Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-04, 01:44
Medlem
Det här öppnar ju upp för en bredare fundering jag har haft länge. I ett inlägg där man först skriver något humoristiskt (alltså "tramsar"), men sedan skriver "On topic:" följt av sitt seriösare svar, behandlar ni moderatorer då hela det inlägget som trams/off topic?
Citera
2024-11-04, 06:14
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion
Det här öppnar ju upp för en bredare fundering jag har haft länge. I ett inlägg där man först skriver något humoristiskt (alltså "tramsar"), men sedan skriver "On topic:" följt av sitt seriösare svar, behandlar ni moderatorer då hela det inlägget som trams/off topic?

Det beror på.
Varje inlägg bedöms för sig.

Om man vill att inlägget ska ses som seriöst kan det vara bra att inte tramsa i det över huvud taget. Men som sagt beror det på och bedöms individuellt för varje enskilt fall.
Senast redigerad av Allaballawalla 2024-11-04 kl. 06:16.
Citera
2024-11-04, 12:49
Medlem
stolenChevys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Att TS för denna tråden postat ett tramsinlägg som dessutom var OT är det inte mycket att orda om.

Jag förstår inte poängen med klagotrådar om ingenting i trådstarten bemöts.

Citat:
Att h*n valt att editera det för att legitimera det ändrar inte det faktum att inläggets inledning fortfarande är trams och OT.

Nu är det andra gången du lyfter min editering.

Jag förklarade i pm (finns ts) varför jag editerade mitt inlägg - inte heller det har du bemött men du fortsätter att lyfta fram min editering som någonting problematiskt.

Citat:
Självklart drar en sådan här tråd till sig medlemmar som i vanlig ordning mest vill klaga på moderatorerna och modereringen i största allmänhet, men det är ju som alltid lätt att klaga på något man själv inte behöver ta ansvar för eller ens är särskilt insatt i.

Här tycker jag att du är direkt förminskande.

- Kommentarerna om att borttagningen är fel (stor majoritet) känns seriösa och inläggen är schyssta.

- Du avfärdar den kritiken genom att svara att klagotrådar drar till sig en viss typ av folk, folk som bara vill klaga.

- Man behöver inte vara insatt alls för att förstå varför den tråden spårade ur.

Citat:
Det är fritt fram för TS att åter posta den delen av inlägget som tipsar om Prinzregententorte med vit choklad utan inflikningen om ifall det måste bakas. Det måste inte bakas men det måste ha en koppling till bakning, matbröd och kakor på något sätt.

Du menar alltså att jag inte heller får skriva "Om det måste bakas" till ts?

Citat:
Inlägget kommer att förbli raderat såvida inte admin eller motsvarande kommer med ett påbud som kräver det motsatta.

Inlägget i sig är inte viktigt, jag startade tråden eftersom jag inte vill vara med om någon selektiv censur, ~#22.
Citera
2024-11-04, 19:44
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallfusion

Man kan inte komma undan ett längre off topic meddelande med en liten bisats som är on topic. Är merparten av meddelandet off topic så blir det raderat.
Citera
2024-11-04, 22:55
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolenChevy
Jag förstår inte poängen med klagotrådar om ingenting i trådstarten bemöts.

Ok.

Varför du startar en klagomålstråd kan väl bara du svara på. Det finns inget krav på någon att bemöta något av vad du skriver. Yttrandefrihet innebär även friheten att inte yttra sig.

Finns egentligen inget jag behöver bemöta på något sätt. Om du ville ha en diskussion med mig kunde du passat på att ta den i PM innan du startade klagomålstråden. Redan i ditt första PM till mig hade du för avsikt att gå vidare och starta en klagomålstråd, så vad jag får det till är att ditt syfte mest är att klaga och det framstår därmed för min del som om du aldrig har haft för avsikt att ens försöka komma fram till en samsyn eller någon form av konsensus.

Citat:
Nu är det andra gången du lyfter min editering.

Jaha, och?
Du har dock inte förklarat varför du inte editerade bort det du själv ansåg vara OT när du hade chansen att gör a det.

Citat:
Jag förklarade i pm (finns ts) varför jag editerade mitt inlägg - inte heller det har du bemött men du fortsätter att lyfta fram min editering som någonting problematiskt.

Det "problematiska" med din editering är väl att du inte editerade bort det du själv ansåg vara OT utan mest fyllde på med något som du antog skulle legitimera inlägget och därmed ge din OT-del någon form av möjlighet att få vara kvar.

Citat:
Här tycker jag att du är direkt förminskande.

Ok.
Det får du självklart tycka.

Citat:
- Kommentarerna om att borttagningen är fel (stor majoritet) känns seriösa och inläggen är schyssta.

Ok.
Det får du självklart tycka.

Vad har det med mig att göra?

Citat:
- Du avfärdar den kritiken genom att svara att klagotrådar drar till sig en viss typ av folk, folk som bara vill klaga.

Det är ju ett faktum, så var ligger problemet med det?

Citat:
- Man behöver inte vara insatt alls för att förstå varför den tråden spårade ur.

