• 1
  • 2
2024-11-03, 18:20
Medlem
NightWalker1s avatar
jag har genom åren testat både flytande och pulver. via, a+, fixa och inget är egentligen bättre än någon annan.
vet att det finns tvättkapslar, på samma sätt som det finns kapslar till diskmaskin, men jag har aldrig provat dessa.

det jag har mest problem med är att få bort gula fläckar och ränder i armhålan och kragen på tröjor.
har provat vanish fläcklösare och galltvål. det hjälper lite men fortfarande mycket kvar som inte går bort.
har också bytt deo som inte ska ge fläckar på tröjor.

vad rekommenderar ni?
Citera
2024-11-03, 18:30
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag har genom åren testat både flytande och pulver. via, a+, fixa och inget är egentligen bättre än någon annan.
vet att det finns tvättkapslar, på samma sätt som det finns kapslar till diskmaskin, men jag har aldrig provat dessa.

det jag har mest problem med är att få bort gula fläckar och ränder i armhålan och kragen på tröjor.
har provat vanish fläcklösare och galltvål. det hjälper lite men fortfarande mycket kvar som inte går bort.
har också bytt deo som inte ska ge fläckar på tröjor.

vad rekommenderar ni?
Nu har jag inga problem med gula fläckar under armarna, och om Vanish inte hjälper så tror jag inte något tvättmedel gör det. Men vi kör vanligtvis Spar tvättmedel och har gjort det i ett antal år, alla kläder och tvätt blir ren så det funkar bra.
Citera
2024-11-03, 18:31
Avstängd
TordesPungs avatar
Om dina kläder blir gula så får du tvätta dom oftare, jag har några år på nacken och aldrig varit med om liknande.
Citera
2024-11-03, 18:39
Medlem
Citat:
vad rekommenderar ni?
Att du tvättar dina kläder oftare, och att du tvättar i sextio grader (perborater som brukar finnas i vittvättmedel börjar inte verka förrän då). Använd alltid förtvätt.

Klorin kan man använda för att bleka bort fläckar. Då blötlägger du. Tror även att du kan gno på envisa fläckar med utspädd Klorin (kolla för säkerhets skull).

Har du använt Vanish i maskinen, eller har du blötlagt i det? Det senare är effektivare.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-03 kl. 18:43.
Citera
2024-11-03, 18:48
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Att du tvättar dina kläder oftare, och att du tvättar i sextio grader (perborater som brukar finnas i vittvättmedel börjar inte verka förrän då). Använd alltid förtvätt.

Klorin kan man använda för att bleka bort fläckar. Då blötlägger du. Tror även att du kan gno på envisa fläckar med utspädd Klorin (kolla för säkerhets skull).

Har du använt Vanish i maskinen, eller har du blötlagt i det? Det senare är effektivare.
mm ska testa. men tvättar inte i 60 när det är 40 som tvättråd.
ska köra förtvätt oftare och mer medel.
har sprayat på med vanish en stund innan jag slängt in tvätten i maskinen och har också provat blanda pulver med vatten och gno in med botten med medföljande burk.
hur blötlägger du? hett vatten i en hink med vanish tillsammans med plagget då?
Senast redigerad av NightWalker1 2024-11-03 kl. 18:50.
Citera
2024-11-03, 18:55
Medlem
Citat:
mm ska testa. men tvättar inte i 60 när det är 40 som tvättråd.
ska köra förtvätt oftare och mer medel.
Allt i vittvättmedel (beroende på sort) börjar inte verka förrän vid sextio grader.
Citat:
har sprayat på med vanish en stund innan jag slängt in tvätten i maskinen och har också provat blanda pulver med vatten och gno in med botten på mnedföljande burk.
hur blötlägger du? hett vatten i en hink med vanish tillsammans med plagget då?
Det händer att jag blötlägger (vit tvätt) i flera timmar, då i kallt vatten. Har inte testat att gnida på fläckar. Numera brukar det bli Vanish pulver, visste inte ens att det fanns spray. Förr blötlade jag vita sängkläder i Klorin.

