Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-31, 20:22
Medlem
Eponumoss avatar
Introducing ChatGPT search. Get fast, timely answers with links to relevant web sources.

ChatGPT can now search the web in a much better way than before. You can get fast, timely answers with links to relevant web sources, which you would have previously needed to go to a search engine for. This blends the benefits of a natural language interface with the value of up-to-date sports scores, news, stock quotes, and more.

ChatGPT will choose to search the web based on what you ask, or you can manually choose to search by clicking the web search icon.”

[…]

”The search model is a fine-tuned version of GPT-4o, post-trained using novel synthetic data generation techniques, including distilling outputs from OpenAI o1-preview. ChatGPT search leverages third-party search providers, as well as content provided directly by our partners, to provide the information users are looking for. Learn more here⁠(opens in a new window).

Thanks to feedback from the SearchGPT prototype, we brought the best of the SearchGPT experience into ChatGPT.”
https://openai.com/index/introducing-chatgpt-search/

”OpenAI on Thursday launched a search feature within ChatGPT, its viral chatbot, that positions the high-powered artificial intelligence startup to better compete with search engines like Google, Microsoft’s Bing and Perplexity.

ChatGPT search offers up-to-the-minute sports scores, stock quotes, news, weather and more, powered by real-time web search and partnerships with news and data providers, according to the company. It began beta-testing the search engine, called SearchGPT, in July.”
https://www.cnbc.com/2024/10/31/open...erplexity.html

Jaha, vad tror, tycker vi och tänker om detta?

Den tidigare betaversionen är nu stängd och nedanstående URL verkar ”redirekta” till ChatGPT, men det går att läsa mer och se tidigare gränssnitt på;

http://searchgpt.com/
Senast redigerad av Eponumos 2024-10-31 kl. 20:26.
Citera
2024-10-31, 20:33
Medlem
Känns som att detta är början på slutet för att googla saker.
Jag har redan börjat gå över till att fråga chatGPT istället för att googla, och då är den inte ens designad för det än. Tror detta blir grymt.
Citera
2024-10-31, 20:41
Medlem
Eponumoss avatar
Söktjänsten är tillgänglig för alla som pröjsar och om man stått på väntlistan för beta-testet, både på webben och i apparna, men gratisanvändare får vänta, den ska rullas ut helt till alla under ”de kommande månaderna”.
Citera
2024-10-31, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Söktjänsten är tillgänglig för alla som pröjsar och om man stått på väntlistan för beta-testet, både på webben och i apparna, men gratisanvändare får vänta, den ska rullas ut helt till alla under ”de kommande månaderna”.

Jag har betalversion, men ser inte att jag kommer åt någon söktjänst. Var hittar jag den?
Citera
2024-10-31, 21:51
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Känns som att detta är början på slutet för att googla saker.
Jag har redan börjat gå över till att fråga chatGPT istället för att googla, och då är den inte ens designad för det än. Tror detta blir grymt.

Google är ju riktigt kass nu ändå, mest en massa spam.
Citera
2024-10-31, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Google är ju riktigt kass nu ändå, mest en massa spam.

Satt och funderade på det också. Om chatGPT börjar med sponsrade resultat, både i chatten och nu mer sökfunktionen så kan det bli pannkaka av allt.
Citera
2024-10-31, 22:39
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Jag har betalversion, men ser inte att jag kommer åt någon söktjänst. Var hittar jag den?
Om du använder appen, har du uppdaterat den? Det är en jordglob i inmatningsfältet.

Riktigt glad över deras sök. Hoppas att de skapar sin egna webbläsare också. Google blev maktgalna och trodde de kunde komma undan med vad som helst, dvs att försämra organiska resultat och pumpa in mer reklam.
Citera
2024-10-31, 22:40
Medlem
Milan.Barcas avatar
Citat:
Satt och funderade på det också. Om chatGPT börjar med sponsrade resultat, både i chatten och nu mer sökfunktionen så kan det bli pannkaka av allt.
Eftersom att det är en betaltjänst så hoppas jag att detta inte sker. Men det får tiden utvisa.
Citera
2024-10-31, 22:53
Medlem
fjollciggs avatar
Kommer ”googla” leva kvar eller ersättas av ”ajja” (AI:a)? GPT:a? Fråga botten? Vad tror ni?
Citera
2024-11-01, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milan.Barca
Eftersom att det är en betaltjänst så hoppas jag att detta inte sker. Men det får tiden utvisa.

Well de kan ju rikta sökningar precis hur de vill. Är det utmärkt med "reklam" eller annat så VET man det ju, nu kommer man inte ha en aning istället, så klart de vill tjäna ännu mer pengar på det och i vanlig ordning kan säkert företag och myndigheter köpa sig till vilken information de skall visas. Så klart. måste nog tyvärr tilläggas per idag, allt och alla ska styras via skärmarna och sökningarna. Ingen ska få tänka fritt.
Citera
2024-11-01, 08:04
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Kommer ”googla” leva kvar eller ersättas av ”ajja” (AI:a)? GPT:a? Fråga botten? Vad tror ni?
Detta känner jag befogar en helt egen tråd, men rätt bra idé!
Citera
2024-11-01, 09:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Internet ökningen verkar fungera fint med fylligt svar och ordentliga länkar! Dessutom har jag, sent om sido, fått det avancerade röstläget! 🙂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in