Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
För gåvoscenarier så kan man kalla givaren som vittne.
Men det är ju inte givet att den möjligheten ens existerar, gåvogivaren kan vara död, anonym eller något annat. Sedan ska man alltså bedriva denna process utifrån premissen att förverkningsoffret ska bevisa sin oskuld istället för att staten faktiskt ska bevisa dennes skuld. Det är så sjukt bakvänt så att man bara kan applådera åt det.

Man kan annars tänka sig ett sådant här scenario;
Bengans älskarinna får sin ring beslagtagen och förverkad, varken hon eller Bengan är intresserad av att förklara denna ring och såklart då också sin affär för det svenska rättsväsendet. Så då tar staten hand om ringen...
Citera
2024-11-04, 19:02
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Läs tråden. Finns massor med scenarion som hittills varit helt lagliga och allmänt accepterade moraliskt, som nu helt plötsligt blir olagliga. Arv, gåvor, gnetigt sparande, låna grejer, mm.

Nu kan man tex inte hjälpa en fattig ensamstående mamma med julklappspengar. Hur fan ska hon bevisa varifrån hon fick sin gåva?
Överdriver du inte lite nu? Det du anger ska givetvis inte innefattas. Polisen får väl göra någon form av helhetsbedömning antar jag.
Citera
2024-11-04, 19:03
Avstängd
PalmeKillers avatar
Citat:
På vilket sätt skulle ett kvitto påverka något menar du?

Då kan man bevisa att man köpt prylen, sedan skall man bevisa vart pengarna kommer ifrån.
Citera
2024-11-04, 19:06
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Kan hälsa dig med det fungerar lika bra här i Asien.

Polisen och räddningsarbetarna kommer till olycksplatsen eller den dödes bostad och sedan när de går ut så är bostaden länsad.
Har hänt här i mitt område 3 gånger vad jag minnas.
Men klart svenska polisen som är sååå rättvis och icke korrupt skulle aldrig göra så

Finns bra många naiva ungdomar i denna tråden i afton.

Lagens förespråkare är förmodligen bidragstagare utan tillgångar eller naiva stövelslickare som uttrycker en längtan efter att domineras av uniformerade maktmissbrukare.
Citera
2024-11-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Överdriver du inte lite nu? Det du anger ska givetvis inte innefattas. Polisen får väl göra någon form av helhetsbedömning antar jag.

Anonyma gåvor blir näst intill omöjliga att bevisa.
(Mat 6:3-4)
Nej, när du ger en gåva, låt inte din vänstra hand veta vad den högra gör, så att din gåva ges i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig.
Citera
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Läs tråden. Finns massor med scenarion som hittills varit helt lagliga och allmänt accepterade moraliskt, som nu helt plötsligt blir olagliga. Arv, gåvor, gnetigt sparande, låna grejer, mm.

Nu kan man tex inte hjälpa en fattig ensamstående mamma med julklappspengar. Hur fan ska hon bevisa varifrån hon fick sin gåva?

Vänta som sagt tills detta börjar drabba vanliga svenssons som inte är kriminella , så de blir av med sina saker !

Inte bara det . tänk på du ger en gåva på 5000 till den ensamstående mamman ! och hon väljer o ge sitt barn en ny telefon så kan barnet bli av med saken den har fått bara för mamman är fattig !
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Då kan man bevisa att man köpt prylen, sedan skall man bevisa vart pengarna kommer ifrån.

Men så ska man väl ändå inte behöva göra i ett normalt modernt samhälle idag är du själv en sån där person som sitter och skannar in alla dina kvitton för du vet att kvittona blir ju även gamla med tiden och slits ut. Så du inte längre kan läsa texten för det har hänt mig ett par av mina kvitton i varje fall.

Så då när mina kvitton har blivit för gamla och utslitna så är alltså mitt gods stöldgods eller köpt med kriminella svarta pengar?

Jag vet inte om du och andra sitter här bara på att provocera men vi måste ju höra på det själva att det här är ju helt vansinnigt?

Det finns en kriminella och det finns jätteenkla sätt att sätta fast dem börja med det istället för att jävlas med svenska folket.

Vad jag själv vet så har jag enbart spara kvitton på mina bilar.
Jag har inga kvitton kvar på varken min eller min frus äktenskapS ringar och de var långt från billiga.

Samma med min halskedja som är en samling av ner smälta ringar och annat. Det är gjort för så många år sedan så därför så inga kvitton kvar där någonstans men du menar du att polisen har rätt att ta mitt halsband och då ska jag sedan bevisa i en tingsrätt att det är mina saker??

Det är bara sorgligt att läsa hur jävla korkade ni svenska har blivit. Ni ska börja med att straffa de som har begått brott ni ska bura in gängkriminella och då kan ni börja med Jimmie Åkesson.
Och för att inte tala om Fredrik Reinfeldt som sålde ut så mycket av statliga bolag sina egna kompisar det där är gängkriminalitet på hög nivå.

Men det säger ni som vanligt inte ett jävla dugg om. Det är lättare att straffa äldre människor som har fått eller köpt gods.
Citera
2024-11-04, 19:14
Medlem
Folk vill ha hårdare polis och straff men gnäller sen när hårdare straff införs.

Jag tycker det är bra att det införs. De kommer knappast gå efter folk som kan dokumentera sin inkomst även om det kommer hända att det glitchar i systemet.
Citera
2024-11-04, 19:14
Medlem
bearss avatar
Citat:
”Någon form av helhetsbedömning antar jag”? Helt godtyckligt och rättsvidrigt, denna lag öppnar upp för enorm korruption. Blir ännu värre med tanke på att vi sänker antagningskraven och vi redan har problem med poliser som har kopplingar till grovt kriminella nätverk.
Citera
2024-11-04, 19:17
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:

Helt rätt att de inte ska innefattas ! men låt säga ... Trafikkontroll och den fattiga småbarnsföräldern har lånat en bil av sitt ex eller vän . taxerar 140.000 per år och bilen är värd 20000 så ligger inte de som skäligt kontra inkomst . inte heller om denna har en mobil för 5000 , kläder för 5000 kr på sig .

Gäller o träffa helt fel polis på en dålig dag .

Kräver ingen brottsmisstanke ! det är där problemet ligger ! Och vissa saker går inte att bevisa hur man än vrider o vänder på det om man själv är "för fattig"
Citera
2024-11-04, 19:21
Medlem
henrikos avatar
Citat:

En helhetsbedömning för att konstatera att brottsmisstanke saknas antar jag du menar, då det är just detta som är det kärnpunkten i det hela.
Citera
2024-11-04, 19:21
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bears
”Någon form av helhetsbedömning antar jag”? Helt godtyckligt och rättsvidrigt, denna lag öppnar upp för enorm korruption. Blir ännu värre med tanke på att vi sänker antagningskraven och vi redan har problem med poliser som har kopplingar till grovt kriminella nätverk.

Om jag säger du inte har råd med den klockan eller att du bär en halskedja så kan jag ta den ifrån dig det är där det är rent av vidrigt !

Det kräver inget domstolsbeslut utan kan anpassas av enskild polis ! om den tycker det är skumt då blir man av med prylen ifråga och det är inte rättssäkert för 5 öre !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in