Det kan dock vara bra om man förstår hur moderering går till innan man kommer med sina egna hemmasnickrade slutsatser som inte bygger på sakkunskap utan snarare drar åt killgissningar och missnöje i största allmänhet.

Citat:
Du menar alltså att jag inte heller får skriva "Om det måste bakas" till ts?

Var har du fått det ifrån?
Det är inget jag har lyft fram, så hur du kommer fram till den slutsatsen får du gärna förtydliga.

Citat:
Inlägget i sig är inte viktigt, jag startade tråden eftersom jag inte vill vara med om någon selektiv censur, ~#22.

Jag tror att det mest handlar om att du vill klaga.
Någon selektiv censur har du ju inte varit med om.

Att det är fritt fram för dig att rekommendera Prinzregententorte med vit choklad har jag redan skrivit. Att det däremot inte är relevant att komma med en inflikning om ifall det måste bakas torde vara uppenbart då det inte behöver lyftas fram som ett alternativ till det du redan föreslagit som inte är koppat till bakning, matbröd och kakor är trams och OT som inte hör hemma i tråden.

Om du inte har något av vikt att komma med tackar jag för mig. Jag har för stunden inget mer att tillägga.
Citera
2024-11-05, 01:06
Medlem
stolenChevys avatar
Shobre

Jag har redan förklarat varför jag skapade tråden, det är det absolut första som står i trådstarten.

9 av 10 i tråden tycker att din radering är felaktig och den kritiken bemöter du som en teflonpanna och konstaterar att folk bara klagar för klagandets skull. Verkligen top notch hantering av dig, snyggt!

När jag lyfter hur du bemöter den kritiken svarar du "Vad har det med mig att göra?" ja, hur fan kan något i tråden ha med dig att göra. Det kanske också är lika bra att ta bort möjligheten med klagomålstrådar om det ändå bara är ett faktum (enligt dig) att kritiken kommer från stollar.

Jag har redan förklarat varför jag inte editerade bort första stycket, även det står i ts. Det bemöter du inte heller (du måste nämligen ingenting), men du fortsätter ändå upprepa att jag borde ha gjort det. Du har också skrivit några gånger att jag editerade inlägget för att legitimera mitt inlägg och just det verkar vara problematiskt enligt dig. Oklart varför.

Ingen har kommit med någon hemmasnickrad slutsats, folk har konstaterat att tråden är ett skämt. Exakt vad det är man behöver förstå i modereringen för att kunna bli lika upplyst som dig är mycket oklart.

Citat:
stolenChevy; Du menar alltså att jag inte heller får skriva "Om det måste bakas" till ts?

Citat:
Allaballawalla; Var har du fått det ifrån?
Det är inget jag har lyft fram, så hur du kommer fram till den slutsatsen får du gärna förtydliga.

Ja, var kan jag ha fått det ifrån?

Citat:
Allaballawalla; Det är fritt fram för TS att åter posta den delen av inlägget som tipsar om Prinzregententorte med vit choklad utan inflikningen om ifall det måste bakas. Det måste inte bakas men det måste ha en koppling till bakning, matbröd och kakor på något sätt.

Citat:
Finns egentligen inget jag behöver bemöta på något sätt. Om du ville ha en diskussion med mig kunde du passat på att ta den i PM innan du startade klagomålstråden. Redan i ditt första PM till mig hade du för avsikt att gå vidare och starta en klagomålstråd, så vad jag får det till är att ditt syfte mest är att klaga och det framstår därmed för min del som om du aldrig har haft för avsikt att ens försöka komma fram till en samsyn eller någon form av konsensus.

Ja, en PM-konversation med dig hade verkligen gått strålande.

Det finns en anledning till att jag kontaktade två andra mods även fast jag misstänkte att det var just du som raderade mitt inlägg. Jag ville helt enkelt inte diskutera med dig bakom stängda dörrar. Ditt svar i tråden gör mig helt övertygad om att jag gjorde rätt som tog det officiellt.

Det spelar ingen roll vad jag tillägger eftersom du inte bemöter det mer än att du skriver att jag inte har något av vikt att komma med.

Även jag känner att jag inte kommer tillägga något mer, även fast jag verkligen kan.

Citat:
Någon selektiv censur har du ju inte varit med om.

Det väger tungt när det kommer från dig - och så utförligt också.

Jag har skött detta by the book, du skrev det själv, du däremot är överraskande dryg och omogen i dina svar.

Jag är missnöjd över hur du har hanterat detta och då menar jag allt annat utöver att du tog bort själva inlägget. Farväl nu.
Citera
2024-11-05, 01:40
Medlem
stolenChevys avatar
Snabbt tillägg.

Citat:
Jaha, och?
Du har dock inte förklarat varför du inte editerade bort det du själv ansåg vara OT när du hade chansen att gör a det.

Det har jag;

Citat:
Jag editerade inlägget eftersom jag kom på att det per definition inte är en fika
Citat:
I mitt första stycke skriver jag vad jag faktiskt skulle bjuda ett gäng nazister på - ungefär som en riktigt trashig version av champagnefrukosten, eller en hederlig gammal frukostöl.
Citat:
Jag är ju till och med seriös i skämtet
Citat:
Jag svarade vad jag skulle ha bjudit nazis på och sedan vilken fika man kan bjuda dem på.

