Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-04, 18:24
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kocken32
Men denna Svensson har kvar kvittot och kan bevisa att han köpt jackan för sparade pengar!
Tror du på allvar att dom tar jackan från han då?

Extremt sällan jag personligen sparar kvitton på kläder !

Allt kan man inte bevisa hur gärna man vill det !
Citera
2024-11-04, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Som ett straff. Lägg ut destruktionen på Youtube också!

"Pure evil" som det heter med andra ord? Jag håller givetvis inte med dig men kan ändå tänka mig olika slags teman för tillställningarna för att locka publik. Men att straffa oskyldiga låter sådär...
Citera
2024-11-04, 18:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Och hur fan ska du bevisa att du inte köpt pizza, utan levt på havregryn och vatten, för att spara ihop till din drömbil?
Det finns ju tydlig korrelation på ens bankkontohistorik om man lever ett sådant liv.
Citat:
Eller hur ska du bevisa att du lagt ner 10000 timmar på att skruva isär, knacka rätt, och putsa upp alla delar i en bil?
En auktoriserad besiktningsman kan ta sig en titt och intyga att bilen indeed fått en grundlig genomgång.
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Kan ju bli vissa problem om man har fått en gåva av en person som då har testamenterat det och alltså befinner sig 2 m under jorden.
Testamentet finns ju i så fall arkiverat hos den som gjort bouppteckningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Tråkigt om man har fått gåvor som går över ens egna ekonomiska situation.
Behöver man samla på sig gåvobrev nu när man fyller år om det skulle visa sig vara av dyrare variant.
Nej, det enda du behöver göra är att komma ihåg vem det är som gett dig alla dyra gåvor.
Citera
2024-11-04, 18:30
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mefa
Jättebra lagskärpning. Motsavarande lagstiftning finns i ett flertal andra länder och fungerar bra där och kommer förmodligen även att fungera bra i Sverige.

Fungerar bra i Ryssland. Polisen snor dina smycken och plånbok och sedan "Njeet, vi tog inget beslag".
Citera
2024-11-04, 18:31
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det finns ju tydlig korrelation på ens bankkontohistorik om man lever ett sådant liv.

En auktoriserad besiktningsman kan ta sig en titt och intyga att bilen indeed fått en grundlig genomgång.

Testamentet finns ju i så fall arkiverat hos den som gjort bouppteckningen.

Nej, det enda du behöver göra är att komma ihåg vem det är som gett dig alla dyra gåvor.

Nej, faktiskt inte alla gånger. Det finns faktiskt då man har delat upp sakerna mellan sig mellan syskonen i familjen. När någon äldre har dött. Jag vet inte om du inte har varit med om det, men det har jag gjort i varje fall. Man kan säga som så att det var min mamma som fick ärva en hel del smycken av sin familj, därav jag och mina syskon fick några smycken tillsammans.

Vad skulle vi kräva då? Mina gamla släktingar som var döda på deras arv eller testamente. Att vi skulle ha papper på vad de hade köpt andra smycken för att vi har en galen regering som inte kan fixa gängen utan ge sig på svenska medborgare?

Du och många andra i tråden kanske inte har varit med om det, men man kan dela upp sakerna på det sättet också. När det finns en gammal i familjen som har gått bort.
Skall alla skrika "kvitto"!! då ifall Polisen stoppar en i framtiden??
Citera
2024-11-04, 18:31
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Jag förstår också grundtanken med lagen, men jag tror att de som har applicerat den här lagen korrekt alltså. De länderna har nog tänkt till lite mer än Sverige har gjort förutom en brottsmisstanke som en seriös så kan man inte ta någon annans föremål då den har den i besiktning.

Och ett land som Sverige som är så pass dåliga på att följa en lag Själva . Så skulle jag kunna bli väldigt förvånad om dom skulle kunna få det här till att fungera.

Stöter man på fel polis så kan det ju sluta med att de tar jackan, kläderna, guldet och till och med bilen ifrån den på plats som man får gå därifrån hem helt naken. Att JO skulle ens kunna överväga att gå med på detta kan jag inte förstå. Att TIDÖ vill ha det så här har jag fattat första dagen och därför de inte fick min röst. Fascister som enbart vill sno allt de kan.

