Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-08, 16:57
Medlem
Sereenas avatar
Skor som klarar av det viktmässigt är inga problem att fixa med elektromagneter, problemet är att uppnå fysiken som krävs för att kunna hålla kroppen i 90 grader ut från väggen.
Citera
2024-11-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Spontant tänker jag mig att det borde vara lättare att gå i taket upp och ned. Då kan du ha rätt starka magneter, eftersom att få loss en av dem vid ett steg inte enbart kräver muskelkraft, utan man har även hjälp av gravitationen.

Att däremot gå uppåt längs en vägg förefaller rätt svårt, då du måste dels få loss foten, dels förflytta dig uppåt mot gravitationskraften. Känns ärligt talat lite omöjlig. Men någon mer kunnig än jag kan väl räkna på det.
Känns det lite omöjlig?
Citera
2024-11-08, 18:09
Medlem
nerdnerds avatar
Stolpskor med gripklor för klättring på trästolpar har ju funnits ett tag. Helt manuella, och man klättrar med lodrät kropp.

Magnetskor kanske skulle kunna fungera på något liknande manuellt sätt, men varför liksom? Är väl bättre om modern teknik kan användas för att slå på magneten när man behöver den.

Ang ev vågrät kropp skulle det nog kunna fixas med ett exoskelett, men då är ju frågan ännu mer om varför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in