Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-02, 22:31
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Vilken mikrobolagsfond med vervgande svenska aktier skall man investera i?

Nr jag frgade i trden:

(FB) Vilken smbolagsfond skall man investera i?

fick jag terkopplingen att "smbolagen" i en smbolagsfond inte alls r speciellt sm.

Jag hade drfr tnkt att flytta en ansenlig del av mitt kapital till en mikrobolagsfond frra mnadsskiftet, men samtliga mina placeringar hade en strlande utveckling i september, s jag kunde bara inte slja ngon...

Men nu r det dags!

Vilken mikrobolagsfond rekommenderar du att trdens lsare kper under nsta vecka?

Motivera grna!
Citera
2024-11-03, 00:01
Medlem
ingetbranicks avatar
Sker man p Avanzas utbud av svenska fonder med "micro" eller "mikro" i namnet s fr man upp sex stycken. Av dessa hade jag valt hman Sweden Micro Cap som enligt min mening har den intressantaste sammansttningen av smbolag. Avgiften p 1,63 % kan jag acceptera eftersom det krvs mer arbete fr att hitta guldkornen bland smbolagen och slla bort kattguldet, men inte srskilt mycket hgre. Avkastning hittills i r klart godknda 13 %.

De allra minsta bolagen hittar du hos Finserve Micro Cap och Plus Mikrobolag Sverige Index. Dessa bda fonder har inte gtt srskilt lysande i r med blygsamma uppgngar p 6 resp. 2 %. Den frstnmnda utgr ifrn en likaviktning av drygt 200 bolag, med mnadsvisa justeringar utifrn trend fljt av en nollstllning var sjtte mnad. Fr detta arbete anser de att 3,58 % i rlig avgift r rimligt. Plus-fonden krver i likhet med andra indexfonder inte s mycket jobb och har fljaktligen en lgre avgift, 0,45 %.
Citera
2024-11-03, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Sker man p Avanzas utbud av svenska fonder med "micro" eller "mikro" i namnet s fr man upp sex stycken. Av dessa hade jag valt hman Sweden Micro Cap som enligt min mening har den intressantaste sammansttningen av smbolag. Avgiften p 1,63 % kan jag acceptera eftersom det krvs mer arbete fr att hitta guldkornen bland smbolagen och slla bort kattguldet, men inte srskilt mycket hgre. Avkastning hittills i r klart godknda 13 %.
Med mnga large cap-innehav som t.ex. Beijer Ref (BV 84 miljarder), Getinge (BV 51 miljarder) och Nordnet (BV 55 miljarder)...

Det finns frvisso vad jag vet ingen klar definition av vad som r ett svenskt mikrobolag utan varje fond kr sin egna definition och det ngon kallar mikrobolagsfond kallar andra smbolagsfond. Men i min bok har jag ju lite svrt att kalla en fond som har de flesta av sina innehav p Stockholmsbrsens large cap-lista (BV >1 miljard Euro) fr en mikrobolagfond iaf. Sen kanske de skyller det p att bolagen inte hade s hgt brsvrde nr fonden frst kpte in sig, men det spelar ju mindre roll om man r ny kund som letar efter en mikrobolagsfond.

Rent generellt r det dock fr dlig likviditet i vldigt mnga av de bolag som faktiskt r s sm att de kan rknas till mikrobolag s det lmpar sig inte fr fonder med flera miljarder i kapital att frvalta att investera i dem. I synnerhet inte om de ska vara dagshandlade fonder och det r drfr det knappt existerar ngra sdana renodlade fonder heller.
Citera
2024-11-03, 03:02
Medlem
ingetbranicks avatar
Den gngse definitionen av ett smbolag p Stockholmsbrsen frefaller vara att brsvrdet inte fr verstiga 1 % av det totala brsvrdet, vilket i runda slngar handlar om 100 miljarder kr. Det r en vldigt geners kategorisering, och jag har personligen svrt att betrakta ett bolag vrt 100 miljarder som ett smbolag. Att svl smbolag- som mikrobolagsfonder ibland inkluderar bolag med brsvrde >50 miljarder kan mjligen bero p att fondfrvaltarna lockats av den bttre utvecklingen hos de lite strre bolagen, samtidigt som likviditeten underlttar handeln.

