Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-02, 09:55
Medlem
lorbers avatar
Hej!

Är nybörjare på vinyl, och har följande uppsättning:

NAD C700
B&W CM1
Pro-Ject Phono Box S2
Gammal Bang Olufsen-skivspelare (jag tror det är Beogram 7000)

När jag streamar spotify låter det varmt och fint, men mina LP-skivor (som i och för sig är från 1970-1980-talet) låter det mesigt och jag får dra upp volymen rejält.

Har inte råd med nya högtalare eller ny förstärkare, men kan tänka mig ny preamp eller skivspelare, om det kan hjälpa.

Tack på förhand,
Lorber
Citera
2024-11-02, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorber
Har inte råd med nya högtalare eller ny förstärkare, men kan tänka mig ny preamp eller skivspelare, om det kan hjälpa.
Kanske en ny pickup?
Citera
2024-11-02, 09:59
Medlem
tnems avatar
Förr hade en del förstärkare en speciell ingång för vinylspelare antar att det då fanns någon form av preamp där.

Har du en sån ingång på din förstärkare?
Citera
2024-11-02, 10:01
Medlem
Citat:
Hej!

NAD C700
B&W CM1
Pro-Ject Phono Box S2

När jag streamar spotify låter det varmt och fint, men mina LP-skivor (som i och för sig är från 1970-1980-talet) låter det mesigt och jag får dra upp volymen rejält.

Tack på förhand,
Lorber

Två saker. Har du RIAA-ingång på förstärkare/preamp?
Har du koll på det dynamiska omfånget på ljud? Dvs, populärt kallat loudness?
Loudness används i extrem hög grad av reklamradio och spotify för att det ska låta högre eller starkare. Problemet är att alla nyanser i ljudet försvinner. Detta är troligen inte gjort på dina gamla LP (eller troligen inte mycket på dina CD heller).
Så, dina LP låter troligen bättre, men kräver att man vrider på volymknappen.
Närmare xperter kan ju rätta och/eller komplettera.
Citera
2024-11-02, 10:15
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Lorber

Min anläggning med Pioneer vinylsvarv producerar bra ljud med bra skivpressningar, med dåliga press så låter det hemskt . Speciellt skivor från 80-talet låter inte klokt. Överdrivet skärande mellanregister , trummorna ligger längst fram i ljudbilden och många av dom är så dåligt pressade i ytterspåren att det distar t.o.m.

Det är som natt och dag när man har skivor som är riktigt bra pressade. 70 och 80 tal speciellt från storsäljande artister är i regel under all kritik.
Finns undantag men de är få.
Citera
2024-11-02, 10:48
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag tror skivspelaren är problemet.
Nu skriver du inte vad du har för tonarm eller pickup men utgår från att det är original BoO.
Grejerna är slitna.
Vilket skick är skivorna i?
Har du använt dom i kombination med högt nåltryck så slits skivorna och låter skit.
Jag minns när jag var på provlyssning för måååånga år sedan då jag fastnade för Thoren med SME III (oljedämpad) och Ortofon Om30.
Denna kombination gör att jag kan köra väldigt lågt nåltryck och slitaget blir i det närmsta obefintligt.
Vad har du för nål?
Har du eller någon tvättat skivorna med kranvatten?
Citera
2024-11-02, 12:07
Medlem
Vargunge1s avatar
Antar att din pro-jektBox har knappen mm/mc-val. Kolla så den står på mm, annars blir ljudet som du beskriver
Citera
2024-11-02, 13:25
Medlem
Belters avatar
Citat:
Hej!

NAD C700
B&W CM1
Pro-Ject Phono Box S2

Tack på förhand,
Lorber
Kontrollera om förstärkaren har en Loudness knapp. Tryck in den.
Citera
2024-11-02, 16:09
Medlem
Wikitomtes avatar
Du behöver en separat RIAA-förstärkare då den modellen du har saknar det.
Citera
2024-11-02, 16:12
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Du behöver en separat RIAA-förstärkare då den modellen du har saknar det.

Brukar vara som du säger, många förstärkare har inte phone ingång.
Då krävs riaa-steg. Finns billiga på marknaden som funkar fint.
Citera
2024-11-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Min anläggning med Pioneer vinylsvarv producerar bra ljud med bra skivpressningar, med dåliga press så låter det hemskt . Speciellt skivor från 80-talet låter inte klokt. Överdrivet skärande mellanregister , trummorna ligger längst fram i ljudbilden och många av dom är så dåligt pressade i ytterspåren att det distar t.o.m.

Det är som natt och dag när man har skivor som är riktigt bra pressade. 70 och 80 tal speciellt från storsäljande artister är i regel under all kritik.
Finns undantag men de är få.
Det existerar inga problem med vinylpressningar. Jag har under åren samlat på mig vinyl mellan 1966 till 1992 och har aldrig haft några problem alls. Det analoga ljudet kan låta annorlunda än det digitala men det är marginella skillnader och det betyder inte att det är fel.
Citera
2024-11-02, 16:15
Medlem
mikkelbergs avatar
O du har skruvat fast den dära tunna sladden ordentligt, som e specific för skivspelare.Den sitter fast i skivspelare o skruvas fast på baksidan av förstärkarn. Kommer inte ihåg vad heter.
Senast redigerad av mikkelberg 2024-11-02 kl. 16:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in