Citat:
Ursprungligen postat av
Kvantfysik1
Efter vad jag har läst på flashback så verkar inte södertörn som en bra högskola men funderar ändåså på att läsa där en termin filosofi, inte för att det ska leda till jobb utan för intresset, dem lär väll ändåså ut sanningen där även om många verkar ha något emot högskolan, så att jag inte läser något som är falskt?
De flesta på Flashback går på hörsägen och har själva inte pluggat vid Södertörn. Min erfarenhet av universitet och högskolor i Sverige (jag har pluggat på plats på tre olika och sedan läst på distans på ytterligare tre) är att topparna ofta är väldigt höga medan dalarna är väldigt låga. Detta oberoende av vilken skola det är eller vilket ämne. Nu börjar det bli riktigt länge sedan jag läste på Södertörn men jag tyckte verkligen mycket om Sven Olov Wallerstein t.ex. På samma lärosäte, också i filosofiämnet, hade jag en av de mest förvirrade föreläsarna någonsin (minns inte hennes namn på rak arm).
Jag tycker att du ska testa och se hur det känns. Däremot kan jag säga att om du planerar att läsa en termin på Södertörn och sedan fortsätta läsa filosofi men tänkt byta till SU, eller tvärtom för den delen, kan det bli onödigt krångligt för dig. Eftersom skolorna fokuserar på lite olika filofer och traditioner kan det vara så att det du lär dig på en skola i A-kursen kanske inte förbereder dig lika bra för B-kursen på en annan skola.