Citat:
Krockade med älg – ingen krockkudde löste ut
För snart två år sedan kolliderade Carola Sellgren med en älg i hög hastighet. Bilen blev totalkvaddad, men inte en enda krockkudde löste ut och hon fick bestående skador av olyckan. BMW vill inte ta ansvar för händelsen och har valt att inte kommentera den.
För snart två år sedan kolliderade Carola Sellgren med en älg i hög hastighet. Bilen blev totalkvaddad, men inte en enda krockkudde löste ut och hon fick bestående skador av olyckan. BMW vill inte ta ansvar för händelsen och har valt att inte kommentera den.
Detta fick jag som ett nyhetsmejl/reklam från Teknikens Värld igår ihop med andra nyheter/reklam om deras tidning. Det finns även en bild på bilen och paret som hade bilen. Kvinnan hade alltså krockat med en stor älg, överlevt men bilen hade inte utlöst några airbag överhuvudtaget. Jag vill minnas att det nämndes att älgen vägde 800 kg i reportaget och att bilen var en BMW X1. BMW vill inte kännas vid det hela och Transportstyrelsen verkar inte heller tagit tag i någon undersökning. Media har inte heller tagit i det förrän nu då. Det hela skulle ha hänt för två år sedan.
Då fanns det först en artikel man kunde klicka på och komma till men den försvann efter någon timme. Jag har dock kvar mejlet. Trodde väl först att det blivit något fel i tekniken, men det är helt klart att artikeln är borttagen. Tycker flera saker är intressanta här. Dels att krockkuddarna inte löste ut vid kraftig krock framifrån, att BMW inte vill kommentera det eller ens kännas vid att det hänt och att Teknikens Värld först gör ett reportage om det hela och sedan tar bort det efter någon timme.
Vad har vi frågan om här? En bil, BMW, där airbag inte löser ut vid krock. Att det inte blir någon utredning av det hela varken av myndigheter eller fordonstillverkare. Samt att media gör ett reportage om det hela men sedan tar bort det, kanske efter påtryckningar av BMW.