Det är alltså fortfarande det jag skulle bjuda dessa fabricerade drägg på, även om det per definition inte klassas som fika (även om tku säger annat).
Citera
2024-11-05, 11:39
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Snabbt tillägg.

Det har jag;

Det är alltså fortfarande det jag skulle bjuda dessa fabricerade drägg på, även om det per definition inte klassas som fika (även om tku säger annat).

Nej, du förklarar inte i något av det du tar upp här varför du inte editerade bort det som var trams och OT när du hade chansen att göra det. Om något gör du det motsatta och förklarar varför du tillförde sådant som inte var trams och OT; vilket inte är samma sak.

Varför du inte passade på att själv plocka bort det som inte hörde hemma i tråden har du faktiskt fortfarande inte förklarat.
Citera
2024-11-05, 14:23
Medlem
stolenChevys avatar
Citat:
Nej, du förklarar inte i något av det du tar upp här varför du inte editerade bort det som var trams och OT när du hade chansen att göra det. Om något gör du det motsatta och förklarar varför du tillförde sådant som inte var trams och OT; vilket inte är samma sak.

Varför du inte passade på att själv plocka bort det som inte hörde hemma i tråden har du faktiskt fortfarande inte förklarat.

Jo, jag förklarade två saker på samma gång.

En sista gång, då;

1; Jag valde att aktivt behålla mitt första stycket eftersom det är vad jag faktiskt skulle bjuda dem på.

2; Editerade sedan mitt inlägg och la till ett äkta bakverk eftersom det jag skulle bjuda på inte är någon fika per definition.

Jag behöll alltså mitt första stycke av en anledning och jag la till det andra stycket av en annan.
Citera
2024-11-05, 14:32
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Jo, jag förklarade två saker på samma gång.

En sista gång, då;

1; Jag valde att aktivt behålla mitt första stycket eftersom det är vad jag faktiskt skulle bjuda dem på.

2; Editerade sedan mitt inlägg och la till ett äkta bakverk eftersom det jag skulle bjuda på inte är någon fika per definition.

Jag behöll alltså mitt första stycke av en anledning och jag la till det andra stycket av en annan.

Well, då är det ju inte så mycket mer att orda om.

Du har själv gjort ett aktivt val att posta ett tramsinlägg som dessutom är OT. När du insett att inlägget inte ligger i linje med tråden har du sedan editerat inlägget men ändå bestämt dig för att det fortfarande ska vara trams och OT. Modereringen där inlägget plockats bort är således korrekt.

Om du vill förmedla den del av ditt inlägg som efter editering följde trådens topic går det fortfarande bra att återposta den delen.

Så, inget nytt under solen och mycket väsen för ingenting.

Ärendet är för min del att se som helt avslutat.
Citera
2024-11-05, 14:51
Medlem
stolenChevys avatar
Citat:
Well, då är det ju inte så mycket mer att orda om.

Du har själv gjort ett aktivt val att posta ett tramsinlägg som dessutom är OT. När du insett att inlägget inte ligger i linje med tråden har du sedan editerat inlägget men ändå bestämt dig för att det fortfarande ska vara trams och OT. Modereringen där inlägget plockats bort är således korrekt.

Om du vill förmedla den del av ditt inlägg som efter editering följde trådens topic går det fortfarande bra att återposta den delen.

Så, inget nytt under solen och mycket väsen för ingenting.

Ärendet är för min del att se som helt avslutat.

Mycket väsen för ingenting, alltså. Lägg härskartekniken åt sidan och försök greppa att det är du som har modererat dåligt - från start till mål.

Ingen av dina vänner har kommit in och ryggdunkat dig och det är kutym i dessa klagotrådar. Vi vanliga dödliga brukar också vara enormt duktiga på att verbalt slakta den som skapar dessa trådar.

I denna tråd hör man fågelkvitter och 9 av 10 tycker att det är en dålig moderering - att du har gjort fel. Min tråd är alltså befogad och jag hade gjort den igen.

Det är inte snyggt av dig att inte bemöta något av det jag tar upp. Det är också anmärkningsvärt att du är så totalt oförmögen att kunna ta till dig den massiva kritiken (procentuellt) mot dig, och sedan, ovanpå det, bemöta det som en trotsig snorunge blandat med härskartekniker.

Jag både hoppas och tror att någon kommer dra dig i örat bakom kulisserna. Själv gick jag in i detta respektfullt - det gjorde inte du - alls.

Hade alla modererat som dig så hade inte klassikern "Tar du den i tvåan?" existerat. Får man heller inte skriva "Om det måste bakas" till ts, så hade det inte funnits något Flashback.

Avslutar med att lyfta en annan anledning till denna trådstart;

Citat:
De kanske hjälper mina framtida inlägg att stå kvar också - det vet man inte.

Adjö.
Senast redigerad av stolenChevy 2024-11-05 kl. 15:19.
Citera
2024-11-05, 15:31
Medlem
stolenChevys avatar
Var kan man se vilka mods som basar över olika avdelningar?

Jag vet att det finns men lyckas inte hitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in