Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Vi har funderat på detta och begreppet byggnad omfattar ändå så mycket. Det kan vara allt från cirkustält, pyramiderna, badhus, tempel, husbilar, slott och ladugård till triumfbågar, utedass och julkrubbor. Även sagohus som älvors hus, smurfarnas svamphus och liknande, men även sådant som kinesiska muren och andra byggnadsverk. Det finns dessutom gott om utrymme att vara kreativ. En trasig, borttappad känga med hål som fönster kan ju vara hus till några små möss?

Egentligen har vi bara återgått till de tidigare årens regel så skillnaden blir inte så stor. Vi provade förra året med att i undantagsfall även tillåta föremål om bidraget kunde anses vara seriöst, men flera upplevde att gränsen för vad som kan anses vara seriöst var för luddig och godtycklig. När tävlingen startades 2011 var sannolikt tanken bakom det hela att det skulle vara någon form av hus, även sagohus, eller annan byggnad.

Men vi funderar och diskuterar detta från år till år, för visst är det roligt att se alla möjliga olika bidrag, och tar alla åsikter och förslag under begrundande. En del önskar sig exempelvis ett tema medan andra tycker det vore begränsande. Någon har föreslagit en semifinal i omröstningen. Allt tål att tänkas på.

Om jag inte minns fel så var där bidrag som raketgevär och stridsvagnar som bogserades bort av bönder i Ukraina förra året. Den typen av byggen tycker iaf jag är kul, men svåra att få in under årets regel. För mig är det roligaste när det kommer ett bidrag som anspelar på något som hänt under året, t.ex stormningen av kapitolium, som också råkar vara en byggnad, men det är svårt att veta i förväg vad folk kan tänkas hitta på.
Citera
2024-11-29, 14:43
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Om jag inte minns fel så var där bidrag som raketgevär och stridsvagnar som bogserades bort av bönder i Ukraina förra året. Den typen av byggen tycker iaf jag är kul, men svåra att få in under årets regel. För mig är det roligaste när det kommer ett bidrag som anspelar på något som hänt under året, t.ex stormningen av kapitolium, som också råkar vara en byggnad, men det är svårt att veta i förväg vad folk kan tänkas hitta på.
Jo det är sant. Granatgeväret hade inte godkänts före förra årets ändring och inte inom årets regel heller, men som sagt finns det ändå mycket utrymme för att göra roliga byggen. Det kommer förhoppningsvis lika mycket kul som förra året att titta på.
Citera
2024-12-01, 07:09
Moderator
Jultrollets avatar
Då är tävlingen igång och ni är varmt välkomna dit!
(FB) Flashback bygger pepparkakshus 2024! (Fas II) - Årets tävling har startat!

/Moderator
Citera
Igår, 00:07
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Tittar jag in på bidragstråden så är det sista huset Fyren så det saknas ett helt gäng vackra byggen.
Hoppas detta löses innan den 26/12 så alla bidrag har samma chans att vinna.
Citera
Igår, 00:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tittar jag in på bidragstråden så är det sista huset Fyren så det saknas ett helt gäng vackra byggen.
Hoppas detta löses innan den 26/12 så alla bidrag har samma chans att vinna.

Alla ligger i Fas II-tråden, men samtliga är inte uppladdade på flashback.se ännu. Det kommer, men även redaktionen där får ju fira jul.
Citera
Igår, 00:21
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Alla ligger i Fas II-tråden, men samtliga är inte uppladdade på flashback.se ännu. Det kommer, men även redaktionen där får ju fira jul.

Klart ni ska njuta av julen och firandet, trodde bara sånt var busenkelt men jag har aldrig gjort hemsidor eller liknande så har noll koll.
Njut av julen så tar vi nya tag inför omröstningen den 26/12. Spänningen är olidlig.
Citera
Igår, 14:06
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Klart ni ska njuta av julen och firandet, trodde bara sånt var busenkelt men jag har aldrig gjort hemsidor eller liknande så har noll koll.
Njut av julen så tar vi nya tag inför omröstningen den 26/12. Spänningen är olidlig.
Nu finns alla bidrag upplagda att se på Flashback.se.

https://www.flashback.se/flashback-f...arkakshus/2024
Citera
Igår, 15:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Nu finns alla bidrag upplagda att se på Flashback.se.

https://www.flashback.se/flashback-f...arkakshus/2024

Tackar för det👍👍
Citera
Igår, 16:03
Administrator
admins avatar
Bidrag 10 är diskvalificerat

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Fantastiska bidrag. Men.. bidrag nr 10 är väl uppenbart ett skämt? Ser ni verkligen inte att det bara är en fabrikstillverkad träbit eller har jag missat nån humorgrej? (Eller är jag blind?)

Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Jag får nog protestera.

Ser ut som utkavlad pepparkaksdeg runt ett avloppsrör, men det är hur man än tolkar det efter reglementet.
Hantverksmässig verkshöjd, nja tveksamt.

Citat:
Samtliga bidrag kommer att genomgå en sista granskning innan omröstningen läggs upp. Den 25 december kommer vi att diskutera dem och se så att allt verkar okej enligt reglerna, och i slutändan är det admin som har sista ordet.

Jag kan inte ens se om bidraget innehåller pepparkaka, och om så är fallet så är det en pepparkaka som blivit vikt. That's it. Inte mycket till hantverk och pepparkakshus om du frågar mig. "Musen" hade den tävlande redan ätit upp när han eller hon skulle ta bevisbilden (som visade användarnamnet ihop med skapelsen).

