2024-11-14, 11:37
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Låt mig gissa att fox news ex anväder ord som jordskredsseger...men knappast någon annan.
Jag föredrar seger. För det var vad det var, en rätt normal vinst...men ändå en vinst som förvånade människor rejält. Eftersom ingen vettig person trodde att amerikaner faktiskt skulle välja den där pajasen och idioten igen.

Och nu riskerar alltså USA Trumptyranni. vilket är ganska exakt vad de som skrev den amerikanska konstitutionen ville undvika, att där skulle bli en ensam man som skulle ges makt att styra allt.
Och det Trump nu är på väg att göra är att sparka ut en mängd av erfarna och neutrala ämbetsfolk i USA för att sätta dit sina egna trogna trumpmänniskor så han kan få igenom sin egen politk och samla så mycket makt som möjligt hos sig själv, finns tom risk för att det blir som div. auktoritära stater i världen idag att han sätter politiska motståndare i fängelse. Är ju exakt vad han säger att han ska göra. berätta hur är det demokrati och i linje med den amerikanska konstitutionen?
Du hittar inget agerande, av detta slag hos demokraterna.

Och hur ska du ha det? är demokrati, något du vill ha, eller föredrar du diktatur...tror du Trump betyder frihet för "pöbeln"? ex kivnnor? eller invandrare eller HBTQ människor eller....?

Du menar tillägget om rätten att bära vapen?
med tanke på USAs situation avseende vapenvåld, skolskjutningar etc...tycker du att det tillägget fungerar? Vidare är det rent objektivt en väldigt viktig frihet för människor som rör deras demokratiska rättigheter?
I sånt fall varför har övriga demokratiska länder i världen INTE samma lag i sina konstitutioner?

? Vad pratar du om?
Nej demokraterna stoppade inte några utredningar i denna sak, det utreddes rejält och man fann INGET.
Det man fann var en mängd lögner om påstått valfusk från republikanerna och BEVIS på att Trump helt öppet försökte göra just det han anklagade demokraterna för att göra.

Ja, räkna med att Trump kommer försvåra ännu mer för fattiga, ofta demokratiska röster att kunna rösta , ännu mer än man redan gjort...dvs förstöra demokratin.

Varför klarar du inte av att replikera i en post? Oorganiserat och ostrukturerat.

Vi kan kalla Trumps seger för soklar istället om du vill. Det är helt egalt men du avskyr ju Trump och det är desto mer relevant.

Ibland krävs en auktoritär kraft för att återge folket friheten och i USAs fall de rättigheter som konstitutionen ger dem. Det här är inget nytt utan det har vi sett sen antikens dagar. Korrumperade oligarkier som plundrar och bedrar folket men sen sätts på plats av en Ceasar. Demokraterna i USA liksom andra liberala regimer i väst har varit mest benägna att kasta regimkritiker i fängelse. I Frankrike t.ex kan man få 3 års fängelse om man kritiserar covidvacciner. Jag företräder frihet för vanliga normala människor. Den har minskat kraftigt i USA och väst.

Du erkänner alltså att du vill ha bort det andra tillägget i konstitutionen. Precis som jag skrev att vänstern vill. Med andra ord är vänstern anti-konstitutionell. Det är förövrigt inte vapen som dödar utan människorna som håller i dem. Något vi vet från multinationella studier som gjorts.

Nix. Demokraterna begravde alla försök till utredningar om valfusk efter 2020. Men om nu inget valfusk ägde rum så har du väl inget att frukta om objektiva statstjänstemän utreder det nu under Trump?

Du för fram så sanslöst korkade argument. Länder som Haiti och Mocambique har ID-kontroll för att få rösta. Det är pinsamt att det finns delstater i USA som inte har det. Genomskinligt dessutom och det styrker än mer att frågan om valfusk bör utredas närmare.
Citera
2024-11-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Varför klarar du inte av att replikera i en post? Oorganiserat och ostrukturerat.

Vi kan kalla Trumps seger för soklar istället om du vill. Det är helt egalt men du avskyr ju Trump och det är desto mer relevant.

