Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-06, 12:56
Medlem
Batleikas avatar
Sedan några år tillbaka har jag mer eller mindre slutat köpa nya kläder. Jag har istället gått över till att främst köpa kläder begagnade. Det mesta köper jag på Sellpy. Detta har lett till följande:

1. Kläderna kostar mycket mindre. De flesta varor har stort utbudsöverskott. Det gör att priserna ofta blir väldigt låga.
2. Jag kan köpa det jag vill ha. Vad saker kostar spelar ingen roll längre. Inget är särskilt dyrt.
Tidigare skulle jag behövt bedöma behovet vs. kostnaden. Du räcker det med att bedöma behovet.
3. Att kläder får en fläck eller går sönder gör inte så mycket. Om en skjorta har kostat 500 kr är det trist om den går sönder. Har den istället kostar 30 kr är det inte lika noga. Med små barn hemma är det lätt hänt att kläder får fläckar.
4. Åtgången av kläder ökar. Om jag köper nya kläder håller de typiskt sett ganska länge. Kläder som redan använts ett tag har inte samma långa livslängd. Frågan är obetydlig i förhållande till priset men gör att man behöver ha lite extra kläder.
5. Jag kan köpa kläder av finare märken. Tidigare har jag mest köpt kläder av enklare märken. Nu kan jag ibland köpa dyra märkeskläder till låga priser. Andelen dyrare märkeskläder i min garderob är högre nu än tidigare.
6. Det är en del pyssel med att inspektera det man köpt. När man köper på Sellpy är det naturligt att man ibland hittar fläckar eller hål i kläderna man köpt. Då får man pengarna tillbaka. Ibland förväntas man returnera kläderna med brister och ibland får man behålla dem. Är kläderna billiga får man oftast behålla dem. Kläder med hål kan man laga och kläder med fläckar kan man tvätta. Går fläckarna inte bort kan man använda dem hemma.
7. Det är en del pyssel med returer. Om man gör en större beställning kommer det nästan säkert finnas en del varor som inte passar. De kan ha krympt i tvätten eller bara ha konstig passform. Dessa går det bra att returnera. Det är numera väldigt enkelt att returnera kläder och man behöver inte ha någon skrivare hemma. Däremot är det en viss hantering att packa returlådor.

Sellpy säljer utöver kläder även en hel del prylar av olika slag. Även där går det att göra bra fynd. Tyngdpunkten ligger dock på kläder och prylarna är mer av en utfyllnad.
Citera
2024-11-06, 12:56
Moderator
Ruskigbusss avatar
TS vill lägga till frågeställningen:

Brukar några fler handla på Sellpy? Hur tycker ni att det brukar funka? Är ni nöjda med Sellpy överlag?
Citera
2024-11-06, 13:08
Medlem
Sellpy kan vara en bra plats för köpare, men för säljare, är det en urusel plattform.
Citera
2024-11-06, 13:14
Medlem
OlitBrands avatar
Sellpy är enligt mig skit.
Jag har haft problem med dom då jag skulle ha en sak från dom, först hittas inte varan och får ersättning för detta problem efter många om och men.

Men sen från ingenstans så lägger dom upp varan igen.

Nej ett jäkla skräpföretag är vad det är. Och ibland så är priserna hutlösa för en vara som knappt skulle kosta en hundring ny.
Citera
2024-11-06, 14:05
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Jag har appen i telefonen och har hittat en del grejer där. Främst kläder. Allt är otroligt billigt. Men jag har aldrig vågat köpa något. Mina sparade varor bara ligger där. Finns så mycket kommentarer och omdömen som är negativa. Oftast att säljare får så liten andel i relation till vad som sålts och att det mesta man köper inte håller måttet, att det som du skriver i ts är trasigt eller fläckigt. Och det framgår inte alltid inte i objektsbeskrivningen. Förstår att det finns mycket att göra när de lägger ut varor till försäljning. Men information om varor är bristfällig och bilder på varorna är undermåliga. Typ som att bilderna är tagna för att man inte ska se bristerna. Som köpare är det en chans/risk man tar. Vet aldrig om man ska våga prova.
Citera
2024-11-06, 14:52
Medlem
vem köper kläder i dåligt skick? Är man så fattig?

Ska man ha kläder i bra skick är det ju nästan nypris på Sellpy
Citera
2024-11-06, 15:09
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vad är frågan ... att Sellpy förr gick tre miljoner back i månaden, nu bara en, eller nåt annat?

Ingen fråga. Mer ett påstående. Sedan kan det ju finnas andra erfarenheter eller aspekter av Sellpy. Jag tror att Sellpy kommer att finnas kvar och gå med vinst. De har expanderat över hela Europa. Det är klart att det kostar. Om det inte var tydligt att lönsamhet är inom räckhåll skulle de aldrig göra så här. Sellpy är inget förhopningsbolag som bygger på "framtidens teknik" utan något som går att räkna på här och nu.
Citera
2024-11-06, 15:12
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husmusen7
Sellpy kan vara en bra plats för köpare, men för säljare, är det en urusel plattform.