Mer tvättmedel än rekommenderat hjälper inte.

Obs! Googlade lite gällande förtvätt. Grejen är att förtvätten är kall, och vissa fläckar "bränns in" om man tvättar direkt med varmt vatten. Dock framgår det att de flesta tvättmaskiner numera värmer upp vattnet så långsamt, så att det även utan förtvätt blir en form av förtvätt i ganska kallt vatten.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-03 kl. 19:02.
Citera
2024-11-03, 19:08
Medlem
Grumme fläckborttagning har gjort susen för mig på svårare fläckar. Det är inget mirakelmedel och den fungerar inte på alla sorters fläckar men förbannat bra.
Citera
2024-11-03, 19:16
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Allt i vittvättmedel (beroende på sort) börjar inte verka förrän vid sextio grader.
Det händer att jag blötlägger (vit tvätt) i flera timmar, då i kallt vatten. Har inte testat att gnida på fläckar. Numera brukar det bli Vanish pulver, visste inte ens att det fanns spray. Förr blötlade jag vita sängkläder i Klorin.

Mer tvättmedel än rekommenderat hjälper inte.

Obs! Googlade lite gällande förtvätt. Grejen är att förtvätten är kall, och vissa fläckar "bränns in" om man tvättar direkt med varmt vatten. Dock framgår det att de flesta tvättmaskiner numera värmer upp vattnet så långsamt, så att det även utan förtvätt blir en form av förtvätt i ganska kallt vatten.
använder aldrig vittvättmedel. har provat med verkade inte vara bättre än kulörtvätt.
ok då kör jag inte mer tvättmedel. så då blötlägger man i kallt vatten så det inte ska brännas fast mer?
hur mycket vatten/vanish använder du?
Citera
2024-11-03, 19:30
Medlem
Citat:
använder aldrig vittvättmedel. har provat med verkade inte vara bättre än kulörtvätt.
Skillnaden märks mest om du kommer upp i sextio grader. Det är då som perboraterna börjar att verka. Sedan kanske inte alla vittvättmedel innehåller det. Tydligen ska det även innehålla något som ger illusionen att det ser vitare ut, men kunde inte hitta något om det. Kanske det var förr? Har för mig att vissa Vanish innehöll detsamma.
Citat:
ok då kör jag inte mer tvättmedel. så då blötlägger man i kallt vatten så det inte ska brännas fast mer?
Du får i alla fall bort mer än utan blötläggning. Sedan är det nog redan "fastbränt". Men lite nytta tror jag att det gör.
Citat:
hur mycket vatten/vanish använder du?
Kommer inte ihåg, brukar gå efter instruktionen på förpackningen. Brukar då även slänga in pulver i maskinen tillsammans med tvätten, innan jag startar.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-11-03 kl. 19:32.
Citera
2024-11-03, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shunosoklat
Vittvättmedel funkar fint även på 30-40 grader.
Visst, men om det innehåller perborater som är ett blekmedel, så börjar inte dessa verka förrann vid sextio grader.
Citera
2024-11-03, 19:37
Medlem
Optiska vitmedel var det jag sökte efter tidigare i tråden.
Optiska vitmedel är fluorescerande ämnen som får ögat att uppfatta tvätten som vitare än den är. De omvandlar osynligt UV-ljus till vitt synligt ljus, vilket döljer fläckar som medlet fastnat på. Optiska vitmedel är svårnedbrytbara och förekommer endast i tvättmedel som inte är miljömärkt.
https://www.bosch-home.se/nyheter-oc...ttstugans-kemi

Kanske det numera inte finns i några tvättmedel?
Citera
2024-11-03, 19:38
Medlem
Liberationfronts avatar
Just gula fläckar och i nackdelen på skjortor ska du använda björn gall-tvål, smeta på lite på området och ta lite vatten, låt ligga över natt i ngn påse och tvätta separat samt torka i luft temp,

i övrigt
Vanish är ju bra men det kostar ju lite mer annars är nog allt samma skit. Har hört att urin ska vara bra men är lite ovillig att prova det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in