Ibland krävs en auktoritär kraft för att återge folket friheten och i USAs fall de rättigheter som konstitutionen ger dem. Det här är inget nytt utan det har vi sett sen antikens dagar. Korrumperade oligarkier som plundrar och bedrar folket men sen sätts på plats av en Ceasar. Demokraterna i USA liksom andra liberala regimer i väst har varit mest benägna att kasta regimkritiker i fängelse. I Frankrike t.ex kan man få 3 års fängelse om man kritiserar covidvacciner. Jag företräder frihet för vanliga normala människor. Den har minskat kraftigt i USA och väst.

Du erkänner alltså att du vill ha bort det andra tillägget i konstitutionen. Precis som jag skrev att vänstern vill. Med andra ord är vänstern anti-konstitutionell. Det är förövrigt inte vapen som dödar utan människorna som håller i dem. Något vi vet från multinationella studier som gjorts.

Nix. Demokraterna begravde alla försök till utredningar om valfusk efter 2020. Men om nu inget valfusk ägde rum så har du väl inget att frukta om objektiva statstjänstemän utreder det nu under Trump?

Du för fram så sanslöst korkade argument. Länder som Haiti och Mocambique har ID-kontroll för att få rösta. Det är pinsamt att det finns delstater i USA som inte har det. Genomskinligt dessutom och det styrker än mer att frågan om valfusk bör utredas närmare.

Det tillhör standard retoriken för alla auktoritära ledare i början...att jag ska minsann ge er frihet och bla bla....det gäller att lära sig se bakom detta i tid. Och inse att nej det är inte nån "frihet" för folket som män som Trump, Orban, Putin, Hitler, Mussolini etc etc etc nånsin varit ute efter.
och snälla du Caesar? Vad tror du Caesar gjorde för roms folk avseende saker som frihet och demokrati?
För din information Ceasar var đến man som förvandlade Rom från en republik med en form av demokrati... till en ren diaktatur med en kejsare, hans själv.
'

I Frankrike har man ett lagförslag....om fängelse för att sprida lögner om covid vaccinet.
Lögner som alltså är ett direkt hot mot den gemensamma folkhälsan, så inte speciellt svårt fatta att myndigheter försöker hitta ett sätt att förhindra den typen av ryktesspridning som får förödande konsekvenser.

Ja hade jag varit amerikan hade jag absolut velat att man ändrade det tillägget i den amerikanska lagen, eftersom det är en direkt farligt lag, som ligger bakom att mängder av människor mördas varje år i USA.
Hade inte du? eller? du kanske tycker det ska vara en "frihet" en rättighet att just kunna mörda andra människor via skjutvapen?
Och man är inte emot HELHETS upplägget i en konstitution, bara för att man vill ta bort ett tillägg.

man kan inte hålla på att utreda in absurdum, bara för att det ingår i en populitiskt politiskt kandidats upplägg att sprida så mycket lögner, osäkerhet, misstro som möjligt om någonting. Det räcker att utreda något grundligt, få ett resultat och sen gå vidare. Biden vann valet, Trump försökte med alla krafter att fuska sig till att han skulle ha vunnit egentligen. Han ljuger helt öppet.
Senast redigerad av Merapi 2024-11-14 kl. 12:07.
Citera
2024-11-14, 12:38
Medlem
Merwinnas avatar
Trump är förnuftets röst, och han står för det som är rent och sunt och hälsosamt. Därför hoppas och tror jag på en förändring, där flickor kommer att uppfostras till flickor och pojkar till pojkar igen, där vi (jag skriver "vi" för att Europa och Sverige brukar följa efter) slutar med genuspedagogik, könskvotering, transtrams inklusive könsbytesoperationer, och reklam för homosexualitet och värre perversioner ändå. Jag önskar att äktenskap och moderskap uppvärderas igen, att det ska bli socialt accepterat för kvinnor att vara hemmafruar igen (vilket det i och för sig fortfarande är i USA, men även där finns det starka krafter som motarbetar hemmafruar), och att aborter i möjligaste mån förbjuds - men det är egentligen viktigare med en attitydförändring än med ett skarpt förbud.

