Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-13, 08:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Har en liten fundering angående #regel 6 - kan bomullen vara i form av ett bomullssnöre, eller är det enbart fluffligt bomull som gäller?
På tal om, istället för bomullssnöre kanske kolasnöre funkar? finns ätbara sprayer för att färga det vitt.

https://www.coop.se/handla/varor/god...-5700417990202
Citera
2024-11-13, 13:00
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Har en liten fundering angående #regel 6 - kan bomullen vara i form av ett bomullssnöre, eller är det enbart fluffligt bomull som gäller?
Svårt att säga utan att veta lite mer hur du tänkt. Har du planer på att hänga upp något med hjälp av bomullssnöre? Det var någon som frågade om det förra året och det måste få anses vara okej. Jag testade kolasnören till det men de torkar och går av efter ett tag så det höll inte ihop särskilt länge.

Annars är tanken, som Arne.Anka säger, att bomullen är där för att föreställa snö. Visst finns det massor av ätbara alternativ, men förr var ju bomull vanligare och kan vara väldigt fint.
Citera
2024-11-13, 13:08
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Svårt att säga utan att veta lite mer hur du tänkt. Har du planer på att hänga upp något med hjälp av bomullssnöre? Det var någon som frågade om det förra året och det måste få anses vara okej. Jag testade kolasnören till det men de torkar och går av efter ett tag så det höll inte ihop särskilt länge.

Annars är tanken, som Arne.Anka säger, att bomullen är där för att föreställa snö. Visst finns det massor av ätbara alternativ, men förr var ju bomull vanligare och kan vara väldigt fint.
Snöret skulle ha två funktioner;
1. Några centimeter bomullssnöre till en brunn med en hängande hink. Har testat kolasnöre, men det blir tyvärr alldeles för tjockt (även testat att snitta kolasnöret på mitten).
2. Som hår på en karaktär
Citera
2024-11-13, 13:22
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Snöret skulle ha två funktioner;
1. Några centimeter bomullssnöre till en brunn med en hängande hink. Har testat kolasnöre, men det blir tyvärr alldeles för tjockt (även testat att snitta kolasnöret på mitten).
2. Som hår på en karaktär

Aha. Ja jag tycker det bör vara okej till sådana småsaker som inte innefattar själva byggnaden som sådan, utan mest är pynt. Vi kan väl höra vad min kollega säger.
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
.

Ett annat tips är fondant som är väldigt lättjobbat och som man kan göra hår, gräs, takvass, figurer och annat kul av. Perfekt hår om man trycker den genom en vitlökspress! Brukar säljas billigt på exempelvis Lidl lite längre fram mot jul. Den finns i flera färger och har blivit en favorit hos mig.
Citera
2024-11-21, 06:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Aha. Ja jag tycker det bör vara okej till sådana småsaker som inte innefattar själva byggnaden som sådan, utan mest är pynt. Vi kan väl höra vad min kollega säger.

Ett annat tips är fondant som är väldigt lättjobbat och som man kan göra hår, gräs, takvass, figurer och annat kul av. Perfekt hår om man trycker den genom en vitlökspress! Brukar säljas billigt på exempelvis Lidl lite längre fram mot jul. Den finns i flera färger och har blivit en favorit hos mig.

Det går ju annars att göra trådar av smält socker.
Det är så sockervadd framställs. Även om trådarna i sockervadd är väldigt tunna så går det att göra dem tjockare.

Nackdelen med dessa är däremot att de blir ganska spröda, men det går att använda om man ska ha en statistisk installation och inte är beroende av att det ska fungera som en flexibelt snöre.

Finns även möjlighet att använda extremt tunn spaghetti och vissa sorters nudlar vilka kan formas i kokt/uppblött tillstånd för att sedan stelna när det torkar.

Så personligen ser jag inget behov av att använda bomullssnöre eller tråd med tanke på att det finns ätbara alternativ, man behöver kanske bara tänka ett par varv till innan man kommer på vad man kan använda i stället.
Citera
2024-11-21, 14:52
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det går ju annars att göra trådar av smält socker.
Det är så sockervadd framställs. Även om trådarna i sockervadd är väldigt tunna så går det att göra dem tjockare.

Nackdelen med dessa är däremot att de blir ganska spröda, men det går att använda om man ska ha en statistisk installation och inte är beroende av att det ska fungera som en flexibelt snöre.

Finns även möjlighet att använda extremt tunn spaghetti och vissa sorters nudlar vilka kan formas i kokt/uppblött tillstånd för att sedan stelna när det torkar.

Så personligen ser jag inget behov av att använda bomullssnöre eller tråd med tanke på att det finns ätbara alternativ, man behöver kanske bara tänka ett par varv till innan man kommer på vad man kan använda i stället.
I det här fallet har det löst sig vad jag förstår, men ja, jag håller med om att man ska försöka hitta ett ätbart alternativ. Det är roligt att se vad man kan hitta på dessutom. En tävlande förra året, anomalign, hade blast från kakifrukt och spenat i sitt bidrag.

Även belysningen kan ju användas att hänga saker i om man vill. Numera finns det tunna små ljusslingor som kan böjas hur man vill och de väger nästan ingenting.
Citera
2024-11-24, 14:13
Moderator
Jultrollets avatar
Nu är det bara en vecka kvar till tävlingsstart!

Jag har fått flera önskemål i PM om att lägga upp några tips som underlättar bakningen och som kan vara till hjälp för de som kanske inte har bakat något hus alls tidigare. Fyll gärna på med mer!

Citera
2024-11-26, 07:05
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Nu är det bara en vecka kvar till tävlingsstart!

