Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 09:49
Medlem
finkelvoltens avatar
Hittade förvisso en tråd om SKB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening, här på fb (se nedan), men skrollade precis de senaste 10 årens kommentarer och det mesta handlade om själva kösystemet. Testar att starta en egen tråd med fokus på SKB:s stadsdelar/områden/kvarter/hus.

Själv har jag köat sen 1986 och har nu för första gången börjat fundera på att nyttja medlemskapet. Jag jobbar på distans och kan bo i princip var som helst (inklusive Uppsala) om följande krav är uppfyllda: Fräsch 2a-3a i lugnt hus (absolut inte lyhört), i bra område, och utan att man behöver skottsäker väst när man åker kommunalt (orkar inte ha bil).

Trots mina 38 år i kö är ju innerstan bara att glömma, men det spelar mindre roll för min del. Funderar på att skrapa ihop en ordentlig insats och hitta något passande i det nyare beståndet.

Sammanfattningsvis är jag både ute efter tips på vad som skulle kunna passa mig själv, utifrån preferenserna ovan, men tänker att detta också kanske kan bli en längre tråd om beståndet, där de som har egna erfarenheter kan lista sina bättre och sämre upplevelser.

Listar SKB:s områden/bestånd nedan. Att ett område har halvkasst rykte behöver ju inte nödvändigtvis betyda att området där SKB:s hus ligger är dåligt. Är därför nyfiken på erfarenheter från de som faktiskt har koll på SKB-kvarteren, men det är ju samtidigt intressant om området i stort alls är beboeligt.

Vore dock tacksamt om ni som kommenterar är tydliga med ifall ni har koll på just SKB:s hus, eller bara kommenterar området i stort. Också alltid intressant att höra vad ni andra haft för kötid för att hamna där ni hamnade.

• Abrahamsberg
• Annedal
• Björkhagen
• Bredäng
• Bromsten Fyrfamilsv.
• Duvbo
• Farsta
• Fredhäll
• Fruängen
• Frösunda
• Gröndal
• Hagastaden
• Hammarby Sjöstad
• Husby
• Hässelby Fyrfamiljsv
• Hässelby gård
• Hässelby villastad
• Kista
• Kungsholmen
• Kärrtorp
• Ladugårdsgärdet
• Lilla Essingen
• Nockeby
• Norra Djurgården
• Norra Djurgårdsstaden
• Norra Ängby Fyrfam.
• Norsborg
• Rosendal, Uppsala
• Skarpbrunna
• Solhem Fyrfamiljsv.
• Södermalm
• Tensta
• Ulvsunda
• Ursvik
• Vasastaden
• Viggbyholm
• Vårberg
• Västra farmarstigen
• Åkeslund
• Årsta

Allmänna tråden om SKB:
(FB) SKB - Stockholms Kooperativa Bostadsförening

Mvh,
Finkelvolten
Citera
Igår, 11:40
Medlem
67arigGubbes avatar
Det enda ok område på listan är ursvik. Men det ligger mellan rissne, rinke så om nåt år är det skit det med.

Hade aldrig frivilligt flyttat till nåt av de områden, ghetto deluxe helt klart.
Citera
Igår, 13:13
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Det enda ok område på listan är ursvik. Men det ligger mellan rissne, rinke så om nåt år är det skit det med.

Hade aldrig frivilligt flyttat till nåt av de områden, ghetto deluxe helt klart.

Nu är du väl hård. Finns några riktiga skitområden, ett flertal medelmåttiga och några riktigt trevliga (inte minst Norra Djurgårdsstaden), av de jag själv känner till dvs. Sen är det ett antal jag har dålig koll på.

Ursvik, var det inte där de bråkade om bron?
Citera
Igår, 14:09
Medlem
Bor själv i SKB i ett utav ”skitområdena” och dessa gårdar ligger i den del som anses av boende i området som ”gräddhyllan”. Det är finare bostäder och ser inte ut som en typisk betongdjungel.
Jag har bott här i 2,5 år och det är faktiskt lugnare här än på många andra ställen jag bott på. Det enda jag hör om kvällarna är tunnelbanan som passerar under huset men det vänjer man sig vid.
Jag stod i 25+ år innan jag fick lägenheten och den är fräschare än många av de lägenheter jag sett i finare områden.
Citera
Igår, 15:27
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittiotalets
Bor själv i SKB i ett utav ”skitområdena” och dessa gårdar ligger i den del som anses av boende i området som ”gräddhyllan”. Det är finare bostäder och ser inte ut som en typisk betongdjungel.
Jag har bott här i 2,5 år och det är faktiskt lugnare här än på många andra ställen jag bott på. Det enda jag hör om kvällarna är tunnelbanan som passerar under huset men det vänjer man sig vid.
Jag stod i 25+ år innan jag fick lägenheten och den är fräschare än många av de lägenheter jag sett i finare områden.

Var bor du? Känns det lugnt att åka kommunalt till stan?
Citera
Igår, 15:30
Medlem
Crabbofixs avatar
dom områden som kan vara tveksamma är:

• Bredäng
• Husby
• Norsborg
• Tensta
• Vårberg
Citera
Igår, 16:21
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
dom områden som kan vara tveksamma är:

• Bredäng
• Husby
• Norsborg
• Tensta
• Vårberg

Bör inte Årsta och Kärrtorp också vara med på listan? Har själv dålig koll men känns som även de namnen dyker upp rätt ofta på nyheterna i fel sammanhang.
Citera
Igår, 16:37
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finkelvolten
Bör inte Årsta och Kärrtorp också vara med på listan? Har själv dålig koll men känns som även de namnen dyker upp rätt ofta på nyheterna i fel sammanhang.

Det har väl hänt nåt enstaka där, men det är gamla lugna områden utan gängkriminalitet strax utanför innerstan.
Citera
Igår, 21:47
Medlem
bithaxs avatar
Står själv i kö i SKB, typ liknande kötid.
Var min mamma som satte mig i kön. Känns som den värdelösaste skiten ärligt talat.
Det enda som kommer ut är skräp. Har sett några fula trähus i bromma området som jag inte skulle vilja bo i som tillhör SKB.

SKB bygger ju typ inget heller.
Citera
Igår, 23:11
Medlem
finkelvoltens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Står själv i kö i SKB, typ liknande kötid.
Var min mamma som satte mig i kön. Känns som den värdelösaste skiten ärligt talat.
Det enda som kommer ut är skräp. Har sett några fula trähus i bromma området som jag inte skulle vilja bo i som tillhör SKB.

SKB bygger ju typ inget heller.

Om man har möjlighet och lust verkar det faktiskt komma ut rätt mycket nybyggt. När jag kollade för ngn vecka sedan var det över 100 lägenheter ute, många på söder. Med vår kötid har man första tjing på mycket av det nybyggda. Men då får man räkna med insats på två-trehundra papp (för 2a-3a) och en hyra klart över det gamla beståndet. För egen del känns detta i nuläget nog som ett alternativ ändå. Har varken lust eller möjlighet att köpa ngt nu och vill inte bo i andrahand.

Kan man skrapa ihop degen så får man en jävligt fräsch lägenhet med bra standard och det enda man offrar (utöver att betala hyra istället för avgift/ränta/amortering) är avkastningen på insatsen. Därtill verkar folk som bor SKB generellt sett vara nöjda då det är hög servicenivå och de boende tar hand om sina hus.

Plus den inte så lilla detaljen att man inte förlorar sin köplats och kan nyttja den hur många gånger man vill, livet ut. Så tycker nog upplägget är rätt bra ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in