Tillverkning av barn med donerade könsceller är också något som Trump borde ta itu med, för det är inte heller friskt eller sunt, och särskilt inte när barnen inte ens får en social pappa. Men det kanske blir svårt nu med alliansen med Musk, som lovat bort sin säd till diverse kvinnor och tillverkat barn åt sig med IVF?

Vidare är det jättebra att Trump gör något åt de illegala invandrarna. Även där behövs det en attitydförändring: det ÄR faktiskt ingen rättighet att flytta vart man vill på jorden, utan länder, gränser och immigrationsregler finns av en anledning. Detta måste trummas in över hela jorden igen: du får ansöka om asyl, men får du nej så ÄR det så, och då ska du åka hem igen. Dessutom: olika typer av myndighetspersoner (tjänstemän på migrationsverken, poliser, socialarbetare, lärare, vårdpersonal etc.) som hjälper till att få ut illegala invandrare ur ett land är inte onda, utan de gör din medborgerliga plikt för att resurserna ska räcka åt landets egen befolkning. Detta ska berömmas.
Senast redigerad av Merwinna 2024-11-14 kl. 12:46.
Citera
2024-11-14, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Trump är förnuftets röst, och han står för det som är rent och sunt och hälsosamt. Därför hoppas och tror jag på en förändring, där flickor kommer att uppfostras till flickor och pojkar till pojkar igen, där vi (jag skriver "vi" för att Europa och Sverige brukar följa efter) slutar med genuspedagogik, könskvotering, transtrams inklusive könsbytesoperationer, och reklam för homosexualitet och värre perversioner ändå. Jag önskar att äktenskap och moderskap uppvärderas igen, att det ska bli socialt accepterat för kvinnor att vara hemmafruar igen (vilket det i och för sig fortfarande är i USA, men även där finns det starka krafter som motarbetar hemmafruar), och att aborter i möjligaste mån förbjuds - men det är egentligen viktigare med en attitydförändring än med ett skarpt förbud.

Tillverkning av barn med donerade könsceller är också något som Trump borde ta itu med, för det är inte heller friskt eller sunt, och särskilt inte när barnen inte ens får en social pappa. Men det kanske blir svårt nu med alliansen med Musk, som lovat bort sin säd till diverse kvinnor och tillverkat barn åt sig med IVF?

Vidare är det jättebra att Trump gör något åt de illegala invandrarna. Även där behövs det en attitydförändring: det ÄR faktiskt ingen rättighet att flytta vart man vill på jorden, utan länder, gränser och immigrationsregler finns av en anledning. Detta måste trummas in över hela jorden igen: du får ansöka om asyl, men får du nej så ÄR det så, och då ska du åka hem igen. Dessutom: olika typer av myndighetspersoner (tjänstemän på migrationsverken, poliser, socialarbetare, lärare, vårdpersonal etc.) som hjälper till att få ut illegala invandrare ur ett land är inte onda, utan de gör din medborgerliga plikt för att resurserna ska räcka åt landets egen befolkning. Detta ska berömmas.

Vilket dravel....Trump är Trump han står för sig själv, sin makt och sitt ego, och inget och ingen annat/ annan. Och "förnuftets röst"? Du måste skämta...INGEN amerikansk eller västerländska poliser har någonsin uppfört sig så exakt som en jättebebis med clownattityd än den mannen.

För din information, människor som föds med en annan könsidentitet än det de har mellan benen har ALLTID funnits, homosexualitet, kvinnors behov etc etc DET är sanningen. Och din idé om att det skulle vara "sunt" att tvinga människor till vedervärdiga liv de inte vill leva, bara för att du inte klara uthärda tanken är rent av utsagt äckligt.

