Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-04, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Jojo . Men de kör större razzior titt som tätt men som sagt vissa av dem "feta" suvar kostar inte extrema pengar utan en Mercedes GLC eller BMW x6 som är skitpopulära i nogo zoner kostar inte mycket i inköp men de kostar att hålla rullande ....

Och de ser mycket dyrare än va de egentligen är .
Var där å jobbade å såg mängder av sådana bilar köra som fan...
Citera
2024-11-04, 20:50
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ärligt, är det någon skillnad för hederliga? Tjuv som tjuv liksom.

Nä, men polisen vet vilka som är kriminella. Det finns 100.000 grovt kriminella i Sverige. Bara att börja plocka stöldgods och personliga tillhörigheter köpta av pengar de fått ihop via kriminella verksamheter.

Jo men självklart är det på det sättet att polisen vet vilka det är som är de riktigt kriminella de har ju förmodligen kartlagt dobbel och många år men det är det som är problemet att de inte tar dem och gör någonting åt det.

Det var som jag skrev tidigare ikväll att de kunde stå I min gamla hemstad i Sverige och har sparning men de grep inte den här knarklangaren som cyklade runt på torget och tog emot pengar.

Jag kunde ju tagit personen personligen och gripat honom med en varsgripande. Hade ju polisen varit tvungna att komma och ta över gripandet.

Så får jag lösa polisens arbete när polisen själva inte ens orkade stiga ur sin Volvo XC70.

Fastnar du på det sättet att jag tycker att polisens arbete är deras arbete och inte mina uppgifter.

Men är nog fan kunde polisen vara mer effektiva och börja arbeta med att ta de kriminella men det gör dem liksom inte.
Istället får de nya direktiv från politikerna att de ska börja jaga svenska äldre personer som har fått ärva lite guld eller en klocka.

Och det är riktigt skrämmande när man läser många av folk vad de skriver i denna tråden och de tycker det är helt okej.
Citera
2024-11-04, 20:53
Medlem
Klart polisen vet vilka det gäller, men polisen vill inte jobba i yttre tjänst ju... allra minst i problemområden.
Citera
2024-11-04, 20:54
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Om en miljardär går vid röd gubbe så kan polisen ta hans kåk/flygplan/bank?

Nej för miljardären har kvitton och nolltaxerar inte.
Citera
2024-11-04, 21:05
Medlem
”Om du har gamla kontanter liggandes kan det bli svårt att lösa in dem till nya, om du inte har papper som styrker var de kommer ifrån. Det fick anhöriga till en avliden kvinna i Järfälla nyligen erfara.”
”För att Riksbanken ska kunna växla in gamla sedlar till nya behöver de som ansöker bevisa var kontanterna kommer ifrån. Riksbanken måste kunna anta att pengarna inte härrör från någon kriminell verksamhet.

Att det är svårt att hitta sedlarnas ursprung spelar ingen roll, enligt Riksbanken.”
https://www.mitti.se/nyheter/hittade...366.90c823b526

Och detta var INNAN den nya lagen
Citera
2024-11-04, 21:11
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Denna lag har funnits ett tag nu . Vänta tills vanliga svenssons blir av med sina prylar ! Vi säger att Kalle har en lön på 25000 kr i månaden och får ut 17-18000 kr går omkring i en jacka 15000 så står även den inte i propition till inkomsten !

Jag förstår grundtanken med lagen men när är man "kriminell" ? har man kört för fort ? är man kriminell för de ?

Lagen träder i kraft på fredag
Citera
2024-11-04, 21:13
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Lagen träder i kraft på fredag

Men varit prat om den länge !

Som jag sagt . Grundtanken är skitbra men den kan och kommer att användas helt fel är min åsikt om de hela !
Citera
2024-11-04, 21:13
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Extremt sällan jag personligen sparar kvitton på kläder !

Allt kan man inte bevisa hur gärna man vill det !

Spelar roll var eller hur man köpt kläderna. Kriminella får väll kvitto när dom handlar i guccibutiken? Problemet är om man har 0 i inkomst.
Citera
2024-11-04, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Nej och inte vill lagliga medborgare heller vi är inte heller speciellt glad över denna lagen.
Jag tror alla som har någonting mellan öronen förstår att det här är ingen rättssäker lag utan polisen får godtyckligt börja ta beslagta saker på ren misstanken utan att kunna styrka det.

Och sedan ska du kämpa i rättsinstanserna för att kunna bevisa att det är dina egendomar och på vilket sätt du har fått dem.
Och ni kan ju bara gissa tiden det kommer att ta.

Men ja ni vill ju ha förändring så då var det ju bra ni röstade på en handlingskraftig regering som verkligen gör allt för att knäcka gängen.

Det som kommer att hända är följande - de som har justa bilar o guldsmycken klocka o som polisen retar upp sig på eller är avundsjuka på - kommer att få bråka sig fria - meroparten av dessa o då talar jag om justa människor som har pengar kommer att få rätt men besvär o skit

Blir man frihetsberövad har man rätt till advokat av staten även vid häktning (o anhållande o förhör) vilka rättigheter kommer de som blir ekonomiskt frihetsberövade att ha - får guldrolexen som är frihetsberövad egen advokat??
Citera
2024-11-04, 21:17
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kocken32
Klart att man sparar alla kvitton på dyra inköp, utan kvitto ingen garanti.
Denna lagen är ju inte skapt för att jaga Svenssons som lever ett normalt liv med lagliga inköp som sätter guldkant på tillvaron.
Jag väntar med stort intresse på mål där polisen har beslagtagit en jacka från en Svensson och beslaget står fast efter domslut.
Just nu är det bara massa fantasier om hur det kan gå till...

Var väll ett jäkla tjat om kvitton. Man får utmärkta kvitton i rolex och guccibutiken, även om du är kriminell. Kvitton är ointressanta. Det intressanta är om du har en inkomst som gjort det möjligt att köpa prylarna.
Citera
2024-11-04, 21:19
Medlem
Amsvartners avatar
Jag måste säga att det vore fantastiskt tillfredställande att se en video där polisen strippar en babbeluring på bil, klocka och halsband accompanjerad av en ylande arabkärring med fejset i asfalten..

Snäälla gud, hör bön!
Citera
2024-11-04, 21:19
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Spelar roll var eller hur man köpt kläderna. Kriminella får väll kvitto när dom handlar i guccibutiken? Problemet är om man har 0 i inkomst.

Jag har en årslön på 480.000 kr och drygt 8000 kr i utgifter per månad . och jag äger både bilar och boende utan lån .

Bilen jag har som bruksbil ligger på nästan 2 miljoner och det är nästan 25% av min årsinkomst ! så i teorin ! och i praktiken så ska jag inte heller ha råd med den .

Om någon nolltaxerar och köper nåt för 10000 kr är de inte bevisat att det är köpt med pengar som härrör från kriminell verksamhet . personen kan ha ärvt pengar , sparat sina socpengar mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in