Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-06, 01:33
Medlem
bergsdals avatar
Tja! Jag köpte en fin och budget-vänlig begagnad tvättmaskin som jag nu önskar att börja använda efter 2 mån då den har stått och väntat....
Jag upptäckte att jag inte har ett ledigt vattenuttag i badrummet som jag kan koppla tvättmaskinen till. Istället har jag ett konstigt rör (se bild 1) som jag tror leder vatten då den är uppkopplad till kranen.

Jag emailade bauhaus för råd så sa de att jag behöver troligen en övergångsnippel och att jag skulle återkomma till dem med måttet på gängan. Nu har jag köpt en digitalt skjutmått och ska försöka mäta gängan, kan lägga in måttet som en kommentar senare.

Går det att koppla vatten slangen från tvättmaskinen till denna konstiga röret? Om ja, vilken adapter behöver jag köpa Fick länk till denna https://www.bauhaus.se/overgangsnipp...EaAtXaEALw_wcB

SKulle vara högst tacksam om någon kan hjälpa till lite, kolla på bilderna. Har 0 koll hurman går tillväga och vill helst inte betala 2,800kr+ material för installation av en gammal tvättmaskin. Är nog lätt att ordna....

Tack på förhand
Bilder på röret och vattenslangen från tvättmaskinen:
https://imgur.com/a/4nTyq4k
Citera
2024-11-06, 04:35
Medlem
killawifes avatar
Din bild funkar inte.
Bor du i hyres, bostadsrätt eller hus?

Men rent generellt så måste du ha en avstängning för vattnet nånstans. Om du inte har det så bry dig inte om att göra detta själv. Om du har en avstängning så kan du bara stänga av vattnet, kapa valfritt kallvattenrör och sätta dit en klämringskoppling med uttag för tvättmaskinen. Normalt sätter man en ballofix så att man kan stänga av och på denna utgång.

Den kopplingen från Bauhaus är för att koppla in saker direkt på vattenkranen i badrummet. Jag antar att det inte är vad du vill men det går också.
Citera
2024-11-06, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal
Jag emailade bauhaus för råd så sa de att jag behöver troligen en övergångsnippel och att jag skulle återkomma till dem med måttet på gängan. Nu har jag köpt en digitalt skjutmått och ska försöka mäta gängan, kan lägga in måttet som en kommentar senare.

Går det att koppla vatten slangen från tvättmaskinen till denna konstiga röret? Om ja, vilken adapter behöver jag köpa Fick länk till denna https://www.bauhaus.se/overgangsnipp...EaAtXaEALw_wcB

Som inlägget ovan. Samt:
I princip kan du koppla in vattnet direkt mot vattenkranen, allt som behövs är lämplig adapter. Nackdelen är att du blockerar vattenkranen när du tvättar (och annars om du är för slö för att skruva bort den).
Värt att tänka på, är att iaf diskmaskiner är gjorda för kallvatten, och riskerar att gå sönder om man brassar på varmaste varmvattnet. Inte otänkbart att tvättmaskiner är lika.

Avloppsslangen hänger du ner i toaletten.
Citera
2024-11-06, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Som inlägget ovan. Samt:
I princip kan du koppla in vattnet direkt mot vattenkranen, allt som behövs är lämplig adapter. Nackdelen är att du blockerar vattenkranen när du tvättar (och annars om du är för slö för att skruva bort den).
Värt att tänka på, är att iaf diskmaskiner är gjorda för kallvatten, och riskerar att gå sönder om man brassar på varmaste varmvattnet. Inte otänkbart att tvättmaskiner är lika.

Avloppsslangen hänger du ner i toaletten.
Inte går dom sönder, så hett är inte vattnet ur kran, brukar ligga runt 58 grader som varmast, jag har både disk o tvätt kopplat till varmvattnet, det sparar el.
När tvättmaskin fyller är oftast maskin kall, kläder är kalla, vattnet som kommer in o snurrar första tiden blir bara 40 grader, andra fyllning når den bara +50, dvs även om inkommande är 58 grader.

Både disk o tvätt är gjorda för att klara tempen, varav dom går o ställa in på 60 grader tvätt o disk på 70 grader, det menas alla rör o delar måste klara vad detta, samt det är ingen hög temp med 52-58 grader, man får inga brännskador ens som människa som är mycket känsligare än maskindelarna.
Citera
2024-11-06, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Inte går dom sönder, så hett är inte vattnet ur kran, brukar ligga runt 58 grader som varmast, jag har både disk o tvätt kopplat till varmvattnet, det sparar el.
När tvättmaskin fyller är oftast maskin kall, kläder är kalla, vattnet som kommer in o snurrar första tiden blir bara 40 grader, andra fyllning når den bara +50, dvs även om inkommande är 58 grader.

Både disk o tvätt är gjorda för att klara tempen, varav dom går o ställa in på 60 grader tvätt o disk på 70 grader, det menas alla rör o delar måste klara vad detta, samt det är ingen hög temp med 52-58 grader, man får inga brännskador ens som människa som är mycket känsligare än maskindelarna.

Bra att du garanterar det då.

Synd att jag har haft en diskmaskin som slutade fungera.

Men man gör som vill, kör på.

Förövrigt brukar man säga vattentemp över 44 grader kan ge brännskador. Detta beroende på ålder, exponeringstid och plats på kroppen. Källa: fråga hos Gemini
Citera
2024-11-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Bra att du garanterar det då.

Synd att jag har haft en diskmaskin som slutade fungera.

Men man gör som vill, kör på.

Förövrigt brukar man säga vattentemp över 44 grader kan ge brännskador. Detta beroende på ålder, exponeringstid och plats på kroppen. Källa: fråga hos Gemini
Tar man ex bada i tunna är det inte ovanligt med temp 38-42 grader, anses även lämpligt för vuxna, sedan har vi alla badat bastu, där tempen är betydligt högre om inte det dubbla vid topparna.

Var nog bara ren osis med din diskmaskin, känner många som kör sina på varmvatten o har aldrig haft problem, dom kommer aldrig koppla på annat sätt, inte heller jag.
Citera
2024-11-07, 02:52
Medlem
killawifes avatar
Det är ju dock ett enormt slöseri med varmvatten att köra detta till tvättmaskinen plus att man kan få en fel när det gäller just temperaturen på vattnet om den inte har en intern tempsensor utan bara en timer. Nu har väl de flesta moderna maskiner tempsensor dock så inte ett jätteproblem. Men om man betalar för sitt varmvatten men inte kallvattnet så kostar helt plötsligt tvättandet en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in