hman har bde en smbolagsfond som fljer 1 %-praxisen och en mikrobolagsfond dr brsvrdet hgst ska vara 0,5 % av brsens totala vrde. I praktiken skiljer sig inte innehaven jttemycket t. Finserve och PLUS skiljer ut sig mot vriga mikrobolagsfonder genom att tydligt rikta in sig p Small Cap. Denna lista har gtt svagt i r, vilket ocks avspeglas i fondutvecklingen. S hr skriver PLUS p sin webbplats:

Citat:
Denna indexfond fljer ett index som heter SIX Sweden Micro Cap Gross Index (SIXSEMC). Detta index innehller de cirka 140 minsta bolagen som r noterade p Nasdaq OMX Stockholm. Bolagen som ingr i index ska vid de halvrsvisa omallokeringarna ha ett marknadsvrde p max 0,025% av Stockholmsbrsens totala marknadsvrde. I juni 2024 r grnsen p cirka 2,8 miljarder SEK.
https://www.plusfonder.se/plus-mikrobolag

Finserve Micro Cap jmfr sig med ett annat index n PLUS-fonden, och accepterar bolag med ett marknadsvrde upp till ca 10 miljarder. Frn Avanzas fondinfo:

Citat:
Fonden investerar i en diversifierad portflj med smbolag, s.k. microbolag, noterade vid Nasdaq Stockholm, (Stockholmsbrsen). Bolagens marknadsvrde uppgr till en tiondel (0,1) procent av det sammanlagda brsvrdet p de bolag som r noterade p Stockholmsbrsen. Fondens mlsttning r att med mycket god riskspridning p lngs sikt uppn hgsta mjliga vrdetillvxt av fonden tillgngar, samt vara absolutavkastande ver en konjunkturcykel. Fonden anvnder Nasdaq OMX Small Cap som referensindex.
Citera
2024-11-03, 19:03
Medlem
Ukko-Kokkos avatar
Tack fr terkoppling!

Just nu lutar det t:

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...-sverige-index
Citat:
PLUS Mikrobolag Sverige Index

mest pga den relativt lga totala avgiften.

Sitter just och jmfr med:

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero
Citat:
Avanza Zero

(men i samma diagram...)

Det ser ut som att "PLUS Mikrobolag Sverige Index" borde kunna hmta hem tappet mot "Avanza Zero", speciellt om man vljer "i r" som tid.

Min analys i augusti var att mikrofonder skulle g bttre n Avanza Zero resten av ret. Dr ser man...

Vad beror tappet de senaste mnaderna p? Fastighetsbranschen? Grna bubblan?

Nr har "PLUS Mikrobolag Sverige Index" hmtat hem tappet? Redan i r?

Rcker det med snkt rnta?
Citera
2024-11-03, 19:48
Medlem
ingetbranicks avatar
Jag satt tidigare i dag och tittade p statistik frn brsren 2009-2017. Den bsta Sverigefonden var fr 6 av dessa 9 r en smbolagsfond. P senare r har smbolag haft det svrare att hvda sig pga rntehjningarna d de r mer rnteknsliga. Men "alla" tror ju att smbolagen ska f revansch nr rntesnkningarna fr full effekt, vilket de inte ftt n. Likvl r de flesta av Sverigefonderna i topp p ettrsbasis just smbolagsfonder (dock med en hel del ganska stora bolag i portfljen, som sagt).

Om du vill ha en fond med riktiga smbolag s finns det inte s mnga alternativ. PLUS Mikrobolag Sverige Index ger dig sna bolag, men eftersom ingen urskiljning grs s kommer du f mnga riktigt dassiga bolag p kpet. Det drar s klart ner avkastningen. Fonden ligger p 112:e och sista plats bland Sverigefonderna i Avanzas utbud rknat sen rsskiftet. Just saying.

Sjlv fredrar jag att vlja ut ngra smbolag jag tror p och kpa aktierna i stllet. Det skulle jag rda dig till ocks. Men r indexfonder din grej, s ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in