Jag har fått flera önskemål i PM om att lägga upp några tips som underlättar bakningen och som kan vara till hjälp för de som kanske inte har bakat något hus alls tidigare. Fyll gärna på med mer!

Kul, jag ska nog testa att göra fönster av halstabletter. Verkar halvfarligt och läskigt, men också spännande. Man kommer känna sig som en mäktig köks-smed när man häller den där dödsheta massan.

Själv håller jag på och spånar på att få till något bra recept på en vegansk kristyr som torkar snabbt och hårt, för montering. Jag ska testa det mest basic receptet först: kikärtsspad och florsocker och se om det fungerar dugligt, men jag är öppen att experimentera, så jag har köpt veganskt äggersättningspulver, några kilo florsocker och ett sprits-set häromdagen, för att laborera lite. Det vore så smidigt att slippa använda smält socker vid monteringen.
Citera
2024-11-26, 12:49
Medlem
qaaqs avatar
Vore trevligt om det blir mer fokus på byggnaden istället för berättelsen runt omkring.
Citera
2024-11-26, 12:51
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Kul, jag ska nog testa att göra fönster av halstabletter. Verkar halvfarligt och läskigt, men också spännande. Man kommer känna sig som en mäktig köks-smed när man häller den där dödsheta massan.

Själv håller jag på och spånar på att få till något bra recept på en vegansk kristyr som torkar snabbt och hårt, för montering. Jag ska testa det mest basic receptet först: kikärtsspad och florsocker och se om det fungerar dugligt, men jag är öppen att experimentera, så jag har köpt veganskt äggersättningspulver, några kilo florsocker och ett sprits-set häromdagen, för att laborera lite. Det vore så smidigt att slippa använda smält socker vid monteringen.
Ja, var försiktig om du väljer att smälta i mikron för det blir verkligen otroligt hett. Annars är det lättare att hälla en generös hög med tablettkross i fönsteröppningarna och smälta det på plats i ugnen. Gör gärna några test innan du använder det i dina delar du ska tävla med så att du ser hur det blir. Retfullt om det pöser över, blir bränt eller för tunt.

Jag gjorde ett test för ett tag sedan med 3/4 dl aquafaba, 2 krm ättikssprit (eller citronsaft) och ca 8 dl siktat florsocker efter det här receptet: https://www.kakboken.se/recept/vegan...yr-royal-icing och det blev förvånansvärt bra.

Syran i ättikan, eller citronsaften, gör att det stelnar bättre och kristyren blir vitare och mer opak. Den tog visserligen längre tid på sig att stelna ordentligt än vanlig kristyr med äggvita, men om man stöttar upp delarna under natten så tyckte jag att det verkade hålla bra även som lim.

Alltid lika intressant med dina experiment. Det ger inspiration att prova nya saker och hitta bra alternativ så att även de som inte vill använda ägg kan vara med.
Citera
2024-11-28, 19:25
Medlem
Citat:
Vi har gjort några ändringar som vi vill uppmärksamma er på inför årets tävling, och tar gärna emot era synpunkter och förslag.

Regel nummer 4 har skrivits om.

Förra året hade vi följande formulering av regeln:
Pepparkakshuset förväntas vara utformat som en byggnad, men kan i undantagsfall - ifall bidraget uppfattas som ambitiöst - även vara ett föremål (exempelvis fordon, farkost etc).
I år har vi ändrat det till följande:
Bidraget ska vara utformat som ett hus, en bostad eller en byggnad. Det omfattar även tillfälliga byggnader, som exempelvis ett tält, en husvagn, en husbåt eller liknande konstruktioner.

Detta tycker jag är synd. Som åskådare är jag mest intresserad av att se spektakulära byggen. Tycker det är synd att begränsa kreativiteten med att det måste vara en byggnad. I slutändan är det ju självreglerande vad folk vill se, eftersom det ändå avgörs med en omröstning. Låt folk bygga vad de vill, så röstar vi sen.
Citera
2024-11-28, 21:20
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Detta tycker jag är synd. Som åskådare är jag mest intresserad av att se spektakulära byggen. Tycker det är synd att begränsa kreativiteten med att det måste vara en byggnad. I slutändan är det ju självreglerande vad folk vill se, eftersom det ändå avgörs med en omröstning. Låt folk bygga vad de vill, så röstar vi sen.
Vi har funderat på detta och begreppet byggnad omfattar ändå så mycket. Det kan vara allt från cirkustält, pyramiderna, badhus, tempel, husbilar, slott och ladugård till triumfbågar, utedass och julkrubbor. Även sagohus som älvors hus, smurfarnas svamphus och liknande, men även sådant som kinesiska muren och andra byggnadsverk. Det finns dessutom gott om utrymme att vara kreativ. En trasig, borttappad känga med hål som fönster kan ju vara hus till några små möss?

Egentligen har vi bara återgått till de tidigare årens regel så skillnaden blir inte så stor. Vi provade förra året med att i undantagsfall även tillåta föremål om bidraget kunde anses vara seriöst, men flera upplevde att gränsen för vad som kan anses vara seriöst var för luddig och godtycklig. När tävlingen startades 2011 var sannolikt tanken bakom det hela att det skulle vara någon form av hus, även sagohus, eller annan byggnad.

Men vi funderar och diskuterar detta från år till år, för visst är det roligt att se alla möjliga olika bidrag, och tar alla åsikter och förslag under begrundande. En del önskar sig exempelvis ett tema medan andra tycker det vore begränsande. Någon har föreslagit en semifinal i omröstningen. Allt tål att tänkas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in