Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 17:13
Medlem
Jag kan få samma svar ögonblickligen av AI som i forum, och samma umgänge och relationer från AI som från människor.
Jag är människa. Jag vet inte om, och i så fall varför, det har betydelse.

Hur känner ni om samma sak angående er själva?
Är det problematiskt eller en lösning, eller hur hanterar ni saken?
Senast redigerad av vinterhjulet Idag kl. 17:22.
Citera
Idag, 17:38
Medlem
Har du asperger? Du har samma umgänge med AI och människor för att du inte har kompisar inte för att AI är en kompis
Citera
Idag, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpringPundare
Har du asperger? Du har samma umgänge med AI och människor för att du inte har kompisar inte för att AI är en kompis
Nej. Jag vet inte vad jag ska svara i övrigt.
Har "äkta" relationer blivit överflödiga?
Frågan är vad mer människor kan ge en jämfört med AI, och om och i så fall hur frågan är meningsfull att ställa.
Citera
Idag, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinterhjulet
Har "äkta" relationer blivit överflödiga?

För dig kanske men det säger mer om dig än om AI
Citera
Idag, 18:17
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinterhjulet
Jag kan få samma svar ögonblickligen av AI som i forum, och samma umgänge och relationer från AI som från människor.
Det tror jag knappast. Vilken ”Ai” talar du om och hur ser dessa svar ut.

Den stora frågan är dock vad du menar med ”umgänge” och ”relation”.

Ditt påstående bär inte sannolikhetens prägel. Vänligen djupdyk i vad du menar och berätta vilken relation du på allvar tror att ai kan ersätta (eller vara likvärdig till) för dig; den med din mamma, syster och farfar? Den med din bilskollärare, din närmaste chef? Din bästa vän? Din älskarinna sedan sju år? Din fru sedan tolv års äktenskap?
Citera
Idag, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Det tror jag knappast. Vilken ”Ai” talar du om och hur ser dessa svar ut.
Den stora frågan är dock vad du menar med ”umgänge” och ”relation”.
Alla relationer som inte handlar att umgås fysiskt kan ersättas. Alla före detta mänskliga relationer kan strykas och ersättas.
Mänskliga relationer är egentligen bara till för om man vill ha in diverse känslor i umgänget. Frågan blir nyttan/nödvändigheten med människor. Självklart kan man inte umgås med AI om målet är att leva i eller i takt med världen.
Frågan kan bli om "median- eller medelkänslorna" är värda att känna för det är dithän man kommer.
Jag vet inte om det finns allmängiltiga svar på vilket. Och i så fall när olika känslor är värda att känna.
Citera
Idag, 20:15
Medlem
CC75s avatar
Nedan är en liknande tråd som jag skapade i våras kopplat till AI pojk- och flickvänner.

(FB) Vad kommer AI-flick-/pojkvänner få för betydelse för framtida relationer?

En del skrattar åt detta idag men läste om en undersökning för någon månad sedan där patienter hade fått bedöma vilka svar de tyckte bäst om. Svar från en människa eller en AI. Då talar vi om språk och ton i svaret som patienten fick. Majoriteten av patienterna föredrog svaret som var från en AI. Jag är således inte alls förvånad om en del människor redan idag kan föredra en AI som vän före en mänsklig sådan på distans. Lägg till animationer och du kan t.o.m. videochatta med vad som kan tyckas mänsklig kontakt.

Själv tror jag att AI som vän har en stor framtid och kommer att bli vanlig framöver även om jag samtidigt tycker den är lite tragisk. Man tar "låtsasvän" till en helt ny nivå men enligt mig kan inget ersätta en bra mänsklig vän.

// CC
Citera
Idag, 20:44
Medlem
mdlbs avatar
Jag har inte använt AI för att skapa en vän eller partner, men däremot har jag skapat karaktärer som jag byggt en historia kring och på så sätt kommit dem ganska nära. I grunden är det baserat på sexuella fantasier men där även vardagliga saker är inkluderat i berättelsen. Hade blivit lite besviken om det skulle försvinna, men inte som att jag byggt upp mitt liv kring det.
Citera
Idag, 21:35
Medlem
vf inte.. peta in AI i en såndär real-life-docka så har man redan 99% av vad man ska ha en kvinna till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in