Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-01, 08:54
Medlem
SkiZoRs avatar
Hej, har två handtagsvärmare på 12volt utan uppmärkta kablar. Vad händer om jag av misstag vänder polariteten på den ena slingan men kopplar den andra rätt?

Förstår att polariteten är viktig sett till att somliga kopplingar kräver att strömmen flödar åt rätt håll men i mitt huvud spelar det ingen roll rörande mina slingor eftersom det bara är resistans i slingan och inget finkänslig elektronik?

Tacksam för svar!
Citera
2024-11-01, 09:37
Avstängd
Hur vänder man av misstag? Det händer ingenting är svaret.
Citera
2024-11-01, 11:23
Medlem
Limma skinkbits avatar
Så länge det inte finns någon känslig elektronik i dessa (elektronisk termostat?) så händer inget. Värmeslingor är en rent resistiv last som inte är beroende av polaritet.
Citera
2024-11-01, 11:42
Medlem
Smekarn87s avatar
Det kommer få hur fint som helst så länge ingen diod är i systemet.
Citera
2024-11-01, 11:48
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkiZoR
Hej, har två handtagsvärmare på 12volt utan uppmärkta kablar. Vad händer om jag av misstag vänder polariteten på den ena slingan men kopplar den andra rätt?

Förstår att polariteten är viktig sett till att somliga kopplingar kräver att strömmen flödar åt rätt håll men i mitt huvud spelar det ingen roll rörande mina slingor eftersom det bara är resistans i slingan och inget finkänslig elektronik?

Tacksam för svar!

Finns det elektriska komponenter i vägen från batteri till värmeslinga ? Då kan det hända att kondensatorer och dioder som inte är bipolära går upp i rök, då de kräver rätt polarisering + och -
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in