Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-10-31, 21:05
Medlem
Efter vad jag har läst på flashback så verkar inte södertörn som en bra högskola men funderar ändåså på att läsa där en termin filosofi, inte för att det ska leda till jobb utan för intresset, dem lär väll ändåså ut sanningen där även om många verkar ha något imot högskolan, så att jag inte läser något som är falskt?
Citera
2024-10-31, 21:08
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvantfysik1
Efter vad jag har läst på flashback så verkar inte södertörn som en bra högskola men funderar ändåså på att läsa där en termin filosofi, inte för att det ska leda till jobb utan för intresset, dem lär väll ändåså ut sanningen där även om många verkar ha något imot högskolan, så att jag inte läser något som är falskt?
Sök till Stockholms universitet i stället, eller Handels, som jag tror erbjuder kurser i filosofi nuförtin...
Citera
2024-10-31, 21:15
Medlem
Som det ser ut nu så ska jag läsa där, tror mest att folk inte gillar ämnena som de lär ut där men ändåså tror jag att ämnena i sig har lika hög kvalité som samma ämnen på någon annan högskola
Citera
2024-10-31, 21:17
Medlem
Idiot. Det är inte ett steg närmare att låta lektorn där skaffa sig ett riktigt jobb och bli en produktiv samhällsmedborgare, vilket är vad han borde göra.

Folk som inte är idioter köper ett par böcker och studerar ämnet online istället för att uppmuntra att man lägger skattepengar på sådana skitkurser som inte borde existera på en högskola, och hade du tänkt dig ta studielån för skiten så är du helt tappad.

Inte bara finns det en betydligt större kunskapsbank på nätet men dessutom betydligt bättre.
Allt ovan handlar inte specifikt om att det är en högskola fylld med kulturmarxism, det handlar om att hela poängen med att utbilda sig mer är att det ska rendera i ett examensbevis som kan ge ett bättre jobb, i annat fall använder man sig av egenstudier som en sann intellektuell person. Ett bättre jobb kan inte filosofi eller det mesta annan flum som lärs ut där (och på andra högskolor) leda till.
Senast redigerad av HansVonFreudhaus 2024-10-31 kl. 21:21.
Citera
2024-10-31, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HansVonFreudhaus
Idiot. Det är inte ett steg närmare att låta lektorn där skaffa sig ett riktigt jobb och bli en produktiv samhällsmedborgare, vilket är vad han borde göra.

Folk som inte är idioter köper ett par böcker och studerar ämnet online istället för att uppmuntra att man lägger skattepengar på sådana skitkurser som inte borde existera på en högskola, och hade du tänkt dig ta studielån för skiten så är du helt tappad.

Inte bara finns det en betydligt större kunskapsbank på nätet men dessutom betydligt bättre.
Behöver mest läsa något för att se om jag klarar av att sitta framför datorn en hel utbildning då jag får huvudvärk när jag sitter framför datorer för länge, så jag tänkte ta någon intresant utbildning på distans så jag får se hur jag ska lägga upp det för att inte få huvudvärk, men det kanske är mest läsa i böcker på en filosofi utbildning? Har ni något annat förslag på intresant utbildning med mycket dator på distans, en termin heltid?
Citera
2024-10-31, 21:23
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Efter vad jag har läst på flashback så verkar inte södertörn som en bra högskola men funderar ändåså på att läsa där en termin filosofi, inte för att det ska leda till jobb utan för intresset, dem lär väll ändåså ut sanningen där även om många verkar ha något emot högskolan, så att jag inte läser något som är falskt?

De flesta på Flashback går på hörsägen och har själva inte pluggat vid Södertörn. Min erfarenhet av universitet och högskolor i Sverige (jag har pluggat på plats på tre olika och sedan läst på distans på ytterligare tre) är att topparna ofta är väldigt höga medan dalarna är väldigt låga. Detta oberoende av vilken skola det är eller vilket ämne. Nu börjar det bli riktigt länge sedan jag läste på Södertörn men jag tyckte verkligen mycket om Sven Olov Wallerstein t.ex. På samma lärosäte, också i filosofiämnet, hade jag en av de mest förvirrade föreläsarna någonsin (minns inte hennes namn på rak arm).

Jag tycker att du ska testa och se hur det känns. Däremot kan jag säga att om du planerar att läsa en termin på Södertörn och sedan fortsätta läsa filosofi men tänkt byta till SU, eller tvärtom för den delen, kan det bli onödigt krångligt för dig. Eftersom skolorna fokuserar på lite olika filofer och traditioner kan det vara så att det du lär dig på en skola i A-kursen kanske inte förbereder dig lika bra för B-kursen på en annan skola.
Citera
2024-10-31, 21:25
Medlem
Jantejantejantes avatar
Frågorna du bör ställa dig är: Har du råd att plugga filosofi? Hur kommer din framtid se ut, är det någon som anställer filosofer?
Citera
2024-10-31, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
De flesta på Flashback går på hörsägen och har själva inte pluggat vid Södertörn. Min erfarenhet av universitet och högskolor i Sverige (jag har pluggat på plats på tre olika och sedan läst på distans på ytterligare tre) är att topparna ofta är väldigt höga medan dalarna är väldigt låga. Detta oberoende av vilken skola det är eller vilket ämne. Nu börjar det bli riktigt länge sedan jag läste på Södertörn men jag tyckte verkligen mycket om Sven Olov Wallerstein t.ex. På samma lärosäte, också i filosofiämnet, hade jag en av de mest förvirrade föreläsarna någonsin (minns inte hennes namn på rak arm).

Jag tycker att du ska testa och se hur det känns. Däremot kan jag säga att om du planerar att läsa en termin på Södertörn och sedan fortsätta läsa filosofi men tänkt byta till SU, eller tvärtom för den delen, kan det bli onödigt krångligt för dig. Eftersom skolorna fokuserar på lite olika filofer och traditioner kan det vara så att det du lär dig på en skola i A-kursen kanske inte förbereder dig lika bra för B-kursen på en annan skola.
Ska inte läsa filosofi efteråt, så då kan det nog bli södertörn men är det mest läsa i böcker eller på internet i filosofi då jag behöver sitta framför datorn så behöver jag en utbildning med mycket dator för att se om mitt huvud klarar det då jag får huvudvärk av datorer
Citera
2024-10-31, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Frågorna du bör ställa dig är: Har du råd att plugga filosofi? Hur kommer din framtid se ut, är det någon som anställer filosofer?
Ska bara läsa filosofi en termin sen läser jag något annat, så länge det inte ses som något negativt med filosofi på ett cv så ska jag nog läsa det, det kan kanske hjälpa mitt cv lite grann
Citera
2024-10-31, 22:00
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ska bara läsa filosofi en termin sen läser jag något annat, så länge det inte ses som något negativt med filosofi på ett cv så ska jag nog läsa det, det kan kanske hjälpa mitt cv lite grann
Ja ja, med filosofi på ett cv från södertörn så öppnas dom flesta dörrar.
Sverige behöver fler filosofer.
Så gå hela vägen.
Lycka till.
Citera
2024-10-31, 22:03
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Nej, vad svamlar du om? Det kommer inte hjälpa ditt CV ett enda dugg, plugga något som du klarar av, nån AMS-utbildning tex.
Citera
2024-10-31, 22:41
Medlem
om du överväger södertörn tycker jag du bör överväga antingen malmö UNIVERSITET, eller kanske jönköping UNIVERSITY. Nykomlingen Handelshögskolan i Töreboda har jag också hört mycket gott om!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in