Det de vulgära antisemiterna i exempelvis Flashback-tråden ''Alice Teodorescus och hennes judedyrkan'' verkar ha missat är att Teodorescu själv helt klart är någon sorts typ av antisemit.
Alice Teodorescu likställer judar med sionism och Israel, vilket såklart är antisemitiskt. Jag eller mina judiska nära och kära har inget med sionism eller Israels fruktansvärda övergrepp att göra. Teodorescu utsätter judar i allmänhet för direkt fara när hon sammanblandar judendom och judiskhet med Israel och sionism. Teodorescu trivialiserar (milt uttryckt) dessutom förintelsen när hon jämför förespråkandet av en demokratisk enstatslösning (där alla har lika rättigheter) med det ''nazisterna gjorde på 30-talet''. Lägg till detta förvirrade och förvirrande påståenden om andras vilja att ''utrota en stat'' o.s.v.
Jag har sett Alice Teodorescu kallas ''en av Sveriges farligaste antisemiter'' på sociala medier, och jag är nog faktiskt beredd att hålla med. Alice har ett relativt stort inflytande i svensk debatt, inte minst i diskussioner som rör just antisemitism. Hennes upprepade bidrag till judehatet i Sverige bör definitivt uppmärksammas oftare, av fler.
https://www.expressen.se/debatt/sag-...trota-en-stat/