Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-02, 20:45
Medlem
DontWantWars avatar
1kg salt i pasta vattnet, ingen gul lök, ingen selleri, ingen morot(han använder socker istället), Massvis med Smör & olja för enbart 500g blandfärs, skryter om att han gör en bättre bolognese än majoriteten av Italienare.

Vänder mig till alla köttfärssås-fantaster

Alltså det här kan ju verkligen inte vara någon vidare bolognese öht? Att allt sändes på Mästerkocken gör det hela bara ännu värre.

Se gärna videon för att förstå hela TS....

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=4lDHE_WRQzc
Citera
2024-11-02, 20:55
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Google säger att det är 36 till 38 gram salt per liter vatten i Medelhavet, så salt ska pastavattnet vara för det har Paolo sagt och hans farsa kommer från Neapel.

Ät och håll käft.
Har du provat?
Det är skitäckligt salt!
Citera
2024-11-02, 21:00
Medlem
peterZiipens avatar
1kg salt i pastavattnet blir äckligt, ja.
Citera
2024-11-02, 21:02
Medlem
DontWantWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Google säger att det är 36 till 38 gram salt per liter vatten i Medelhavet, så salt ska pastavattnet vara för det har Paolo sagt och hans farsa kommer från Neapel.

Ät och håll käft.

Okej men nu handlar tråden om Per Mobergs recept och inte något med Paolo.
Citera
2024-11-02, 21:03
Medlem
Dalulvens avatar
Ser mer ut som terror, än matlagning. Någon som testat receptet? Blir det gott?

För egen del gillar jag köttfärssås med grönsaker, som ger textur.
Citera
2024-11-02, 21:05
Medlem
2,5% salt i vattnet, inte som medelhavet utan snarare i Nordsjön... Sen är hela hans Bolognese åt helvete. Han är en pajas. På vilka grunder kallar han sig kock? Han är väl skådis?
Citera
2024-11-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Har du provat?
Det är skitäckligt salt!

Jag har inte ätit någonting Morberg tillagat, men jag har ätit pasta i Italien och utan att veta hur mycket salt de faktiskt haft i pastavattnet så är det gott som fan och betydligt saltare än vad man får i Sverige.

Här är Academia Italiana della Cucinas, den italienska köksakademiens, 'officiella' recept:

Senast redigerad av WP52 2024-11-02 kl. 21:09.
Citera
2024-11-02, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontWantWar
Okej men nu handlar tråden om Per Mobergs recept och inte något med Paolo.

Fast vad är det som är fel? Det är ju inte ett kilo salt han använder och sockret är ju inte istället för morot.
Hela inslaget belyste att att lagar en bolognese olika.
Citera
2024-11-02, 21:21
Medlem
KjellKjellborns avatar
Tomatsås, köttfärs, svamp, socker, vitlök. Nej den där mannen kan inte laga en köttfärssås.
Citera
2024-11-02, 21:23
Medlem
Svårt att tillaga korrekt, eftersom njurtapp (diafragma av nöt) sällan finns att köpa i vanliga affärer.
Citera
2024-11-02, 21:24
Medlem
fjollciggs avatar
Jag tycker det ser gott ut! Den blonda tjejen tittar dock på Morberg som om det stod en neurosedynskadad heffaklump i köket. Antingen är hon fascinerad över det oortodoxa bolognesekoket, eller så tycker hon att Per förvanskar 500g prima blandfärs. Trist att man inte fick höra deltagarnas åsikter om såsen.
Citera
2024-11-02, 21:31
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Fast vad är det som är fel? Det är ju inte ett kilo salt han använder och sockret är ju inte istället för morot.
Hela inslaget belyste att att lagar en bolognese olika.
Grejen är väl att det retar folk, bolognäs är bolognäs. Det kanske är en jättegod köttfärssås, men vissa nördar riskerar att få stroke bara av att se klippet.
Egentligen är det inte konstigare än att ha persilja i carbonara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in