Här har du för övrigt Trumps syn på IVF
https://www.youtube.com/watch?v=rZm5IX5hv-Y

Berätta merwinna, nu när klimatförändringar snart gör det totalt obeboeligt att leva som människa på div platser i världen, för att dessa dränks av vatten eller torkar ut eller helt sonika försvinner under havsytan, vad hade du tänkt dig att dessa miljoner, kanske tom miljarder av människor ska ta vägen?
Ska de också "vända hem igen"?
Senast redigerad av Merapi 2024-11-14 kl. 13:00.
Citera
2024-11-14, 12:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Merapi|90102998]Vilket dravel....Trump är Trump han står för sig själv, sin makt och sitt ego, och inget och ingen annat/ annan.

För din information, människor som föds med en annan könsidentitet än det de har mellan benen har ALLTID funnits, homosexualitet, kvinnors behov etc etc DET är sanningen. Och din idé om att det skulle vara "sunt" att tvinga människor vedervärdig

Kanske när han var yngre... Men varför skulle en man som redan har allt - han har redan varit president, han behövde inte bli det en gång till bara för att visa att han kunde - egentligen offra vad som kan bli hans sista år, eller i alla fall hans sista friska och aktiva år, om han inte vore besjälad av en vision som gick utanför honom själv? Jag tror att han gör den här presidentperioden för att han verkligen vill göra skillnad för USA och världen, och lämna något bättre efter sig när han en dag går bort.

Det allra mesta av detta handlar dock om värderingar, attityder och uppfostran. Och detta måste rätas upp igen.
Citera
2024-11-14, 13:01
Medlem
Citat:
Kanske när han var yngre... Men varför skulle en man som redan har allt - han har redan varit president, han behövde inte bli det en gång till bara för att visa att han kunde - egentligen offra vad som kan bli hans sista år, eller i alla fall hans sista friska och aktiva år, om han inte vore besjälad av en vision som gick utanför honom själv? Jag tror att han gör den här presidentperioden för att han verkligen vill göra skillnad för USA och världen, och lämna något bättre efter sig när han en dag går bort.

Det allra mesta av detta handlar dock om värderingar, attityder och uppfostran. Och detta måste rätas upp igen.

Han är besjälad av visionen av sig själv på toppen med allt strålkastarljus och all luft i rummet på sig själv...that's it.
Senast redigerad av Merapi 2024-11-14 kl. 13:12.
Citera
2024-11-14, 13:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Här har du för övrigt Trumps syn på IVF
https://www.youtube.com/watch?v=rZm5IX5hv-Y

Berätta merwinna, nu när klimatförändringar snart gör det totalt obeboeligt att leva som människa på div platser i världen, för att dessa dränks av vatten eller torkar ut eller helt sonika försvinner under havsytan, vad hade du tänkt dig att dessa miljoner, kanske tom miljarder av människor ska ta vägen?
Ska de också "vända hem igen"?

Detta är ett stort problem, men de kan ju inte heller välla in i USA. Eller Europa. Det GÅR ju inte. Det har vi sett hur det har gått med de flyktingar eller låtsasflyktingar som vi redan har tagit emot. Det blir bara problem och elände av det.
Citera
2024-11-14, 13:08
Medlem
Citat:
Detta är ett stort problem, men de kan ju inte heller välla in i USA. Eller Europa. Det GÅR ju inte. Det har vi sett hur det har gått med de flyktingar eller låtsasflyktingar som vi redan har tagit emot. Det blir bara problem och elände av det.

Men det går tydligen utmärkt att de ska dö, Merwinna....DET är ett ok scenario för sånna som du.
Senast redigerad av Merapi 2024-11-14 kl. 13:12.
Citera
2024-11-14, 13:12
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Det tillhör standard retoriken för alla auktoritära ledare i början...att jag ska minsann ge er frihet och bla bla....det gäller att lära sig se bakom detta i tid. Och inse att nej det är inte nån "frihet" för folket som män som Trump, Orban, Putin, Hitler, Mussolini etc etc etc nånsin varit ute efter.
och snälla du Caesar? Vad tror du Caesar gjorde för roms folk avseende saker som frihet och demokrati?
För din information Ceasar var đến man som förvandlade Rom från en republik med en form av demokrati... till en ren diaktatur med en kejsare, hans själv.
'

I Frankrike har man ett lagförslag....om fängelse för att sprida lögner om covid vaccinet.
Lögner som alltså är ett direkt hot mot den gemensamma folkhälsan, så inte speciellt svårt fatta att myndigheter försöker hitta ett sätt att förhindra den typen av ryktesspridning som får förödande konsekvenser.

