Citat:
Ursprungligen postat av
poiuy1298
P jobbet idag diskuterades givetvis Trumps vinst och folk ojjade sig och frfasades ver vad som nu "skulle" hnda.
Jag undrade d om de kunde komma ihg vad som hnde frra gngen han var president men ingen kom riktigt p alla dliga saker som hnde d.
Vad hnde egentligen nr Trump var president - frmst d ren 2017 till 2021.
Slutet kom man ju ihg - stolligheterna under Covid 2020 och stormningen av Capitolium men vad hnde 2017-2020 (innan Covid drog igng) som pverkade Sverige och svenskarna negativt?
Riksrtten? Nr intrffade det?
Jag kommer inte ihg ngra exakta saker direkt.
Initialt gjorde han ngra utnmningar som fick rtt mycket negativ uppmrksamhet. Han tnkte nog att han kunde testa folk och sparka allteftersom (den rtten har en president iofs, men det kan se oproffsigt ut i somligas gon) men det blev en del skrivet om det. Efterhand hade han dock ftt ihop ett lag och t ex sdana som frsvarsministerna James Mattis sgs som ett ganska lyckat val.
Han fick till stnd en ganska uppmrksammad straffrttslig reform ver partigrnsen, ngot som kan ha gjort honom populr i en del minoritetsgrupper som knt sig "jagade" tidigare.
Han utnmnde tre nya domare till Hgsta Domstolen, Neil Gorsuch, Brett Kavanaugh och Amy Coney-Barrett.
Han genomfrde en mycket stor skattereform, och tog bort en mngd federala regleringar. Om det var bra eller dligt beror i vldigt hg grad p var man str sjlv politiskt, men det var under alla omstndigheter rtt bra fart p ekonomin under tiden fram tills pandemin slog till vrvintern 2020.
Han lmnade samarbetsavtalet NAFTA vilket ersattes med ett nytt som ansgs frmnligare fr USA.
Han lmnade Parisavtalet och gjorde det enklare med fracking och andra metoder fr oljeutvinning, Idn var att gra landet mer sjlvfrsrjande p ekonomi.
Samma id med kan sjlvfrsrjning fann i form av att frska stimulera fretag att tersatsa i hemlandet istllet fr outsourcing utomlands. ven hr beror bedmningarna p hur bra det gick i hg grad p egna preferenser (men jag r inte ekonom, s jag trs inte sga vad som r orsak och verkan hr).
Han intog en mycket hrdare linje mot bde Kina, Iran och Nordkorea, men han trffade faktiskt Kim p ett toppmte, svitt jag vet det frsta mellan USA och Nordkorea.
Sedan var det naturligtvis murbygget som gick sdr, men det var en sak som pbrjades i alla fall.
Han steppade upp i Mellanstern, flyttade USAs ambassad i Israel frn Tel Aviv till Jerusalem och erknde den staden som Israels huvudstad, vilket ansgs ha stort symbolvrde. Sedan lyckades han delvis pbrja en process att normalisera relationerna mellan Israel och t ex Bahrain eller Saudiarabien.
Sedan var det frsts en massa mediala och rttsliga kontroverser, och jag har garanterat glmt en del grejeer, men det r ett axplock i alla fall.