mycket billigt här i Kina att online shoppa nu och fram till 11/11, en årligen återkommande tradition.
Citera
2024-11-01, 08:59
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag har handlat några gånger, men håller mig till hobbygrejor typ tillbehör till 3D skrivare, mobiltelefonhållare osv.
Elektronik (tex laddare) och kläder skulle jag aldrig drömma om att köpa.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in