Hej,
Jag är mycket orolig över min dotter.
Ålder 2 år 4 månader
Vikt 17 kg
Hon insjuknade i fredags med ett konstigt virus och hade 39,5-40,3 grader feber från fredag morgon till söndag lunch. Efter söndag lunch försvann febern. Hosta, täppt näsa och allmän trötthet kvarstår.
Sedan i lördags vill hon dessutom varken äta eller dricka. Får i henne 2 isglassar, 2-400ml vatten och någon snickersglass men thats it.
Igår kväll åkte vi in akut vid 21.30 då oron blev för stor. 05.30 efter observation och prover fick vi beskedet att alla prover ser perfekta ut och inom refernsvärden.
Stackars lillan vaknar vid 10.00 helt slut efter nattens äventyr på Astrid Lindgrens barnsjukhus och dricker 225ml vatten och tar 2 tuggor knäckebröd. Fortsätter sedan med att äta 10% av en gurka vilket motsvarar typ 40 ml vatten. Under eftermiddagen får vi i henne 2 piggelin a 55ml styck. Hon hinner tyvärr somna medan jag hämtar en ny blöja och somnade för kvällen utan något mer. Väckte henne vid 19.00 och fick i henne 100 ml juice.
Totalt idag ca 500 ml vätska.
Blöjorna innehåller brungult kiss som luktar mer än vanligt. Barnet är trött men orkar och vill följa med och handla på turkkiosken bredvid vår bostad. Hon vill bada och busar i badet osv men trött i övrigt.
Frågor:
1. Jag har bestämt mig för att senast imorgon bitti åka tillbaka till akuten om hon fortsatt inte vill dricka - låter det klokt?
2. Kan hon få skadlig vätskebrist redan under natten? Proverna var alltså perfekta vid 04.00 imorse detta dygn och vi tycker oss se en liten förbättring i matviljan under eftermiddagen med både gurka och dubbla isglassar.
3. Någon teori på varför hon vägrar? Notera att hon är feberfri sedan i söndags men fortfarande mycket täppt i näsan och hostig.
Om du som svarar är vårdpersonal får du gärna skriva det.
Är så jävla orolig.
Senast redigerad av Orkanuz Igår kl. 23:52.