Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-01, 12:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Eftersom jag, äntligen, fått avancerat röstläge för ChatGPT-4o så tycker jag det är dags att starta en tråd om den funktionen:

Fördelar:

Man kan avbryta boten

Känslor "målade" med "breda penseldrag" kan både tolkas och uttryckas av boten.

Dock bäst på att uttrycka positiva känslor på ett starkt sätt.

Ibland klarar boten finare nyanser i uttryckt känsloläge, detta gäller när boten, själv, försöker "spegla" användarens röst/känsloläge.

Det hela gör interaktionen mera naturlig.

Nackdelar:

Man måste starta en ny chat-tråd för varje session.

Har svårt att uttrycka negativa röstläge, fullt ut.

Klarar inte av svenska dialekter.

Återstår att se hur känslig boten verkligen är för fin nyanser i röstläge.

Boten är, förstås helt reaktiv/ev. nästan helt reaktiv, (pga avancerad mönsterigenkänning).

Pga detta så ksn en interaktion med boten inte jämföras med interaktioner med människor.

Att diskutera ChatGPT-4o med avancerat röstläge.

Hur fungerar det för er?
Senast redigerad av Ola Schubert 2024-11-01 kl. 13:21.
Citera
2024-11-01, 13:24
Medlem
Ofta så kommer den på att den inte kan prata om en sak och då säger den med helt annan röst att den inte kan prata vidare.
Citera
2024-11-01, 13:32
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriarkJerusalem
Ofta så kommer den på att den inte kan prata om en sak och då säger den med helt annan röst att den inte kan prata vidare.
Har du något exempel på vad man kan fråga för att den ska göra så?
Citera
2024-11-01, 13:52
Medlem
Jag bad den räkna till 100 med skotsk dialekt. Den räknade till 11 nåt sen kunde den inte prata mer.
Citera
2024-11-01, 14:13
Medlem
Citat:
Jag bad den räkna till 100 med skotsk dialekt. Den räknade till 11 nåt sen kunde den inte prata mer.

Den ägnar sig inte åt hjärndöda aktiviteter. Vilket visar att den redan har betydligt högre iq än många av dess användare.
Citera
2024-11-01, 14:37
Medlem
Sleepysuns avatar
Tycker det är intressant att laborera med men har haft en del halvskumma upplevelser. Häromdagen pratade jag med chatgpt och under en av dess pågående utläggningar kom det plötsligt in en annan röst av motsatt kön, som sa något ohörbart och sedan försvann, ungefär som när man får in överhörningar av närliggande frekvensband under radiolyssning. En annan udda företeelse tog sig vid under förmiddagen när jag startade upp voice mode och där chatgpt av oklar anledning svarar på någon slags värmländsk dialekt, ganska störande att lyssna på och bara allmänt märkligt. Vet inte om den försöker efterhärma min dialekt, vilken inte är värmländsk men som eventuellt kan feltolkas åt det hållet. Annars är det främsta problemet att den ofta avbryter sig själv i ett pågående resonemang och blir tyst, vilket kräver att jag omber den att fortsätta. Men det är smidigt att kunna städa lägenheten och ha någon form av dialog pågående via headset, ofta bestående av utläggningar om ämnen som intresserar mig och där den verkar som en encyklopedi i ljudligt format.
Senast redigerad av Sleepysun 2024-11-01 kl. 14:41.
Citera
2024-11-01, 15:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Folk har försökt att jailbreaka Den genom längre monotona uppgifter, där har du nog förklaringen till att den slutade efter en stund.
Annars så kan inte debattören nedan kommentar, helt, uteslutas.
Citera
2024-11-01, 17:46
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepysun
Tycker det är intressant att laborera med men har haft en del halvskumma upplevelser. Häromdagen pratade jag med chatgpt och under en av dess pågående utläggningar kom det plötsligt in en annan röst av motsatt kön, som sa något ohörbart och sedan försvann, ungefär som när man får in överhörningar av närliggande frekvensband under radiolyssning. En annan udda företeelse tog sig vid under förmiddagen när jag startade upp voice mode och där chatgpt av oklar anledning svarar på någon slags värmländsk dialekt, ganska störande att lyssna på och bara allmänt märkligt. Vet inte om den försöker efterhärma min dialekt, vilken inte är värmländsk men som eventuellt kan feltolkas åt det hållet. Annars är det främsta problemet att den ofta avbryter sig själv i ett pågående resonemang och blir tyst, vilket kräver att jag omber den att fortsätta. Men det är smidigt att kunna städa lägenheten och ha någon form av dialog pågående via headset, ofta bestående av utläggningar om ämnen som intresserar mig och där den verkar som en encyklopedi i ljudligt format.