Ja hade jag varit amerikan hade jag absolut velat att man ändrade det tillägget i den amerikanska lagen, eftersom det är en direkt farligt lag, som ligger bakom att mängder av människor mördas varje år i USA.
Hade inte du? eller? du kanske tycker det ska vara en "frihet" en rättighet att just kunna mörda andra människor via skjutvapen?
Och man är inte emot HELHETS upplägget i en konstitution, bara för att man vill ta bort ett tillägg.

man kan inte hålla på att utreda in absurdum, bara för att det ingår i en populitiskt politiskt kandidats upplägg att sprida så mycket lögner, osäkerhet, misstro som möjligt om någonting. Det räcker att utreda något grundligt, få ett resultat och sen gå vidare. Biden vann valet, Trump försökte med alla krafter att fuska sig till att han skulle ha vunnit egentligen. Han ljuger helt öppet.

Du och jag har inte samma syn på frihet. Det du företräder är en gigantisk stat med en enorm byråkratklass och skyhöga skatter. Allt för att de ”förtryckta” grupper du värnar om ska få flytta fram sina positioner. Men det är på bekostnad av vanliga normala människor. Du är en marxist i liberal skrud. För din information så var Ceasar omåttligt populär bland folket och de som mördade honom tillhörde den korrumperade oligarkin. Tycker du förresten att retoriken med att smeta Hitlerstämpel på alla ni i vänstern ogillar har fungerat? Inte mycket va?

Lagen är redan implementerad i Frankrike och innebär att man kan få 3 års fängelse om man kritiserar covidvacciner. Jag kan ta fler exempel. I Skottland kan man få upp till 7 års fängelse om man felkönar en transa. I Kanada finns ett lagförslag som innebär att man kan få livstids fängelse om man sprider ”hat” på nätet. Överhuvudtaget har liberala regimer i väst de senaste åren strypt yttrandefriheten. De försöker döda all debatt som de ogillar. Du kan försöka rättfärdiga det bäst du vill men det luktar bara kommunism ändå.

Ja, jag har redan slagit fast att du och övrig vänster är anti-konstitutionell. Kom därför inte och ljug om att ni värnar den amerikanska konstitutionen för där ingår att stå fast vid samtliga tillägg. Du har fel om vapenlagstiftningen för det finns ingen koppling mellan den och skjutvapenbrott. Orsakerna är demografiska.

Det är ni i vänstern som ljuger och fuskar. Typiskt att du inte vill se någon grundlig utredning av valet 2020 och att du framhärdar idioti som att inte kräva giltigt ID för att få rösta. Allt med er i vänstern är fejk, lögner, bluff, båg och mygel.
Citera
2024-11-14, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Du och jag har inte samma syn på frihet. Det du företräder är en gigantisk stat med en enorm byråkratklass och skyhöga skatter. Allt för att de ”förtryckta” grupper du värnar om ska få flytta fram sina positioner. Men det är på bekostnad av vanliga normala människor. Du är en marxist i liberal skrud. För din information så var Ceasar omåttligt populär bland folket och de som mördade honom tillhörde den korrumperade oligarkin. Tycker du förresten att retoriken med att smeta Hitlerstämpel på alla ni i vänstern ogillar har fungerat? Inte mycket va?

Lagen är redan implementerad i Frankrike och innebär att man kan få 3 års fängelse om man kritiserar covidvacciner. Jag kan ta fler exempel. I Skottland kan man få upp till 7 års fängelse om man felkönar en transa. I Kanada finns ett lagförslag som innebär att man kan få livstids fängelse om man sprider ”hat” på nätet. Överhuvudtaget har liberala regimer i väst de senaste åren strypt yttrandefriheten. De försöker döda all debatt som de ogillar. Du kan försöka rättfärdiga det bäst du vill men det luktar bara kommunism ändå.

