Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-08, 12:00
Medlem
Min fråga till är: Går det att gå uppåt en vägg gjord av nån sorts metall med magnetskor?

Hur skulle skorna vara konstruerade? Och vilken sorts fysik skulle det krävas att orka göra det?
Citera
2024-11-08, 12:04
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Det är klurigt i praktiken, här är en video från the madlad himself:
https://www.youtube.com/watch?v=uRKHCRR9-C4
Citera
2024-11-08, 12:09
Medlem
One2Manys avatar
Har du tillräckligt starka ryggmuskler för att hålla dig utsträckt i en 90° vinkel samtidigt som du går uppför en vägg?

En mer relevant fråga är kanske om du någonsin tänker innan du öppnar käften?
Citera
2024-11-08, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Har du tillräckligt starka ryggmuskler för att hålla dig utsträckt i en 90° vinkel samtidigt som du går uppför en vägg?

Det krävs mer än bara muskler för detta. Något som du inte har.

Hur skulle du bygga dina magnetskor? Du får 5 minuter på dig. Tiden börjar NU!

Du vet, i framtiden kanske kommer vi kunna gå på väggar och tak.
Senast redigerad av HayabusaMannen 2024-11-08 kl. 12:22.
Citera
2024-11-08, 12:46
Medlem
Europes avatar
Spontant tänker jag mig att det borde vara lättare att gå i taket upp och ned. Då kan du ha rätt starka magneter, eftersom att få loss en av dem vid ett steg inte enbart kräver muskelkraft, utan man har även hjälp av gravitationen.

Att däremot gå uppåt längs en vägg förefaller rätt svårt, då du måste dels få loss foten, dels förflytta dig uppåt mot gravitationskraften. Känns ärligt talat lite omöjlig. Men någon mer kunnig än jag kan väl räkna på det.
Citera
2024-11-08, 12:55
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Spontant tänker jag mig att det borde vara lättare att gå i taket upp och ned. Då kan du ha rätt starka magneter, eftersom att få loss en av dem vid ett steg inte enbart kräver muskelkraft, utan man har även hjälp av gravitationen.

Att däremot gå uppåt längs en vägg förefaller rätt svårt, då du måste dels få loss foten, dels förflytta dig uppåt mot gravitationskraften. Känns ärligt talat lite omöjlig. Men någon mer kunnig än jag kan väl räkna på det.

Klart det går ! En helium ballong knuten runt pungen med 60-70 kg lyftkraft så går det nog bra
Citera
2024-11-08, 13:13
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HayabusaMannen

Du är en idiot av sällan skådat slag.

Svara på frågan, dum-dum. Kan du hålla dig vågrätt utsträckt i en 90° vinkel från en vägg.
Citera
2024-11-08, 13:20
Medlem
Citat:

Det borde gå 😅 Fast det blir inte med vanliga skor utan med ”skor med tillägg” dvs ett tillägg av ett vinkeljärn som du dels står på och dels med den andra vinkeln som går upp framför tån på skon.
Denna är då magnetisk som går att stänga av och på med en knapp. Detta betyder att en sko och dess vinkeljärn måste hålla hela tyngden självständigt när du slagit av magnetismen och förflyttar den andra skon.
Citera
2024-11-08, 13:56
Medlem
Går man på alla fyra blir det ju lättare. Som en fluga.
Vet inte riktigt hur dom får fäste i väggen, om dom har nån slags klibb på fötterna, eller om det är som små taggar.
Citera
2024-11-08, 13:57
Medlem
Om magneterna sittar vid tån och man kanske även har magneter i händerna så kanske det kan funka. Vilket betyder man går på alla fyra och klättrar, dvs den normala positionen.
Citera
2024-11-08, 14:29
Medlem
Kanske kan man tänka sig skor där man med reglage kan ändra vinkel på sulan för att få en mer upprätt ställning(typ att hälen ökar litet i längd)

Sen av och på knapp så man kan slå av magneten när det är dags att ta ett steg.

Så magneten i en sko måste palla hela kroppstyngden
Citera
2024-11-08, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
(Till annan)

MAGmuskler. Tänker DU?

Citat:
(Till annan)

Såklart inte byggt den klart på 5 minuter, har inte grejerna hemma,
men jag tänkte ut konstruktionen på mindre än en HALV minut =Elektromagneter med av/på monterade på t ex slalompjäxor så slipper man lägga kraft på fotleden, kanske vinklat en del uppåt.

Ingen chans att mitt gamla jag skulle klara det nu men jag hade klarat det som ung då jag var mycket vältränad.

Men UPPOCHNED kräver mycket mindre kraft.
Nu kom jag på en mycket bättre konstruktion Hängande rakt ned även då man går på väggar, fortfarande elektromagneter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in