• 1
  • 2
2024-11-04, 10:07
Medlem
Jag har frskt anvnda Chat-GPT 4 fr att ska teknisk/vetenskaplig information.

Svaren r ofta meningslsa och fulla av faktafel.

Nr jag ber om en lista av vetenskapliga artiklar och/eller bcker visar det sig att referenserna inte existerar.
Citera
2024-11-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djejjeff

Nr jag ber om en lista av vetenskapliga artiklar och/eller bcker visar det sig att referenserna inte existerar.

Ja ChatGPT har blivit dlig.
Den gr massa fel hela tiden.
Tycker det blir vrre och vrre hela tiden.
r inne p att ha en egen lokal AI chat som Ollama eller vad den nu heter.
Citera
2024-11-04, 11:10
Medlem
auruns avatar
Du anvnder chatGPT fel. Det r inte Google eller Wikipedia.

ChatGPT r fantastiskt nr man anvnder det korrekt.
Citera
2024-11-04, 11:13
Medlem
Jordgubbes avatar
S varfr ber du inte ChatGPT lnka in artiklarna (bara som exempel p hur du stller frgan fel).
Citera
2024-11-04, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun

Vad r ett korrekt stt att anvnda ChatGPT?
Citera
2024-11-04, 11:32
Avstngd
Citat:

Ja. Det r min uppfattning ocks.

Det r bara de fantasilsa, som inte kan omformulera sig, som tycker att sprkmodellerna r dliga.

(Jag r helt OK p C++ men vill ibland portera koden till andra sprk och det gr sprkmodellerna ganska bra, tycker jag.)
Citera
2024-11-04, 12:30
Avstngd
Citat:
Jag ska gra det, men just nu har jag inte tillgng till frgorna och svaren...
OK.

Man ska ocks vara medveten om att alla artiklar inte r ppna fr lsning och nedladdning. Det kan vara s att de artiklar GPTn frslr finns men att det krvs ett abonnemang fr att komma t dem.
Citera
2024-11-04, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
OK.

Man ska ocks vara medveten om att alla artiklar inte r ppna fr lsning och nedladdning. Det kan vara s att de artiklar GPTn frslr finns men att det krvs ett abonnemang fr att komma t dem.

Givetvis r det s, men det gr alltid att ska och hitta titlarna och oftast abstract. Sen fr man betala fr att lsa hel artikeln.
Citera
2024-11-04, 13:41
Medlem
Citat:

Men r inte det lite av pongen med Artificiell intelligens att man inte ska behva 'arbeta' den p ett speciellt stt?
Jag menar, en borrmaskin funkar ocks bra om man anvnder den p rtt stt.
Citera
2024-11-04, 14:46
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geezson
Men r inte det lite av pongen med Artificiell intelligens att man inte ska behva 'arbeta' den p ett speciellt stt?
Jag menar, en borrmaskin funkar ocks bra om man anvnder den p rtt stt.
Nej.

Du mste skilja p marknadsfring, pr och hype och verklighet.

Att det i annonser frn ett gitarrtillverkningsfretsg str Bli den nsta Yngve Malmsten!, betyder inte att man kan plocka ned en gitarr och brja gra gitarrsolon som ett underbarn.

Vad gller alla LLMs s gller den urgamla regeln och ordstvet;

Som man frgar fr man svar.

Du kan anvnda en LLM som ngon sorts ltsaskompis som r rolig och vnlig och frdriver din tid.

Vill du p riktigt anvnda den som ett verktyg behver du skriva en ordentlig prompt som r effektiv och innehller de delar du vill ha svar p formulerade p ett sdant stt att den inte bara ger sken av att frst utan faktiskt fr en grund att arbeta p.

S lnge du vill ha ytliga svar som ibland kan vara helt idiotiska men ofta r rimliga p en enkel niv gr det att stlla enmeningsfrgor.

S snart det ska utfras ngot p riktigt behver man veta hur man skriver en effektiv prompt.
Citat:

Skriv in din prompt och det svar du fick och en beskrivning under vad du frvntade dig.
Citera
2024-11-04, 16:30
Medlem
F.Hansens avatar
Det beror ju p hur du stller frgor och primar den. Visst att den kan gra fel, men det r ytterst sllan fr mig.
Sen r det en ganska stor skillnad om du pratar med den eller skriver.
Vid samtal verkar den inte vilja g in p djupet i saker, utan pratar mest runt i cirklar i ett mne.
Citera
2024-11-04, 18:48
Medlem
Kaellkritiks avatar
Den r optimal om du har en text och vill frenkla den, ge texten en akademisk eller populrvetenskaplig ton.

Den trnas p en mngd data men r inte en fakta-sknings-ai. Dr har du Google och en rad olika skmotorer fr vetenskapliga artiklar.

Chat-GPT kan hantera fakta men bara delvis. Den fyller p med en massa dravel om den inte kan svara.

Ls p om hur en generativ AI fungerar och hur man matar in p bsta stt fr att f ut nskad text. Du kan ocks frga chat-got itself hur du ska anvnda den (men var alltid beredd p mumbojumbo).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in