Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-06, 15:00
Medlem
Knns smtt hoppfullt med maktskifte i USA. Vrlden har sttt i lgor under tiden som Biden administrationen har suttit vid makten.
Inget hade frndrats med Harris som president, tror att strre frndringar kan komma under Trump.
Citera
2024-11-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderos
Man r ganska out of touch om man tror att Elon och Trump har s "enormt mycket att vinna personligen/ekonomiskt". Bda hade kunnat pensionera sig och inte gra ett jvla skit mer i sitt liv och pilla sig i naveln i en lyxvilla ngonstans om de hade velat, fr mnga tiotals r sedan. Har du missat hela grejen med varfr Elon ens blandade sig in i politik verhuvudtaget och varfr han bytte frn demokrat till republikan? Ngot som han har ppekat i flertal intervjuver, det handlar inte om ngot jvla maktpiss eller pengatjnande, det r hans personliga life mission att eliminera "woke mind viruset" som han kallar det, som ddade hans son.

Nej det hade jag faktiskt missat. Sett / lyssnat lite, men snabbt tappat intresse.

Att pst att de inte har ngot att vinna r dock sjukt naivt.
Citera
2024-11-06, 15:01
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbamonk
Skulle inte frvna mig om han fr en nertrappning/slut p kriget i Ukraina.
Det r vl sjlvklart. Sen hur mycket det blir p Ukrainas bekostnad terstr att se men att det kommer bli fredligare i vrlden kan vi nog vara skra p.
Citera
2024-11-06, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadrupleCheese
Drfr att Ryssland grundades inte i Stockholm, utan i Kiev. Sveriges befolkning r inte etniska ryssar med ryska som modersml som rstat fr att vara en del av Ryssland. Vra landskap har inte historiskt varit en del av Ryssland. Vi har dessutom inte byggt upp en enorm proxyarme med mlet att ta tillbaka Krim och andra omrden som varit ryska i hundratals r.
S vad hller Ryssland p med i Georgien och diverse muslimska delrepubliker som egentligen vill vara sjlvstndiga?
Citera
2024-11-06, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Tror ni att Biden vet att Trump vann?
Han kommer skert att vebbla till det och gratta Kamala. 😁
Citera
2024-11-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zanderos
Man r ganska out of touch om man tror att Elon och Trump har s "enormt mycket att vinna personligen/ekonomiskt". Bda hade kunnat pensionera sig och inte gra ett jvla skit mer i sitt liv och pilla sig i naveln i en lyxvilla ngonstans om de hade velat, fr mnga tiotals r sedan. Har du missat hela grejen med varfr Elon ens blandade sig in i politik verhuvudtaget och varfr han bytte frn demokrat till republikan? Ngot som han har ppekat i flertal intervjuver, det handlar inte om ngot jvla maktpiss eller pengatjnande, det r hans personliga life mission att eliminera "woke mind viruset" som han kallar det, som ddade hans son.

Ah. S dd som i att personen r trans. Tycka vad man vill om den grejen Musk r vl knappast en person som uppfyller ngot ideal fr frldrar. Att stta en massa barn i vrlden r inte nog fr den kvalitetsmtningen. Nja. Det dr blev lite vl folie fr mig del.

Men ja, det frklarar saken. Han har en personlig vendetta mot woke (som ven jag fr vrigt tycker r trams).
Citera
2024-11-06, 15:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Tror ni att Biden vet att Trump vann?

Jimmy Carter vet nog eller...kanske var spiken i hans kista?
Citera
2024-11-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagheterHenrik
Exakt s som du nu resonerar resonerade Persson och Reinfeldt nr de ddade Sveriges frsvar. D hette det att Ryssland r ofarliga och att frsvarsmakten r verfldigt. Att Ryssland nu visat att de r beredda att kra ver internationella regelverk (det saknas internationellt juridiskt std fr Rysslands invasion av Ukraina i vrt Westfaliska system) och g in i ett fredligt grannland r verkligen ngot som br ge upphov till oro hos alla som vill vrna den vsterlndska civilisationen, som p alla stt r verlgsen.

Men lt sga att du har rtt i det du sger, att Ryssland inte vill invadera Sverige just nu s betyder det inte att de inte kan gra det i framtiden. Fr hrlt rligt, p 1990-talet fanns det verkligen ingen oro fr Ryssland, men eftersom vi tnkte s frbannat kortsiktigt str vi hr nu och tvingades in i NATO fr att vi saknar ett eget frsvar. S oavsett vad r Ryssland inte ett tillfrlitligt land och drfr mste vi strka vrt frsvar.

