Citat:
Ursprungligen postat av
Geezson
Men r inte det lite av pongen med Artificiell intelligens att man inte ska behva 'arbeta' den p ett speciellt stt?
Jag menar, en borrmaskin funkar ocks bra om man anvnder den p rtt stt.
Nej.
Du mste skilja p marknadsfring, pr och hype och verklighet.
Att det i annonser frn ett gitarrtillverkningsfretsg str Bli den nsta Yngve Malmsten!, betyder inte att man kan plocka ned en gitarr och brja gra gitarrsolon som ett underbarn.
Vad gller alla LLMs s gller den urgamla regeln och ordstvet;
Som man frgar fr man svar.
Du kan anvnda en LLM som ngon sorts ltsaskompis som r rolig och vnlig och frdriver din tid.
Vill du p riktigt anvnda den som ett verktyg behver du skriva en ordentlig prompt som r effektiv och innehller de delar du vill ha svar p formulerade p ett sdant stt att den inte bara ger sken av att frst utan faktiskt fr en grund att arbeta p.
S lnge du vill ha ytliga svar som ibland kan vara helt idiotiska men ofta r rimliga p en enkel niv gr det att stlla enmeningsfrgor.
S snart det ska utfras ngot p riktigt behver man veta hur man skriver en effektiv prompt.
Citat:
Ursprungligen postat av
djejjeff
Jag har frskt anvnda Chat-GPT 4 fr att ska teknisk/vetenskaplig information.
Svaren r ofta meningslsa och fulla av faktafel.
Nr jag ber om en lista av vetenskapliga artiklar och/eller bcker visar det sig att referenserna inte existerar.
Skriv in din prompt och det svar du fick och en beskrivning under vad du frvntade dig.