Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-07, 22:02
Medlem
Vart hittar man livsmedelklassad c02 som inte kostar 1000kr/påfyllning? Ser folk här och där som säger de får från presto och liknande men jag får lite blandade svar från dem när jag ringer. Risk för blandad gas pga återvinning. Även något om olja. Känns som det gick och få tag på back in the day eller så har folk bara köpt gas utan att brytt sig. Kanske funkar bra?
Senast redigerad av TehSenkon 2024-11-07 kl. 22:09.
Citera
2024-11-07, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TehSenkon
Vart hittar man livsmedelklassad c02 som inte kostar 1000kr/påfyllning? Ser folk här och där som säger de får från presto och liknande men jag får lite blandade svar från dem när jag ringer. Risk för blandad gas pga återvinning. Även något om olja. Känns som det gick och få tag på back in the day eller så har folk bara köpt gas utan att brytt sig. Kanske funkar bra?

Hur mycket är det frågan om för 1000kr? Men det är nog som du säger, man köpte väl brandsläckar-gas då antar jag.

Sen kan man förstås spara lite genom att kolsyrejäsa istf att använda köpekolsyran för det. Är man lite händig kanske man kan använda kolsyran från jäsningen för att servera också i viss utsträckning, men det är nog lite svårare.
Citera
2024-11-07, 23:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Du får se till att bli kompis med någon som servar fatanläggningar på krogar, och betala panten på en tub och en slant för gasen sedan när den behöver bytas. Annars är det väl Soda Stream patroner som gäller...

Men som "prostetnic" skriver så försöker man i första hand bevara så mycket som möjligt av kolsyran som jäst naturligt i ölen, eftersom den är godare.
Livsmedelsgasen använder man i första hand till att hålla den naturliga kolsyran kvar "I ölen" och för att driva fram den till tappen.
Citera
2024-11-09, 18:51
Medlem
Det var nog 5 liter eller nått sånt för 1000. Vill använda den för att kolsyra vatten/läsk och sånt så jag försöker hitta nått som sparar en del pengar jämfört med soda stream vilket verkar vara svårt. För väl ringa livsmedelverket och fråga om blandgas är skadligt.
Citera
2024-11-09, 20:03
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Det var nog 5 liter eller nått sånt för 1000. Vill använda den för att kolsyra vatten/läsk och sånt så jag försöker hitta nått som sparar en del pengar jämfört med soda stream vilket verkar vara svårt. För väl ringa livsmedelverket och fråga om blandgas är skadligt.
Det är ju bara första gången det är dyrt. Att byta ut en tom flaska mot en full kostar ju under hundringen. i valfri mat affär.
Citera
2024-11-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Det är ju bara första gången det är dyrt. Att byta ut en tom flaska mot en full kostar ju under hundringen. i valfri mat affär.
Jo de kostar väl 80kr men det går ju 14 sådana 425gr flaskor på en 6kg flaska. Om man kan hitta nån påfyllning för 200-400 så tjänar man ju en del på det. Dessutom så ska man ju inte kolsyra annat en vatten med sodastreamers. Skulle kunna vara kul att kolsyra lite annat som te och sånt.
Citera
2024-11-09, 21:08
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Jo de kostar väl 80kr men det går ju 14 sådana 425gr flaskor på en 6kg flaska. Om man kan hitta nån påfyllning för 200-400 så tjänar man ju en del på det. Dessutom så ska man ju inte kolsyra annat en vatten med sodastreamers. Skulle kunna vara kul att kolsyra lite annat som te och sånt.
Ska och kan är två skilda saker de skriver så för att rädda sin röv ifall något skulle gå fel men te är ju i princip vatten så kan inte se at det är ett problem. Sedan känns det både krångligt och potentielt farlig med den iden du har för att spare några kronor men gör som du vill.
Citera
2024-11-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Ska och kan är två skilda saker de skriver så för att rädda sin röv ifall något skulle gå fel men te är ju i princip vatten så kan inte se at det är ett problem. Sedan känns det både krångligt och potentielt farlig med den iden du har för att spare några kronor men gör som du vill.
Tror inte det är nått påhitte dock. Sett videos där det blir rätt så messy.
Senast redigerad av TehSenkon 2024-11-09 kl. 22:33.
Citera
2024-11-12, 20:21
Medlem
Hittade hos ölkompaniet för ni som letar. Skickar till sin leverantör som fyller. 110kr/kg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in