Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-03, 17:28
Medlem
swimp78s avatar
Jag har testat med Googles Gemini eller Microsofts AI eller Open AI

Då verkar det som Googles och Microsofts versioner är mer uppdaterade och har med aktuell information , dock kan ingen av dem göra den enkla grejen att man skickar dem en url och sammanfattar innehållet

Jag har testat med den i mina ögon enkla uppgiften att få en AI berätta om en i Sverige mycket känd författare och hans verk utan att hallucinera

Då syftar jag på Stig Larsson (inte StiEg)
Men ofta tror AI jag menar Stieg. Eller börjar den hallucinera när den ska beskriva hans verk . Ber jag den skriva om pjäsen VD börjar den rabbla floskler om att pjäsen handlar om en Vd som ska ta stora beslut, eller är en realistisk skildring av arbetslivet osv

Så finns en enda gratis AI som man kan ge en url till en wikipediasida och sammanfatta innehållet ?
Citera
2024-11-03, 17:39
Medlem
Låter som du har för höga förväntningar.

Det är inte så svårt att kopiera och klistra in.

Sen kan du ju alltid testa Grok
Citera
2024-11-03, 22:33
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Så finns en enda gratis AI som man kan ge en url till en wikipediasida och sammanfatta innehållet ?
En Wikisida är ju redan ett sammanfattat innehåll? Hur färdigtuggad behöver du ha din information?
Citera
2024-11-03, 23:21
Medlem
Vet inte vad du menar med hallucinera men det finns inte mycket specifikt om hans verk på wilkipedia. Enklast är nog att du tar det verk du är intresserad av och ber Pilot med länk att sammanfatta.
Citera
Igår, 00:50
Medlem
Eponumoss avatar
Jag använder ChatGPT till liknande saker.

Testa och återkom. Berätta kring och visa gärna hur din prompt ser ut också så blir det enklare att komma med konstruktiv kritik.
Citera
Igår, 07:43
Medlem
I gratisversionen av ChatGPT kan du inte direkt sammanfatta innehåll från en URL. För att sammanfatta en webbsida i gratisversionen behöver du kopiera och klistra in texten från sidan.
Sen finns det ju webbläsartilläg som sammanfattar innehållet på din aktuella sida i en sidpanel. Vill du kunna posta länkar och snabbt få sammanfattning av dem, utan att gå in på sidan, så kan jag tänka mig att det finns tillägg för ändamålet eller att du kan göra en egen anpassad variant. Men då behöver man kanske ha premium. Men är det bara en enskild författare du vill ha sammanfattning om så borde det inte vara problem att klistra in.

Ett tips är att inte bara ställa en bred fråga utan ha en konversation med AI:n och ställ fördjupande frågor, tex om de enskilda verken och om det är speciella aspekter du är ute efter. Svaren blir aldrig jättelånga så om man ställer en bred fråga får man ett mer svepande svar. Du kan också ge feedback till AI:n ifall du vill ha en annan form eller detaljnivå på svaret.

Du kan också instruera ifall svaret ska vara anpassad för en viss målgrupp eller nivå. "så att en 12-åring förstår" eller som en litteraturprofessor, eller som en kulturkritiker.

Vill du ha mer detaljerade svar - avgränsa och fråga om en mindre del i taget som sagt.

Du kan också be den kritiskt granska sitt eget svar, ge feedback på det och sen be den skriva en ny och förbättrad version.

Kort sagt - som man frågar får man svar.

Det talas en del om hur man skriver den perfekta prompten. Men personligen lägger jag inte energi på det utan brukar oftast ha en konversation och ställa följdfrågor/fylla på med instruktioner. Det går ändå fortare än att försöka få till EN perfekt prompt tycker jag. Se den som en assistent som du pratar med. En assistent som är väldig flitig och effektiv men kanske inte vet exakt vad du är ute efter.

EDIT: Wikipedia är ju redan väldigt sammanfattat. Skulle nog be den ge en sammanfattning utan att begränsa bara till den sidan.

EDIT2: Wikipediasidan om pjäsen VD är ju redan väldigt kort och sammanfattande. Vet inte vad du är ute efter riktigt... Eller är det bara ett exempel och du vill kunna snabbt få bra sammanfattningar från många url?
Senast redigerad av TigerKid2 Igår kl. 07:59.
Citera
Igår, 16:20
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
En Wikisida är ju redan ett sammanfattat innehåll? Hur färdigtuggad behöver du ha din information?

Jag behöver inte den informationen, det är bara ett testexempel. Eftersom man kan klistra in text så tycker jag ai nu borde kunna läsa utifrån att man ger den en URL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in