Vi tycker att det ska vara högt till tak i tävlingen, och att det är viktigt att alla kan vara med. Även de som saknar tidigare erfarenhet. Ni gör alla ett fantastiskt jobb, och era bidrag uppskattas verkligen av besökarna.

Förutom bidrag 10 så diskvalificerades också bidragen "Turning Torso" och "Kåta". Det första bidraget var en pepparkaksdeg som hade ställts på höjden, och där den tävlande huggit märken i degen som skulle föreställa fönster. Pepparkaksdegen var inte ens gräddad. Det andra bidraget föreställde några salta pinnar och morötter som lutades mot varandra, och en färdigköpt pepparkaka som lagts ovan dem. Båda bidragen var så dåliga att vi inte ens valt att dokumentera dem. När det gäller "Musen Magdalena" så har det funnits viss ambition. Men tyvärr var ambitionen för låg. För mig så ser bidraget ut som en "fabrikstillverkad träbit" och inte något pepparkakshus. Jag utgår från att samtliga av dessa tre bidrag är tänkta som skämt, och inget annat.

admin
Citera
Igår, 19:12
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Bidrag 10 är diskvalificerat

Jag kan inte ens se om bidraget innehåller pepparkaka, och om så är fallet så är det en pepparkaka som blivit vikt. That's it. Inte mycket till hantverk och pepparkakshus om du frågar mig. "Musen" hade den tävlande redan ätit upp när han eller hon skulle ta bevisbilden (som visade användarnamnet ihop med skapelsen).

Förutom bidrag 10 så diskvalificerades också bidragen "Turning Torso" och "Kåta". Det första bidraget var en pepparkaksdeg som hade ställts på höjden, och där den tävlande huggit märken i degen som skulle föreställa fönster. Pepparkaksdegen var inte ens gräddad. Det andra bidraget föreställde några salta pinnar och morötter som lutades mot varandra, och en färdigköpt pepparkaka som lagts ovan dem. Båda bidragen var så dåliga att vi inte ens valt att dokumentera dem. När det gäller "Musen Magdalena" så har det funnits viss ambition. Men tyvärr var ambitionen för låg. För mig så ser bidraget ut som en "fabrikstillverkad träbit" och inte något pepparkakshus. Jag utgår från att samtliga av dessa tre bidrag är tänkta som skämt, och inget annat.

admin
Hahaha! Skrattar så jag gråter. Musen Magdalena är sannolikt inte ens gjord av pepparkaksdeg. Det snarare ut som lite hundskit på parkettgolvet. Man har sen kryddat en halv toarulle med kanel och kardemumma och lagt över skitkorven. Jag anar ändå att skaparen har haft fantastiskt roligt.

För övrigt synd att inte de övriga diskade bidragen går att se någonstans. Det vore bra för framtida skojare att se var gränsen går för att få vara med. Dokumentation i avskräckande syfte helt enkelt. Jag funderade nämligen själv på att man borde kunna slänga in en hel pepparkaksdeg i ugnen och bränna den kolsvart, varpå man sen ritar dit några fönster och en dörr med lite kristyr (eller nåt annat som kanske rent av säljs på tub). Hur mycket måste man liksom anstränga sig för stt bidraget ska räknas?
Citera
Igår, 19:44
Medlem
Avocadorables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag kan inte ens se om bidraget innehåller pepparkaka,
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Hahaha! Skrattar så jag gråter. Musen Magdalena är sannolikt inte ens gjord av pepparkaksdeg. Det snarare ut som lite hundskit på parkettgolvet. Man har sen kryddat en halv toarulle med kanel och kardemumma och lagt över skitkorven. Jag anar ändå att skaparen har haft fantastiskt roligt.
Det var pepparkaksdeg som jag la runt en kavel och stoppade i ugnen. Plasten på kaveln smälte och giclk sönder, så kunde inte göra mer delar. men pepparkakan blev rund och fin. Jag tar beskedet om diskning med ro. Jag förstår om det inte var tillräckligt. Det var rätt så spartanskt. Men vill ändå understryka att det var pepparkaka och det var seriöst även om det inte var ett komplext hus.

Bilder när jag hade sönder pepparkakshuset.
https://ibb.co/album/1tKMFP

Lycka till alla !
Citera
Igår, 20:10
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avocadorable
Det var pepparkaksdeg som jag la runt en kavel och stoppade i ugnen. Plasten på kaveln smälte och giclk sönder, så kunde inte göra mer delar. men pepparkakan blev rund och fin. Jag tar beskedet om diskning med ro. Jag förstår om det inte var tillräckligt. Det var rätt så spartanskt. Men vill ändå understryka att det var pepparkaka och det var seriöst även om det inte var ett komplext hus.

Bilder när jag hade sönder pepparkakshuset.
https://ibb.co/album/1tKMFP

Lycka till alla !
Oki doki. Du gjorde ett försök i alla fall. Minst sagt vågat att slänga in en kavel i ugnen.

Bildlänken verkar förresten inte funka. Jag får bara "ibb.co kan för närvarande inte hantera förfrågan". Det kanske funkar senare då.

Edit: Nu funkar länken.
Senast redigerad av HassanVonEssen Igår kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in