Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-11-05, 13:28
Medlem
Har en person som genom sitt bolag är skyldig mig närmare 200 tusen i sverige och 150 tusen i danmark. Jag har fått domstolspapper på allt och han betalar inte trots KFM och har försatt bolagen i konkurs och konkursförvaltaren hittar inte pengar trots att de har haft miljonintäkter och sålt saker online men inte skickat nåt till kunderna.
Vad gör man när det finns papper på allt och det gått till domstol och han skiter i att betala? han har satt mitt bolag rejält i skiten genom att inte betala. När är det dags att ta till andra indrivare och är det värt att ropa in såna och funkar det?
Citera
2024-11-05, 14:02
Medlem
Då har pengarna säkert gått till skatteskulder. Det är den risken man tar när man gör affärer.
Citera
2024-11-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Då har pengarna säkert gått till skatteskulder. Det är den risken man tar när man gör affärer.
Det har det inte för han har inte betalat skatt sen i början av året och har skulder på över halv miljon till skatteverket i det danska bolaget. Hans svenska bolag har drivits nu i över ett halvår och det finns ingen suppleant eller någon annan i bolaget bara han själv. Det har gjorts utmäning men inga pengar hittades.
Citera
2024-11-05, 14:29
Avstängd
CP-Fisks avatar
Är väll bara ringa närmsta lokala gäng, dom gör det snudd på gratis.
Citera
2024-11-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanlarsen
Det har det inte för han har inte betalat skatt sen i början av året och har skulder på över halv miljon till skatteverket i det danska bolaget. Hans svenska bolag har drivits nu i över ett halvår och det finns ingen suppleant eller någon annan i bolaget bara han själv. Det har gjorts utmäning men inga pengar hittades.
Jag tror du kan begära in bokslut några år bakåt från Bolagsverket för att se om du kan hitta något misstänkt.
Du kan tipsa Skatteverket även utan att du hittat några bevis
medan polisen knappast kollar ens om man har bevis!!!
Båda de kan begära in bokföring och kvitton,
men jag tror INTE du kan begära ut det själv.
Vet inte om kronofogden kan begära ut det även om de inte gör utredning, för om någon gör det kan du ordna utredning själv.
OM du SJÄLV hittar något allvarligt - eller för honom dyrt - brott, som t ex bokföringsbrott, kan du fundera på att prova att erbjuda honom att INTE anmäla honom OM han betalar hela skulden till dig

((Det gällde mindre belopp, men en som - olagligt - inte betalat skuld till mig då han sålde det företag, som var skyldigt mig, hade ett annat företag, en butik som sålde bilgrejer jag behövde. Efter att ha fått hjälp att bära från lagret och lasta in i min bil, gav jag ägaren mitt visitkort och sa:
-Skicka fakturan...
DÅ kände han igen mig Han skickade ingen faktura, fastän jag hade tagit ut för lite mer än vad han var skyldig.))
Citera
2024-11-05, 15:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Har en person som genom sitt bolag är skyldig mig närmare 200 tusen i sverige och 150 tusen i danmark. Jag har fått domstolspapper på allt och han betalar inte trots KFM och har försatt bolagen i konkurs och konkursförvaltaren hittar inte pengar trots att de har haft miljonintäkter och sålt saker online men inte skickat nåt till kunderna.
Vad gör man när det finns papper på allt och det gått till domstol och han skiter i att betala? han har satt mitt bolag rejält i skiten genom att inte betala. När är det dags att ta till andra indrivare och är det värt att ropa in såna och funkar det?
Om han gått i konken så räknas din fordran som oprioriterad, det vill säga, du kan räkna med att endast få tillbaka ett fåtal procent av fordran. Eftersom fordran är mot hans aktiebolag så kan du inte kräva ut pengarna av honom personligen. Med andra ord, du kommer aldrig få tillbaka dina pengar.

Jag beklagar.
Citera
2024-11-05, 15:28
Avstängd
GregerAfGyllensties avatar
Enkelt, hör av dig till någon kriminell och låt den personen få ta en del av kakan. Enkelt och effektivt då han aldrig kommer betala dig.
Citera
2024-11-05, 16:41
Medlem
joceks avatar
Det är hans bolag som är skyldig dig pengar och de har konkat => endast staten får pengar (och möjligtvis konkursförvaltaren, världens bästa jobb)

Du får anse pengarna som borta och vore det jag skulle jag se till att få valuta för de förlorade pengarna genom att orsaka förluster hos bolagsägaren på motsvarande belopp.
Citera
2024-11-05, 17:08
Avstängd
PalmeKillers avatar
Kan du får skulden till honom som privat person?
Citera
2024-11-05, 17:55
Medlem
Kan inte skriva meddelande åt dig, hur når jag dig?
Citera
2024-11-05, 17:56
Medlem
Citat:

Vad är egentligen din fråga, att driva in pengarna illegalt eller vad?
Citera
2024-11-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om han gått i konken så räknas din fordran som oprioriterad, det vill säga, du kan räkna med att endast få tillbaka ett fåtal procent av fordran. Eftersom fordran är mot hans aktiebolag så kan du inte kräva ut pengarna av honom personligen. Med andra ord, du kommer aldrig få tillbaka dina pengar.

Jag beklagar.
Ja OM inget olagligt har gjorts av han TC pratade om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in