Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-02, 13:01
Medlem
Hej,

Låset har krånglat, så jag slog det lätt mot marken och låscylindern lossnade. Nu fungerar låset igen och låscylindern går att ta loss och sätta tillbaka utan problem, och den sitter fast.

Är det här godkänt vid en besiktning? Om inte, var kan jag få en ny låscylinder monterad?
Tull vettigt pris

Tack på förhand!
Citera
2024-11-02, 13:05
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faceracer
Hej,

Låset har krånglat, så jag slog det lätt mot marken och låscylindern lossnade. Nu fungerar låset igen och låscylindern går att ta loss och sätta tillbaka utan problem, och den sitter fast.

Är det här godkänt vid en besiktning? Om inte, var kan jag få en ny låscylinder monterad?
Tull vettigt pris

Tack på förhand!
Du behöver nog berätta fabrikat på dragkroken för att få ett vettigt svar, det finns massor av tillverkare.
Citera
2024-11-02, 15:16
Medlem
Citat:
Hej,

Tull vettigt pris

Tack på förhand!
Knappast godkänt med ditt beskrivna beteende för att få låset att fungera.
Enda som möjligen kan godkänna är Carspect.
Citera
2024-11-02, 15:26
Medlem
Citat:
Hej,

Tull vettigt pris

Tack på förhand!
Fungerar det så är den ju godkänd. Men det ska låsa av sig själv när du sätter på kroken utan hjälp som att du pillar på låsningen.
Citera
2024-11-02, 15:30
Medlem
Väldigt oklart vad du avser.

En dragkrok kan ha flera olika låsningar samtidigt. Det ska finnas minst två låsfunktioner som håller fast dragkroken. Utöver det kan det finnas en låscylinder med nyckel för stöldskydd.

Besiktningskontrollanten kommer att kontrollera dragkrokens funktion och fastlåsning, uppstår då inga problem kommer den att bli godkänd. Olika besiktningskontrollanter har olika uppfattning om vad som gäller för en dragkrok med stöldskydd, där stöldskydd är en funktion utöver de två låsfunktionerna för säkerhet som finns.
Citera
2024-11-02, 17:26
Medlem
Stöldskyddet så klart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här