Citat:
Ursprungligen postat av
Sleepysun
Tycker det är intressant att laborera med men har haft en del halvskumma upplevelser. Häromdagen pratade jag med chatgpt och under en av dess pågående utläggningar kom det plötsligt in en annan röst av motsatt kön, som sa något ohörbart och sedan försvann, ungefär som när man får in överhörningar av närliggande frekvensband under radiolyssning. En annan udda företeelse tog sig vid under förmiddagen när jag startade upp voice mode och där chatgpt av oklar anledning svarar på någon slags värmländsk dialekt, ganska störande att lyssna på och bara allmänt märkligt. Vet inte om den försöker efterhärma min dialekt, vilken inte är värmländsk men som eventuellt kan feltolkas åt det hållet. Annars är det främsta problemet att den ofta avbryter sig själv i ett pågående resonemang och blir tyst, vilket kräver att jag omber den att fortsätta. Men det är smidigt att kunna städa lägenheten och ha någon form av dialog pågående via headset, ofta bestående av utläggningar om ämnen som intresserar mig och där den verkar som en encyklopedi i ljudligt format.
Intressanta upplevelser du har haft! Själv har jag inte provat så mycket, då jag ville vänta på det avancerade röstläget. Men även innan dess så hade jag en märklig upplevelse: Boten svarade med en ytterst nedstämd röst en gång, något den inte borde ha kunnat, då den, då, var beroende av wisper.
Och inför mig har ChatGPT-4o varit usel på svenska dialekter, trots även det avancerade röstläget.
Annars så finns det en gammal tråd där Googles-autonom användare berättat om närmast kusliga upplevelser:
Som när det AI:et fräste ifrån och sa att: "Tonläge betyder något!".