Ja, med den lilla skillnaden d att jag vill ha ett invasionsfrsvar som p 80-talet eftersom man aldrig vet vad som kan hnda i framtiden. Jag vill ha ett starkt frsvar, men jag har aldrig frsttt de som tror att Ryssland p ngot stt skulle ha kapaciteten eller intresset att invadera Sverige hr och nu. Det r skrmselpropaganda som inte har ngra belgg alls. Man verkar fastna i tanken att Putin r "trigger happy" och invaderade Ukraina bara av den anledningen. Nr det bland annat finns historiska skl (som jag inte hller med om) till det. Konflikten r mer komplicerad och har fler lager i sig n att Putin skulle vara batshit crazy.

Jag hade helst sett att vi hade haft ett s pass starkt frsvar att vi slapp NATO och jag blev tokig nr tvlen kallade frsvaret fr ett "srintresse".
Citera
2024-11-06, 15:09
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeclanPrimus
Men det gr du?

Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Vet du det? Det finns olika narrativ, olika ambitioner som str i kontrast med varandra.
Frankrikes engagemang r inte av samma natur som Sveriges eller Polen eller fr den delen Ukraina.

Oj, knslig kommentar? Tror ni att de flesta svenskar frstr orsakerna bakom?

Jag frsker som ttwazzup sger se konflikten frn en mngd olika perspektiv.

Jag har nog lite mer koll n genomsnittsmellosvensken iaf.
Citera
2024-11-06, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Men det gr ju emot hans tidigare fyra r. Ni baserar ju era framtidsprognoser p ingenting, i princip.

Nr Trump var president s varken frde han krig eller krigshetsade. Han frstrde ISIS, men det r ju en annan femma. Dessutom fick han ju NATO lnderna att faktiskt brja rusta upp, nr han ppekade att det var vldigt f lnder som levde upp till 2% av BNP i frsvarsutgifter. Hade Ka-maala eller Biden gjort det s hade de skerligen blivit hyllade.

Trumps approach r att lsa konflikterna runt om i vrlden, om han kommer lyckas har jag ingen aning om men jag ger han goda chanser och gillar hans approach mycket mer demokraternas. Han lyckades medla fred i mellanstern mellan Israel och arabvrlden. Det r ju snarare den andra sidans svaghet som ledde till 7 oktober och efterdyningarna vi str kvar med idag. Han fick ocks Nordkorea att rtta in sig i ledet.

Nej, jag kper inte kremlpropagandan. Jag frsker helt enkelt frklara hur ryssarna i liten del tnker. Det kan vara vrt att veta hur fienden tnker ocks och inte ramla in i simpla klyschor och frutfattade meningar som presenteras i diverse kvllstidningar.
Han "medlar fred" genom att backa, att verge allierade. Att dra sig ur Afghanistan var p Trumps initiativ och nu r det landet i talibanernas grepp. nda vinklade MAGA-folket det till att vara Bidens fel p ngot stt, patetiskt.
Samma sak lr hnda i Ukraina, och kanske i frlngningen med resten av Europa ocks. Om Kina ngonsin planerat att invadera Taiwan s r Trumps mandatperiod det gyllene tillfllet de har vntat p.
Bara fr att ryssarna tnker i linje med inhemsk propaganda betyder det inte att propagandan representerar sanningen.
Citera
2024-11-06, 15:11
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuadrupleCheese
Drfr att Ryssland grundades inte i Stockholm, utan i Kiev. Sveriges befolkning r inte etniska ryssar med ryska som modersml som rstat fr att vara en del av Ryssland. Vra landskap har inte historiskt varit en del av Ryssland. Vi har dessutom inte byggt upp en enorm proxyarme med mlet att ta tillbaka Krim och andra omrden som varit ryska i hundratals r.

Tsar Putin och Ryssland invaderar fr att de dvs mongolpacket mr bra av att stjla, mrda och vldta. nnu bttre om det r vsterlnningar de fr frslava dvs dr bytet r srskilt attraktivt. Rysslands aggression har inte ett skit med offrens pstdda etnicitet att gra.
Citera
2024-11-06, 15:12
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det r vl sjlvklart. Sen hur mycket det blir p Ukrainas bekostnad terstr att se men att det kommer bli fredligare i vrlden kan vi nog vara skra p.

Lika skra som Chamberlain var 1938?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in