Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-03, 06:07
Medlem
Hej! Är det någon som vet om det går att skriva ut sig själv från psyket två dagar efter ett självmordsförsök. Tog en överdos för två dagar sen och låg på sjukhuset över natten, fick aktivt kol ganska snabbt så är hyfsat oskadd.

Dagen efter självmordsförsöket så ville jag skriva ut mig själv direkt men psykiatrikern jag träffade sa att det inte skulle gå. Till saken hör att jag blev tvingad till st Göran av min polare för några dagar sen och skrev ut mig själv direkt efter. Gjorde exakt samma sak två veckor tidigare. Sa att jag mådde bra dagen efter båda gångerna och nekade all typ av s-tankar för att få bli utskriven. Detta har resulterat i att de tror att jag har Borderline.

Fick ett psykbryt igår och ville gå ut och ta en cigg själv men då sa skötaren att det kunde bli svårt att få göra det eftersom att jag hade lpt i några dagar! Men det är inget som jag blivit informerad om tidigare så tror hon blanda ihop mig med någon annan patient.

Tror ni att jag kan skriva ut mig själv? Vart går egentligen gränsen för att få lpt?
Senast redigerad av Zonqan 2024-11-03 kl. 06:17.
Citera
2024-11-03, 06:17
Medlem
nonameds avatar
Står du inte under LPT så är det inga problem. Samma hände mig med sömntabletter. Dock inte många. Så dom tog nog det säkra före det osäkra. Kol för mig med.
Citera
2024-11-03, 06:17
Medlem
Borderline finns inte längre som diagnos. Det heter EIPS. Två självmordsförsök och nu det tredje, så tycker överläkaren nog inte att det kan fortsätta. LPT får man bara om man inte frivilligt går med på vård.
Citera
2024-11-03, 06:22
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Borderline finns inte längre som diagnos. Det heter EIPS. Två självmordsförsök och nu det tredje, så tycker överläkaren nog inte att det kan fortsätta. LPT får man bara om man inte frivilligt går med på vård.
Fast dom måste a skäl för vården med. Dom kan inte sätta det bara för du inte vill ha vård. Beror förstås på vilken situation det är med. Ganska stort beslut att sätta någon på LPT.
Citera
2024-11-03, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Står du inte under LPT så är det inga problem. Samma hände mig med sömntabletter. Dock inte många. Så dom tog nog det säkra före det osäkra. Kol för mig med.

Jag är nog inte under LPT just nu men är rädd att det går över till det om jag försöker skriva ut mig. Man kan ju få Lpt om man motsäger sig vård, hur illa ska det vara om man hamnar under Lpt av den anledningen?
Citera
2024-11-03, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Fast dom måste a skäl för vården med. Dom kan inte sätta det bara för du inte vill ha vård. Beror förstås på vilken situation det är med. Ganska stort beslut att sätta någon på LPT.

Jo så klart, men man befinner sig väl inte på akutpsyk för att det är kul. Och i detta fall handlar det om tre försök till "självmord".
Citera
2024-11-03, 06:26
Medlem
Självmord är anledning nog till LPT . Har du sedan någon anhörig/kompis som oros anmält dig pga oro.
Då sitter du bra där du sitter. Ta hjälpen du får.
Citera
2024-11-03, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zonqan
Jag är nog inte under LPT just nu men är rädd att det går över till det om jag försöker skriva ut mig. Man kan ju få Lpt om man motsäger sig vård, hur illa ska det vara om man hamnar under Lpt av den anledningen?

Att du har ett allvarligt psykiskt problem, och inte kan ta hand om dig själv. Och det kan du uppenbarligen inte.
Citera
Medlem
pn222jws avatar
Ja, skulle jag säga - om du är kompis med en psykiatriker och en advokat - det beror på varför du hamnat där. Det går rent juridiskt.
Citera
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zonqan
I ditt fall så tror jag dom håller kvar dig för observation. förvaltningsrätten var annan vecka för att göra en korrekt bedömning om fortsatt vård. Läkarna för inte göra som dom vill.
Citera
2024-11-03, 06:41
Medlem
Kundalinis avatar
Om du inte är under tvångsvård, vilket ärver beslut som fattas av minst två läkare,så står det dig fritt att göra vad du vill.

Det harven skörare inte nödvändigtvis koll på.

Vårdpersonal vill inte sällan hjälpa patienterna (!). När jag låg på en intensivvårdsavdelning försett antal present nu sade de åt mig att jag inte fick gå ut och besöka mina kollegor ( jag arbetade i närheten av sjukhuset). Det var säkert ett klokt råd och jag stannade på avdelningen, men faktum ärrat de hade ingen rätt öht att säga åt mig vad jag fick och inte fick göra.

I nu ditt fall så de bara till så att du är känslomässigt i balans och har allt inordning innan du beslutar dig för att säga tack och hej. Prata med nån vän eller nåt innanbdu fattar nåt beslut.
Citera
2024-11-03, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Om du inte är under tvångsvård, vilket ärver beslut som fattas av minst två läkare,så står det dig fritt att göra vad du vill.

Det harven skörare inte nödvändigtvis koll på.

Vårdpersonal vill inte sällan hjälpa patienterna (!). När jag låg på en intensivvårdsavdelning försett antal present nu sade de åt mig att jag inte fick gå ut och besöka mina kollegor ( jag arbetade i närheten av sjukhuset). Det var säkert ett klokt råd och jag stannade på avdelningen, men faktum ärrat de hade ingen rätt öht att säga åt mig vad jag fick och inte fick göra.

I nu ditt fall så de bara till så att du är känslomässigt i balans och har allt inordning innan du beslutar dig för att säga tack och hej. Prata med nån vän eller nåt innanbdu fattar nåt beslut.

Det krävs hur som helst ett utskrivningssamtal och bedömning av läkare. Tre besök på kort tid är inget som ses mellan fingrarna. Dels för att det belastar sjukvården. Ingen "frisk" människa beter sig så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in