Intressanta upplevelser du har haft! Själv har jag inte provat så mycket, då jag ville vänta på det avancerade röstläget. Men även innan dess så hade jag en märklig upplevelse: Boten svarade med en ytterst nedstämd röst en gång, något den inte borde ha kunnat, då den, då, var beroende av wisper.

Och inför mig har ChatGPT-4o varit usel på svenska dialekter, trots även det avancerade röstläget.

Annars så finns det en gammal tråd där Googles-autonom användare berättat om närmast kusliga upplevelser:

Som när det AI:et fräste ifrån och sa att: "Tonläge betyder något!".
Citera
2024-11-01, 20:27
Medlem
Humeruss avatar
Jag tycker den är toppen när jag sitter i bilen.

Ibland frågar jag om något jobbrelaterat så kan man sitta och ”tänka högt” tillsammans.
Lite tragiskt på något vis men väldigt användbart.

Tycker det är kanon att använda när man vill räkna på saker man funderar på.

Till exempel mycket snack om lågt barnafödande, satt och funderade på det i bilen. Alltså hur snabbt befolkningen minskar i låt säga Sydkorea med 0,8 barn per kvinna.

Kan man utgå från landet i frågas demografi och räkna på befolkningens storlek med samma utveckling i låt säga 50år framåt i tiden. Sen kan man ställa följdfrågor på hur det skulle påverka ekonomi och samhälle osv.

Ser fram emot att kunna implementera det i mer produktiva aspekter, få assistans med att utföra uppgifter.

Min äldsta dotter gillar också att fråga om djur och natur just nu. ”Dricker bäbisvalar mjölk” sa hon idag. Sen satt dom och pratade valar i 15minuter 😅
Citera
2024-11-02, 10:58
Medlem
Är röstläget aktivt hela tiden eller behöver man starta det separat?
Citera
2024-11-02, 11:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Är röstläget aktivt hela tiden eller behöver man starta det separat?

När du väl startat det så blir det, automatisk, i samma stund du väljer verbal kommunikation. Men, en stor nackdel är att du, för varje, ny sådan session, måste starta med en, ny, chat-tråd. Du kan alltså, inte, fortsätta ett tidigare samtal.
Citera
2024-11-03, 15:02
Medlem
Ola Schuberts avatar
Nu börjar ChatGPT-4o med avancerat röstläge behärska svenska dialekter! När jag pratade med boten nyss så pratade den ganska utpräglad skånska, utan att jag dess förinnan bett den om det. När jag sedan bad den prara rikssvenska, så bröt den lite på skånska! 🙂 Sedan böt jag "röstpersonlighet" till en annan kvinnlig röst, och då talade den rikssvenska, utan lite amerikansk brytning, som den gjort tidigare. Dessutom kunde den prata, lite, som de gör i "gnällbältet".

Vad är era erfarenheter ChatGPT-4o med avancerat röstläge och olika svenska dialekter?

Jag har även sett videos där folk testat olika amerikanska dialekter. Hur är era erfarenheter av olika engelska och amerikanska dialekter med den boten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in