Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-11-09, 07:25
Medlem

Så du har kommit till insikt att livet är ganska meningslöst och att du troligen aldrig kommer få ett intressant o välbetalt jobb?
Grattis, du är inte ensam.

Jobb är bara ett jobb, det är vad du gör på fritiden som räknas.
Jobbet har du bara för att kunna berika din fritid, ett nödvändigt ont med andra ord.
Visst, det vore trevligt att hitta ett arbete du kan tolerera, men jag tror du tänker för mycket.
Sjuksköterska är ett ganska slappt jobb, så var nöjd med det.
Tror du mig inte så sök jobb inom betong som armerare. Där får du jobba så svetten sprutar och din kropp går sönder under tiden. Lyfta tunga saker o andas luft full med stendamm så du är helt svart i näsan när du kommer hem.

Det blir svårare att fixa jobb ju äldre du blir.
Men testa Norge, där är det ganska välbetalt.
Utöver det så är det bara att härda ut, du är "snart" pensionär.

Gå ut o sätt dig på en sten i skogen en timme varje dag o bara titta. Ingen musik, ingen telefon bara du o skogen.
Citera
2024-11-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Men hur kan du vara selektiv när du inte får dom jobb du söker?
Du kanske ska vara kvar på ett skitjobb tills du hittar ett bättre?
.
Ja, alla andra jobb som jag söker som ej är vårdrelaterade får jag inte. Jag har trots allt A-kassan att falla tillbaka på. Därav är jag selektiv. Jag har även en del sparade pengar, som jag har sparat under mina 10 år på jobbet. Jag hade kunnat återvända imorgon till mitt senaste jobb som jag hade under året men där var arbetsmiljön usel med otrolig stress och usla kollegor. Jag vill helst av allt prova göra något annat. Jag ger allting några veckor till. I värsta fall tar jag ett skitjobb på en sjukhusavdelning ett tag innan jag anmäler mig till någon kurs men livet är för kort för att ligga med ångest på en söndag. Jag har riktigt svårt för det där. Att gå till jobbet ska inte behöva vara en pina. Det kan vara roligt också.
Citera
2024-11-09, 19:48
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Ja, alla andra jobb som jag söker som ej är vårdrelaterade får jag inte. Jag har trots allt A-kassan att falla tillbaka på. Därav är jag selektiv. Jag har även en del sparade pengar, som jag har sparat under mina 10 år på jobbet. Jag hade kunnat återvända imorgon till mitt senaste jobb som jag hade under året men där var arbetsmiljön usel med otrolig stress och usla kollegor. Jag vill helst av allt prova göra något annat. Jag ger allting några veckor till. I värsta fall tar jag ett skitjobb på en sjukhusavdelning ett tag innan jag anmäler mig till någon kurs men livet är för kort för att ligga med ångest på en söndag. Jag har riktigt svårt för det där. Att gå till jobbet ska inte behöva vara en pina. Det kan vara roligt också.

Men vad är du vill göra i livet?

Jag trevade på i ett jobb jag inte pallade med, utbildade mig till något jag älskar och även är mitt fritidsintresse.

Finns ju yrkeshögskola på 2 år. Går ju snabbt.
Citera
2024-11-09, 21:37
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Varför har du inte skaffat dig en normal utbildning som ger ett bra jobb? 🤨 du är ju för fan 40. Ingen liten bebis.
Citera
2024-11-14, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Passa på att försöka hitta något arbete online. Då kan du jobba när du vill utan att ha massa arbetskamrater. Ibland kan det vara ganska skönt att bara andas utan att känna massa förpliktelser.
Jag gjorde ungefär den resan för sju år sedan. Men var ganska trött på jobbet i Sverige och drog till Asien. Det bästa är att jag har fastnat här och saknar inte Sverige.
Du har bott i Asien i sju år och arbetar med något online? Eller hur försörjer du dig?
Citera
2024-11-14, 05:14
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Du har bott i Asien i sju år och arbetar med något online? Eller hur försörjer du dig?
Du har helt rätt. Jobbar hemifrån i värmen med familj och hemjälp + att vi bygger hus.
Dvs man kan sällan klaga jobba när man vill och hur man vill.
Lever som en kung familjen och hemhjälpen löser det mesta.
Citera
2024-11-14, 05:18
Medlem
Citat:
Du har helt rätt. Jobbar hemifrån i värmen med familj.
Är du anställd av ett svenskt företag? Är du utbildad inom något som krävs för tjänsten du utför?
Citera
2024-11-14, 05:20
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Är du anställd av ett svenskt företag? Är du utbildad inom något som krävs för tjänsten du utför?
Utländsk företag som just nu befinner sig i Holland. Innan var man i UK men
pga brexit så bytte dom destination, Jobbar för ett internationellt företag.
Får min lön i euro. Utbildning absolut 0.Har du tröttnat på sverigestan och lanerar att dra til värmen för gott.
Eller vill du typ bara jobba hemifrån.
Citera
2024-11-14, 05:26
Medlem
Citat:
Utländsk företag som just nu befinner sig i Holland. Innan var man i UK men
pga brexit så bytte dom destination, Jobbar för ett internationellt företag.
Får min lön i euro. Utbildning absolut 0.Har du tröttnat på sverigestan och lanerar att dra til värmen för gott.
Eller vill du typ bara jobba hemifrån.
Jag skulle gärna vilja börja jobba hemifrån, särbon som är från Sydamerika säger att hon vill flytta tillbaka dit igen om några år. Personligen vill jag helst slå mig ner i Mexiko. Är det någon form av kundtjänst och försäljning du sysslar med?
Citera
Idag, 21:14
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Just nu är jag hemma och skall snart flytta till ett nytt land och ett nytt jobb. Sedan om det är rätt väg eller inte, återstår att se. Jag tänker inte offra min mentala hälsa genom att gå till ett arbete som jag inte vill gå till. Det är trots allt jag som skall utföra arbetsuppgifterna och inte någon annan. Om man tittar utifrån, så må det vara ett omoget beteende. Det var därför jag skapade tråden för att få tips. I framtiden kommer jag att vara mycket mer selektiv med arbetsplatser så att liknande situationer inte skall inträffa igen.

Du får gärna uppdatera hur det går? Det är en intressant tråd. Har du flyttat än?
Citera
Idag, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Du får gärna uppdatera hur det går? Det är en intressant tråd. Har du flyttat än?

Tro det eller ej, men jag tackade nej till kundtjänstjobbet i Riga. Jag har gått tillbaka till mitt gamla jobb. Nu ska jag vara här till våren. Jag håller samtidigt på att söka jobb i Norge. Hoppas få gå på intervju snart. Skulle Norge skita sig, flyttar jag utomlands och pendlar till Sverige för jobb.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in