Citat:
Ursprungligen postat av
P71
Ja, jag föredrar en mer isolationistisk politik, typ sköt dig själv och skit i andra. Det är egoistiskt jag vet, men i det långa loppet tror jag det är bäst. Det innebär att vi ska ha ett starkt försvar och att vi ska vara i hög grad självförsörjande. Att bli beroende av Ryssland (olja och gas) eller Kina (tillverkningsindustri) är inte bra, eftersom vi då inte kan sköta oss själva. Ukrainarna får lösa sin konflikt med Ryssland bäst de vill, liksom taiwaneserna får lösa sin konflikt med Kina. Och vill befolkningen i Ryssland och Kina ha demokrati får de själva kämpa sig till det, precis som vi gjorde i Europa.
Det finns fördelar med att integrera Ukraina i väst och EU på sikt. Ukraina är konservativt kristet precis som Polen. De skulle utgöra en motvikt mot muslimifieringen av EU. Ukraina som land har bördiga jordar och oexploaterade naturresurser.
Folket är arbetsvilliga och jobbar ofta hårt. En inte insignifikant andel är relativt välutbildade. Sovjet satsade på ingenjörskonst och för tiden avancerad teknik som producerades i Ukraina, därmed fick många en utbildning. Ett fristående Ukraina minskar Rysslands maktkoncentration.
På grund av detta finns det geopolitiska fördelar för Sverige och Europa att Ukraina vinner kriget.