Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-03, 20:42
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag har genom åren testat både flytande och pulver. via, a+, fixa och inget är egentligen bättre än någon annan.
vet att det finns tvättkapslar, på samma sätt som det finns kapslar till diskmaskin, men jag har aldrig provat dessa.

det jag har mest problem med är att få bort gula fläckar och ränder i armhålan och kragen på tröjor.
har provat vanish fläcklösare och galltvål. det hjälper lite men fortfarande mycket kvar som inte går bort.
har också bytt deo som inte ska ge fläckar på tröjor.

vad rekommenderar ni?

Det är bara vittvättmedel i pulverform som innehåller blekmedel. Flytande vittvättmedel (även kapslarna) i Sverige gör inte det, p.g.a. hårda miljöregler.

Jag kör Icas egna pulvertvättmedel och Lysol desinfektion i sköljmedelsfacket.

Bästa tvättmedlet är Ariel-podsen man köper från England, men det är ju lite krångligare att beställa.
Citera
2024-11-03, 20:48
Medlem
Klas-Vegass avatar
"Vilken är ny och vilken är tvättad i surf?"

Surf överlägset bäst för hemmafrun.
Citera
2024-11-03, 20:57
Medlem
Whatelseshouldis avatar
Tror inte att det är tvättmedlet det är fel på utan att du låter plaggen ligga för länge innan du tvättar. Fläckar ska ju helst tvättas direkt.
Citera
2024-11-03, 21:25
Avstängd
ResanTillMelonias avatar
.
Senast redigerad av ResanTillMelonia 2024-11-03 kl. 21:29.
Citera
2024-11-03, 21:35
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Skillnaden märks mest om du kommer upp i sextio grader. Det är då som perboraterna börjar att verka. Sedan kanske inte alla vittvättmedel innehåller det. Tydligen ska det även innehålla något som ger illusionen att det ser vitare ut, men kunde inte hitta något om det. Kanske det var förr? Har för mig att vissa Vanish innehöll detsamma.
Du får i alla fall bort mer än utan blötläggning. Sedan är det nog redan "fastbränt". Men lite nytta tror jag att det gör.
Kommer inte ihåg, brukar gå efter instruktionen på förpackningen. Brukar då även slänga in pulver i maskinen tillsammans med tvätten, innan jag startar.
jo antagligen mycket fastbränt men ska testa några gånger.
ok jag kollar förpackningen och slänger med en extra nypa vanish i tvättmaskinen sen också så får vi se. annars får det bli kapslar

Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Just gula fläckar och i nackdelen på skjortor ska du använda björn gall-tvål, smeta på lite på området och ta lite vatten, låt ligga över natt i ngn påse och tvätta separat samt torka i luft temp,

i övrigt
Vanish är ju bra men det kostar ju lite mer annars är nog allt samma skit. Har hört att urin ska vara bra men är lite ovillig att prova det.
har som det står i första inlägget redan provat med galltvål och det hjälpte inte mycket.
hur menar du "ta lite vatten" kan du förtydliga? menar du att man ska lägge tröjan i en påse med galltvål och vatten? varmt eller kallt? har för mig att det står på förpackningen att det inte ska ligga mer än 5 min då det kan bleka plagget
Senast redigerad av NightWalker1 2024-11-03 kl. 21:39.
Citera
2024-11-04, 04:15
Medlem
Citat:
mm ska testa. men tvättar inte i 60 när det är 40 som tvättråd.
ska köra förtvätt oftare och mer medel.
har sprayat på med vanish en stund innan jag slängt in tvätten i maskinen och har också provat blanda pulver med vatten och gno in med botten med medföljande burk.
hur blötlägger du? hett vatten i en hink med vanish tillsammans med plagget då?

Skaffa dig kläder som tål 60° istället så blir tvätten ren. Blir bara nån enstaka maskin på 40° för finare plagg som tvättas mera sällan. Och packa inte maskinen proppfull.

T-shirts och strumpor är inga problem att hitta som tål 60°, och underkläder kör man ändå. Blir inte riktigt samma livslängd på kalsongerna men det är väldigt mycket fräschare att ha ordentligt rena kläder på sig.

Då spelar tvättmedlet ingen roll heller.
Citera
2024-11-04, 13:57
Medlem
Thraxxs avatar
Bästa tvättmedlet enligt mig är definitivt Grumme. Sen om du har problem med gula fläckar på kläderna är bikarbonat bra, sen går även det bra med vanlig citronsaft blandat med vatten.
Citera
2024-11-04, 14:20
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Är ju en sak om det är äldre kläder och väldigt ingrott, eller fläckar av hårfärg eller lim eller blod och så vidare. Då är kläderna så gott som dödsdömda. Men har i princip aldrig haft problem att få bort vanliga fläckar med vanligt flytande tvättmedel (tex Vanish Sole eller Surf eller Via) i normal temperatur, 40 grader, och kanske lite Vanish-pulver. Vissa material är det dock lite svårare att få bort fläckar och missfärgningar på, sladdrig polyester är inget vidare. Blir det fläckigt är det bara att slänga eller använda när man behöver kläder man inte är rädd om.
Citera
2024-11-04, 17:59
Medlem
Citat:
jag har genom åren testat både flytande och pulver. via, a+, fixa och inget är egentligen bättre än någon annan.
vet att det finns tvättkapslar, på samma sätt som det finns kapslar till diskmaskin, men jag har aldrig provat dessa.

det jag har mest problem med är att få bort gula fläckar och ränder i armhålan och kragen på tröjor.
har provat vanish fläcklösare och galltvål. det hjälper lite men fortfarande mycket kvar som inte går bort.
har också bytt deo som inte ska ge fläckar på tröjor.

vad rekommenderar ni?

Använder Ariel. Är det vit tvätt så prova med klorin först. Mitt problem är att jag inte tycker att tvättmedel doftar nu för tiden. Förr kunde man ta ur tvätten ur maskinen och lika så när man vek den, det doftade rent!
Citera
2024-11-04, 23:09
Medlem
De allra flesta kläderna tål 60 grader även om det står annat på tvättråden ( inte ull dock)
Tänk även på att inte alla vita plagg tål klorin och annat blekmedel. Vissa plagg färgas vita och då blir det mer fläckar av blekning
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in