Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-04, 18:38
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Oskyldiga? Nu är jag inte med riktigt...

Har du läst trådstarten? Redan i rubriken står det "utan brottsmisstanke". De flesta oskyldiga är utan brottsmisstanke, alltså kan detta drabba de flesta oskyldiga. De enda som verkar gå fria från denna nya lag är de som är misstänkta för något brott, helt oavsett om de är skyldiga eller inte.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Då har du ju en hel massa olika vittnen som du kan kalla för att styrka din sak.

Hur kan du veta då att de alla vittnena finns kvar i livet då?
Det kanske är som jag talar om har rör sig kanske om 15-20 år tillbaks i tiden.

Så vilken ska jag kalla då?
Och sedan tycker du att det känns normalt i en rättsstat som Sverige då att polisen stoppar mig och plockar mina smycken och säg att jag måste ta med mig mina vittnen till en rättegång för att de ska intyga att sakerna är arvegods.

Är inte lösningen på gängproblemet istället att man tar och burar in gängkriminella som polisen säger de har så bra koll på?

Istället för att jaga och så lite äldre som har fått ärva?

Eller är det inte så att den här regeringen egentligen har mest tänkt på sig själva och att göra det så lätt för sig som möjligt själva för att slippa några större besvär för vanliga Svenssons som är lite äldre en mycket lättare och enklare att jävlas med
Citera
Medlem
Citat:
Det finns ju tydlig korrelation på ens bankkontohistorik om man lever ett sådant liv.

En auktoriserad besiktningsman kan ta sig en titt och intyga att bilen indeed fått en grundlig genomgång.

Testamentet finns ju i så fall arkiverat hos den som gjort bouppteckningen.

Nej, det enda du behöver göra är att komma ihåg vem det är som gett dig alla dyra gåvor.

Och om personen är avliden sedan flera år?
Citera
2024-11-04, 18:39
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Nej, plockar du ut kontanter så syns ju det uttaget på bankkontohistoriken.

Men det syns inte om jag köpt pizza eller inte.
Citera
2024-11-04, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Ja, han kan ju inte må helt bra i själen principfast föredetta advokat som han trots allt är. Han var väl dessutom ganska stridbar när det kom till frågor om integritet och respekt för individen?
Stämmer det du skriver
Citera
2024-11-04, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Springer kocken själv runt med alla kvitton på sin jacka eller sina dyra föremål när farbror blå stoppar honom?
Jag tror absolut de kommer försöka ta jackan från personen och mer därtill.

Klart att man sparar alla kvitton på dyra inköp, utan kvitto ingen garanti.
Denna lagen är ju inte skapt för att jaga Svenssons som lever ett normalt liv med lagliga inköp som sätter guldkant på tillvaron.
Jag väntar med stort intresse på mål där polisen har beslagtagit en jacka från en Svensson och beslaget står fast efter domslut.
Just nu är det bara massa fantasier om hur det kan gå till...
Citera
2024-11-04, 18:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Har du läst trådstarten? Redan i rubriken står det "utan brottsmisstanke". De flesta oskyldiga är utan brottsmisstanke, alltså kan detta drabba de flesta oskyldiga. De enda som verkar gå fria från denna nya lag är de som är misstänkta för något brott, helt oavsett om de är skyldiga eller inte.
Jo, men det gäller ju sådana individer som inte har resurser att egentligen inneha dessa dyra prylar. Dvs. de har dem pga. någon form av kriminell aktivitet.
Citera
2024-11-04, 18:42
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kocken32
Jag väntar med stort intresse på mål där polisen har beslagtagit en jacka från en Svensson och beslaget står fast efter domslut.
Just nu är det bara massa fantasier om hur det kan gå till...

Hoppas det blir du.
Citera
2024-11-04, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neuroadapt
Är det inte ett brott att sälja fejkprodukter som om vore det original?

Om de är uppenbart fejk så betyder det att du är expert?
Vad baserar du ditt expertutlåtanden på?
Jo, det lär det vara. Dock inte häleri vad jag vet.
Jag är inte expert, men det syns på långa vägar att det är dålig kvalitet. LV-väskan/plånboken är extremt dåligt gjord och mig veterligen har LV aldrig tillverkat en sådan modell 😁

Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Wow, inte dåligt av dig att kunna se att det är piratkopior. Det är på detaljerna man ser det på. Kunde inte se några detaljbilder.

Vem bryr sig, kriminella ska sättas dit så hårt som det bara går.
Jo det kan vara på detaljnivå, om det är en bra kopia, vilket detta inte var.
Det sista håller jag helt med om.
Senast redigerad av a.poplitea 2024-11-04 kl. 18:48.
Citera
2024-11-04, 18:47
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, men det gäller ju sådana individer som inte har resurser att egentligen inneha dessa dyra prylar. Dvs. de har dem pga. någon form av kriminell aktivitet.

Läs tråden. Finns massor med scenarion som hittills varit helt lagliga och allmänt accepterade moraliskt, som nu helt plötsligt blir olagliga. Arv, gåvor, gnetigt sparande, låna grejer, mm.

Nu kan man tex inte hjälpa en fattig ensamstående mamma med julklappspengar. Hur fan ska hon bevisa varifrån hon fick sin gåva?
Citera
2024-11-04, 18:53
Medlem
Citat:
Hoppas det blir du.

Det gör jag oxå!
Min ekonomi och mina inköp är 100% lagliga.
I staden jag bor i så gjorde farbror blå en razzia tillsammans med kronofogden och skatteverket.... på några timmar så plockade dom bilar, smycken, pengar och kläder till ett värde av 10 miljoner!
Många blev stoppade och kontrollerade!
Men inga reko personer hade några problem...
Funkar som det ska
Citera
2024-11-04, 18:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Men det syns inte om jag köpt pizza eller inte.
Men det syns att du tagit ut kontanter, och med hjälp av lite enkel lågstadiematematik så kan du enkelt visa hur många paket nudlar och andra hela fattigstudentmåltider du kunnat köpa och leva på i veckor för den summan.
Citat:
Hur kan du veta då att de alla vittnena finns kvar i livet då?
Det kanske är som jag talar om har rör sig kanske om 15-20 år tillbaks i tiden.
Vi börjar närma oss ett scenario där risken för att den utsatte har vandrat i gängkriminella miljöer och därför fått sig gods beslagtaget, är noll.
Citat:
Är inte lösningen på gängproblemet istället att man tar och burar in gängkriminella som polisen säger de har så bra koll på?
Det är en sak att veta vem som är kriminell och inte, och en helt annan att bevisa det i rätten.
Alla vet att jag är pedofil, men alla mina offentliga register säger att jag är lämplig för att arbeta med barn. Den du..

En ekonomisk livsstilsanalys kan dock göras väldigt exakt i dagens datasamhälle, varpå man med den nya lagen i alla fall kan beröva yrkeskriminella deras glamourösa livsstil, och därmed deras attraktionsvärde hos unga rekryter.
Det är tanken i alla fall. Vi får väl se hur det gått om ett år eller två. För varje person som arbetar med att göra livet svårare för kriminella, så sitter det 10 personer och arbetar för att runda de svårigheterna.
Senast redigerad av Trolltestet 2024-11-04 kl. 18:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in