Uppenbarligen finns det de som tycker att Sellpy är ok som säljplattform. Jag tror dock att det bygger på ganska specifika förutsättningar. Är man t.ex. influencer och får en massa närmast nya kläder hemskickade som man använder två-tre gånger är det ju bra att ha någonstans att dumpa dem sedan. På motsvarande sätt är det en del som förnyar sina garderober regelbundet och sorterar ut grejer. Att sälja begagnade vardagskläder på egen hand är knappt görligt. Det är ett omfattande pyssel och väldigt små vinster. Sellpy kanske inte ger så hög ersättning per plagg men alltid något och man slipper hanteringen.
Citera
2024-11-06, 15:15
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Sellpy är enligt mig skit.
Jag har haft problem med dom då jag skulle ha en sak från dom, först hittas inte varan och får ersättning för detta problem efter många om och men.

Men sen från ingenstans så lägger dom upp varan igen.

Nej ett jäkla skräpföretag är vad det är. Och ibland så är priserna hutlösa för en vara som knappt skulle kosta en hundring ny.

Jag känner igen att enstaka varor ibland har kommit bort. Eftersom jag beställer ganska mycket gör det för mig inte så mycket om någon enstaka pryl kommer bort. Det där med ersättning låter konstigt. Jag har aldrig behövt betala för någon vara som inte skickats. Att en borttappad vara senare dyker upp är ju inte så konstigt egentligen. Sannolikt har den sorterats fel och hittas senare.

Priserna sätts av algoritmer och kan alltså vara hur höga eller låga som helst. Om jag skulle sälja en finare tröja skulle jag ha en idé om vad jag tycker att den är värd. Jag skulle kanske vilja ha 300 kr för den. På Sellpy kan den kosta 500 kr eller 50 kr. Om den inte säljs för det högre priset sänks priset successivt tills den går åt. Vet man att det ser ut så här är det inga problem. Det enklaste är att vara mer flexibel med vad man köper.
Citera
2024-11-06, 15:16
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Ok och detta är bara reklam eller ska man diskutera något?

Kalla det reklam om du vill. Jag har inget med Sellpy att göra själv men gillar företaget. Det är intressant att höra om andras erfarenheter.
Citera
2024-11-06, 15:22
Medlem
Batleikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Jag har appen i telefonen och har hittat en del grejer där. Främst kläder. Allt är otroligt billigt. Men jag har aldrig vågat köpa något. Mina sparade varor bara ligger där. Finns så mycket kommentarer och omdömen som är negativa. Oftast att säljare får så liten andel i relation till vad som sålts och att det mesta man köper inte håller måttet, att det som du skriver i ts är trasigt eller fläckigt. Och det framgår inte alltid inte i objektsbeskrivningen. Förstår att det finns mycket att göra när de lägger ut varor till försäljning. Men information om varor är bristfällig och bilder på varorna är undermåliga. Typ som att bilderna är tagna för att man inte ska se bristerna. Som köpare är det en chans/risk man tar. Vet aldrig om man ska våga prova.

Att säljare får en låg ersättning är sant. Det beror ytterst sett på att priserna återspeglar utbud och efterfrågan. För vissa typer av varor är priserna ganska höga men då handlar det om specifika märken. För allt annat är priserna väldigt låga.

Att saker ibland är trasiga eller fläckiga är sant. Man behöver inspektera dem noga. Hittar man ett fel skickar man in en bild och får pengarna tillbaka. Ibland kan man få ett erbjudande om prisavdrag. Min bild är att den här hanteringen har blivit bättre än tidigare. Det har blivit snabbare och enklare att få pengarna tillbaka. Ibland har jag accepterat prisavdrag också.

Om jag verkligen vill ha en specifik vara brukar jag ofta beställa kanske två stycken. Skulle jag bara beställa en skulle risken för att den inte skulle passa eller ha någon brist vara för stor.

Att bilderna skulle vara tagna för att dölja brister vore rena vansinnet. Eftersom bristerna ändå upptäcks skapar det en massa kostnader för Sellpy. Däremot är det ibland så att det står att varan X har slitage men att bilden är rätt suddig. Vissa typer av brister är svåra att visa på bilder.
Citera
2024-11-06, 15:24
Moderator
Ruskigbusss avatar
Lite oklart vad som skall diskuteras.
VI har en tråd om Sellpy, kanske kan det tas där:
(FB) Sellpy måste vara Sveriges största korthus - HM går in med 100 mkr helt feltajmat

Låser tråden i väntan på ett diskussionsunderlag.

/Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in