Så den vanliga personen som då inte har så mycket pengar eller någon bra pension, kan alltså då inte gå runt med några dyra föremål eller köra någon fin bil längre?

Man är då kriminell.
Men om man då skulle börja umgås med gängkriminella som också den här fantastiska regeringen har velat förbjuda. Så kan jag då inte förstå hur de kunde släppa den där förbannade feta Åkesson så lätt som de gjorde. När han sprang runt på sitt eget bröllop med MC presidenter från ytterst kriminella organisationer och sedan spelade dum och oskyldig i massmedia. Där tycker jag att det skulle vara. Rejäla krafttag.. Men det ser eller hör vi inget om.

Men lille Svensson på gatan som fått ärva lite skall jagas!!

Jo . för när man sparat pengar vi säger kontant . går de att bevisa ? nej . har man sålt en sak , kan man veta att köparen har införskaffat pengarna vitt ? nej .

Politikerna tänkte nog att men va bra då kan inte gängkriminella gå runt med dyra saker för o flasha !

Altså nu pratar vi inte bara kläder . en "highend" telefon kostar 15000 , jacka 15000 kr , vettiga skor 1500-2000 kr , En bil för 30-50000 kr passar ju inte heller in med en sådan lön och listan bara fortsätter .

Möbler ! tv , allt !
Citera
2024-11-04, 18:33
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Fungerar bra i Ryssland. Polisen snor dina smycken och plånbok och sedan "Njeet, vi tog inget beslag".

Kan hälsa dig med det fungerar lika bra här i Asien.

Polisen och räddningsarbetarna kommer till olycksplatsen eller den dödes bostad och sedan när de går ut så är bostaden länsad.
Har hänt här i mitt område 3 gånger vad jag minnas.
Men klart svenska polisen som är sååå rättvis och icke korrupt skulle aldrig göra så

Finns bra många naiva ungdomar i denna tråden i afton.
Citera
2024-11-04, 18:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
"Pure evil" som det heter med andra ord? Jag håller givetvis inte med dig men kan ändå tänka mig olika slags teman för tillställningarna för att locka publik. Men att straffa oskyldiga låter sådär...
Oskyldiga? Nu är jag inte med riktigt...
Citera
2024-11-04, 18:35
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Hur länge sparas den historiken? Jag kan som kund inte se speciellt långt tillbaka på min bank.

Dessutom kräver du alltså att man inte plockar ut kontanter, vilket är det enda som är säkert, när det blir näthaveri, ransomwareattacker och solstormar.
Citera
2024-11-04, 18:35
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Nej, faktiskt inte alla gånger. Det finns faktiskt då man har delat upp sakerna mellan sig mellan syskonen i familjen. När någon äldre har dött.
Då har du ju en hel massa olika vittnen som du kan kalla för att styrka din sak.
Citera
2024-11-04, 18:37
Medlem
Djangos avatar
Denna lag är väl främst riktad mot personer som lever på försörjningsstöd, sjukersättning och som har alldeles för dyra prylar på sig.

Redan i dag så får du inte spara ditt försörjningsstöd för att t.ex. åka på semester. Då har du bevisat att du klarar dig på ett lägre belopp än vad du får. Vilket gör att du får lägre ersättning. Det händer redan idag om försäkringskassan ser att du har fått in något på kontot eller att du har pengar kvar den tjugosjunde.

Så skitsnacket att man har sparat fallerar redan där, har du fått eller lånat något så är det upp till utlånaren eller givaren att bevisa hur de har köpt saken ifråga.
Citera
2024-11-04, 18:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Hur länge sparas den historiken?
Forever typ. Det kan dock kosta en liten slant om man vill begära ut historik som arkiverats sedan länge.
Citat:
Dessutom kräver du alltså att man inte plockar ut kontanter, vilket är det enda som är säkert, när det blir näthaveri, ransomwareattacker och solstormar.
Nej, plockar du ut kontanter så syns ju det uttaget på bankkontohistoriken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in