Ja, jag har redan slagit fast att du och övrig vänster är anti-konstitutionell. Kom därför inte och ljug om att ni värnar den amerikanska konstitutionen för där ingår att stå fast vid samtliga tillägg. Du har fel om vapenlagstiftningen för det finns ingen koppling mellan den och skjutvapenbrott. Orsakerna är demografiska.

Det är ni i vänstern som ljuger och fuskar. Typiskt att du inte vill se någon grundlig utredning av valet 2020 och att du framhärdar idioti som att inte kräva giltigt ID för att få rösta. Allt med er i vänstern är fejk, lögner, bluff, båg och mygel.

Ja, jag anser att "frihet" även är saker som tillgång till bostad, utbildning, sjukvård och gärna en rättvis tillgång till sjukvård, adekvata bidrag om man bli arbetslös, sjuk, handikappad eller vad det nu kan vara, samt mänskliga rättigheter som att ex få lov bestämma själv över sin egen kropp, att man inte ska tvingas föda barn som man inte vill ha, eller ens klarar ta hand om ex. DET är också FRIHET, faktisk enligt mig ofta viktigare element för att få leva och känna frihet i sitt liv, än det som du står för rätten att få lov säga vilken skit som helst, även om det är hatiska lögner eller äga ett skjutvapen...

men märkligt det där att någon ska stå och seriöst prata om att de är för "frihet", samtidigt som man vill förvägra mer än halva befolkningen sin frihet att ex. vara homosexuell eller trans eller kvinna som inte vill skaffa barn men ändå ha sex med män...etc etc.

Deras frihet är tydligen inte vatten värt..

och dessa grupper är exakt lika "normala människor" som vita medelåders män.
och bara för att kivnnor och HBTQI får sin frihet att existera och äga sig själva så inkräktar detta ett endaste skit på män.

men det tror jag bestämt du glömt.
De enda som verkligen INKRÄKTAR på andra människors frihet är republikanerna i USA, och inte demokrater.

Vi har idag ingen aning om vad folket i Rom verkligen tyckte om Caesar.
Faktum är att han förstörde republiken i Rom och blev enväldig kejsare, och han blev mördad av det skälet, man ville återskapa republiken.

Och det finns ett alldeles självklar koppling mellan lättheten att få tag i vapen och antalet skjutvapenbrott. Säger sig fan självt.
Senast redigerad av Merapi 2024-11-14 kl. 13:27.
Citera
2024-11-14, 13:29
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ingen milsvidd skillnad direkt.

Kommer inte in på den där länken.

Att amerikaner idag är helt förda bakom ljuset då det gäller vilket av partierna som faktiskt för en politk som gynnar just fattiga, är ju just ett av USAs största dilemma just nu som har med sociala mediers införande av rena lögnfabriker och åsiktsbubblor.

Amerikanarna fattar inte ens att det går bättre för USA än vad de tror, och att det som gett högre matpriser m.m, inflationen knappast är någon amerikansk presidents fel, utan i stort ett globalt fenomen.

Trump kommer inte göra ett skit för fattigas situation i USA och hans politk kommer snarast göra fattigas liv än mer odrägligt än det var innan.

Att nästan dubbelt så många miljardärer känner att de gynnas av Harris är inte alls så lite skillnad och att de därmed gjort att hon nästan har trippla summan till kampanjarbete gentemot Trump.

Inflationen inträffade i USA långt innan det började ske i resten av världen, innan ukrainakriget. Stimulanspaket på miljarder mitt under en naturlig återhämtning av coronapandemin var ju inte så smart.

Tror definitivt att Trumps protektionism kommer gynna fattiga proletärer, liksom stängda gränser.

Vi kan se att han vann tillbaka delstater som arizona och nevada som direkt resultat av massinvandringen, och vi vet varför han vann stålbältet.
Citera
2024-11-14, 13:31
Medlem
Melange5738s avatar
Trump är inte konservativ. Bara det faktum att han har Elon Musk med sig säger väl allt, snubben har väl 15 oäktingar med 15 olika kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in