Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-01, 12:59
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
Nykomlingen Handelshögskolan i Töreboda har jag också hört mycket gott om!

Lanthandels?
Citera
2024-11-02, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Idiot. Det är inte ett steg närmare att låta lektorn där skaffa sig ett riktigt jobb och bli en produktiv samhällsmedborgare, vilket är vad han borde göra.

Folk som inte är idioter köper ett par böcker och studerar ämnet online istället för att uppmuntra att man lägger skattepengar på sådana skitkurser som inte borde existera på en högskola, och hade du tänkt dig ta studielån för skiten så är du helt tappad.

Inte bara finns det en betydligt större kunskapsbank på nätet men dessutom betydligt bättre.
Allt ovan handlar inte specifikt om att det är en högskola fylld med kulturmarxism, det handlar om att hela poängen med att utbilda sig mer är att det ska rendera i ett examensbevis som kan ge ett bättre jobb, i annat fall använder man sig av egenstudier som en sann intellektuell person. Ett bättre jobb kan inte filosofi eller det mesta annan flum som lärs ut där (och på andra högskolor) leda till.

Det där stämmer inte alls. Utbildning bygger inte enbart på att kunna dra en rak linje mellan studerat material och arbete. Ofta är det nyttigt att läsa ämnen som inte är direkt kopplade till det man vill arbeta med för att bredda horisonten och kunna ta sig an situationer från nya perspektiv. Filosofi lär dig att förändra ditt sätt att tänka och gå djupare in i frågor än du antagligen är van vid. Och nej, jag läser inte filosofi på SH, men jag tycker TS absolut ska göra det om det är intressant för hen.

Steve Jobs sa att den mest användbara kursen han läst på universitet var kalligrafi, vilket var en extrakurs han valt p.g.a personligt intresse. Han drog mycket inspiration från det han lärde sig när han designade Appleprodukter.
Citera
2024-11-02, 19:44
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Sök till Stockholms universitet i stället, eller Handels, som jag tror erbjuder kurser i filosofi nuförtin...

Skulle jag också säga, SU Teoretisk Filosofi.

Hade ett erbjudande om att undervisa (statistik) vid Södertörns bögskola, tackade nej - eftersom det var just SH...
Citera
2024-11-04, 02:41
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantfysik1
Efter vad jag har läst på flashback så verkar inte södertörn som en bra högskola men funderar ändåså på att läsa där en termin filosofi, inte för att det ska leda till jobb utan för intresset, dem lär väll ändåså ut sanningen där även om många verkar ha något imot högskolan, så att jag inte läser något som är falskt?
Testa och se.
Jag rekommenderar något som ger Fil.Kandidat istället. Kan tipsa om Europastudier vid LU eller Linneuniversitetet. Rätt så underskattat program som öppnar dörren för en del fina arbetsgivare.
Jag läser vid LU och det är rätt mycket filosofi blandat med politik, speciellt om du väljer att rikta dig mot statsvetenskap istället för humaniora.
Citera
2024-11-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Lanthandels?

Detta är sjukt fördomsfullt från din sida. Men överväg åtminstone att prata med Tranås University (egentligen en högskola precis som Jönköping University. men säg inte detta till någon!)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in