• 1
  • 2
2024-11-03, 07:25
Medlem
Eftersom människor kan bli 122 år gamla är det definitivt inte omöjligt. Hittade inget på nätet, men jag antar att det varit en världsnyhet om det hade hänt. Känner ni till några personliga fall av extremt gamla människor med levande föräldrar?
Citera
2024-11-03, 08:28
Medlem
Muppetys avatar
Det är väl väääldigt sällan någon som blir över 110 år, t.o.m. 105 är det inte många som blivit. Endast en människa har blivit över 120. Men vet helt säkert inte om det finns hundraåringar med nån förälder kvar i livet, men tror inte det.
https://www.forskning.se/2014/09/09/...la-vi-kan-bli/

Min mormor är 96, o jag brukade hälsa på hennes pappa, han blev 99.
Citera
2024-11-03, 09:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Eftersom människor kan bli 122 år gamla är det definitivt inte omöjligt. Hittade inget på nätet, men jag antar att det varit en världsnyhet om det hade hänt. Känner ni till några personliga fall av extremt gamla människor med levande föräldrar?

Det är en enda människa som blivit 122. Näst äldsta har "bara" blivit 119 år och tre månader varför chansen att de hunnit få barn minskar drastiskt.
Citera
2024-11-03, 09:54
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Om nedanstående lista stämmer är svaret ”nej”

https://gerontology.fandom.com/wiki/..._parent_living
Citera
2024-11-03, 10:33
Medlem
Det jag hittat på nätet är att Maria Branyas, som dog tidigare i år i 117 års ålder efterlämnar en dotter som är född 1933, dvs är 91 år i år.
Då har vi i alla fall hittat en nittiplussare. Men det finns ju en lista på supergamla människor och kanske kan man hitta något där i deras avkomma.
Citera
2024-11-03, 10:49
Medlem
Jordgubbes avatar
Ett av IgNobel-priset nåt år handlade om att det finns en (som man kunde ana) korrelation mellan länder med väldigt gamla och dålig folkbokföring.
Citera
2024-11-03, 11:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ett av IgNobel-priset nåt år handlade om att det finns en (som man kunde ana) korrelation mellan länder med väldigt gamla och dålig folkbokföring.

Med tanke på att vi fick hit afghanska barn i 12-års ålder med helskägg och alla tyckte det var normalt så kan jag absolut hålla med dig.

Min pappa som var född här i sverige på 40-talet fick fel födelsedatum med någon månad då de förväxlades med hans mammas födelsedatum. Pappa föddes på kökssoffan och registrerades ett tag senare då de bodde på en ö. Ingen skillnad på flera år men bara som kuriosa.
Citera
2024-11-03, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Mycket är kanske så. Men 122-åringen var väl fransyska?. Inbillar mig att de har koll.
Citera
2024-11-03, 13:08
Medlem
kalkryggars avatar
De som är kristna borde vakna och hävda att världen torde ha begåvats med mångfalt av exempel då de förr normalt kunde leva att bli mellan 500-900 år.

Men vi begåvade som inte tror på sånt trams ser det nog som att det förmodligen inte har hänt. Men det finns vissa som spår att medellivslängden redan 2050-2070 kan ligga över 100 år. Det motiveras med bättre sjukvård, medicin, levnadssätt. Ganska många förväntas bli runt 125 år då och det renderar nog i ett antal fall där föräldrar får uppdraget att fira sina barns 100 årsdag.
Citera
2024-11-24, 22:15
Medlem
Inte svar på frågan, men LITE relaterat:
Länets äldsta intervjuades på sin födelsedag. 104? Allert, mycket klar i huvudet.
-Jag hörde att du har skaffat en ny pojkvän.
-Ja, han är 90.
-Vad tycker dina barn om det?
-Inte mycket att bry sig om, de är senila...
Citera
2024-12-18, 09:20
Medlem
AbstinentKanins avatar
Det kommer nog hända i framtiden. Däremot är det fler kvinnor som föder sitt första barn vid 40+ än i tonåren 🙈
Citera
2024-12-18, 09:35
Medlem
snappelsins avatar
Citat:
Det mest "extrema" jag känner till i min närhet är(eller var) en dam på 105 år med en dotter på 85.
Nu vet jag inte hur fräsch den äldsta var, men 85- åringen körde bil och var i övrigt också mycket pigg och fräsch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in