Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-08, 19:46
Medlem
Highfashions avatar
Jag har funderat en del på vad som egentligen definierar en allmänbildad person. Är det en viss mängd kunskap inom specifika områden, eller handlar det mer om att ha en bred förståelse för olika ämnen? Kanske är det även viktigt att ha ett kritiskt tänkande och förmåga att resonera kring många olika ämnen?

Vissa säger att allmänbildning innebär att ha koll på historia, geografi, kultur och samhällsfrågor, medan andra menar att det snarare handlar om att kunna hänga med i vardagliga samtal oavsett ämne. Men var går gränsen, och vad är "måste-kunskap" för att anses vara allmänbildad i dagens samhälle?

Jag är nyfiken på att höra era tankar om detta. Vad tycker ni är viktigast för att vara allmänbildad, och hur ser ni på vad som bör räknas som grundläggande kunskaper?

Ser fram emot en intressant diskussion!
Citera
2024-11-08, 19:50
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highfashion
Jag har funderat en del på vad som egentligen definierar en allmänbildad person. Är det en viss mängd kunskap inom specifika områden, eller handlar det mer om att ha en bred förståelse för olika ämnen? Kanske är det även viktigt att ha ett kritiskt tänkande och förmåga att resonera kring många olika ämnen?

Vissa säger att allmänbildning innebär att ha koll på historia, geografi, kultur och samhällsfrågor, medan andra menar att det snarare handlar om att kunna hänga med i vardagliga samtal oavsett ämne. Men var går gränsen, och vad är "måste-kunskap" för att anses vara allmänbildad i dagens samhälle?

Jag är nyfiken på att höra era tankar om detta. Vad tycker ni är viktigast för att vara allmänbildad, och hur ser ni på vad som bör räknas som grundläggande kunskaper?

Allmänbildning enligt mig är att veta lite om det mesta och hålla sig uppdaterad om vad som händer.Vidare så ingår giivetvis allt vi lärt oss i grundskolan då det är allmänt vetande.
Citera
2024-11-08, 19:54
Medlem
Citat:

Du har ju redan beskrivit det hela och jag förstår inte hur man ytterligare kan spåna vidare?
Citera
2024-11-08, 19:57
Medlem
One2Manys avatar
Att kunna lite om mycket är allmänbildning.
Citera
2024-11-08, 19:58
Medlem
Citat:

Det finns åtminstone 85 trådar som rör allmänbildning redan, på flashback. Så dels kan du nog hitta mycket svar där redan. Och dels kan man ju undra varför det måste startas ytterligare en. Det finns t.ex. en väldigt snarlik tråd som startades typ igår, så hoppa in där istället vettja!
Citera
2024-11-08, 19:58
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Det är svårt att hänga med i vardagliga samtal oavsett ämne, om man inte har koll på historia, geografi, kultur och samhällsfrågor.

Allmänbildning är också att känna till namn på saker. Man bör veta nästan alla verktyg, djur, växter, redskap, offentliga personer, sporter, mm mm, som förekommer i samhället. De områden jag nämnde är bara ett litet axplock av allt man bör kunna namnge.
Senast redigerad av Bone Collector 2024-11-08 kl. 20:01.
Citera
2024-11-08, 20:23
Medlem
a-mortals avatar
Man är allmänbildad om man kan rösta.
Citera
2024-11-08, 20:25
Medlem
Jag brukar fråga folk vad operation Barbarossa var för något. Om de inte ens vet det så stämplar jag dem som icke allmänbildade överhuvudtaget.
Citera
2024-11-08, 20:44
Medlem
slagskotts avatar
Nyfikenhet, att vara vetgirig och att alltid leta efter ny information och ha ett öppet sinne

Jag brukar definiera allmänbildning som att vara lite insatt i allt utan att vara expert i något.
Citera
2024-11-08, 20:52
Medlem
Vad många påstår är allmänbildning är ofta en fråga om sannolikheter eller att vara ett karbonpapper på andras litteratur. perplexity.ai är duktig och allmänbildad men vad kan ai själv tänka ut eller verkligen veta... Behövs allmänbildning...?
Citera
2024-11-08, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Det är svårt att hänga med i vardagliga samtal oavsett ämne, om man inte har koll på historia, geografi, kultur och samhällsfrågor.

Allmänbildning är också att känna till namn på saker. Man bör veta nästan alla verktyg, djur, växter, redskap, offentliga personer, sporter, mm mm, som förekommer i samhället. De områden jag nämnde är bara ett litet axplock av allt man bör kunna namnge.

Växter? Det tar väl bort minst hälften av alla män från att vara allmänbildade då. Jag har haft killar (ja, pluralis) som knappt vet skillnaden mellan ros och tulpan och säger att det är de enda växter de "kan". Jag visade den ene en kommunal rabatt full av påskliljor och han sa äääähhh....smörblomma?

Finns å andra sidan säkerligen kvinnovarelser som är likadana med verktyg.

Offentliga personer är sjukt svårt att ha koll på nu i den globaliserade IG/TikTok- eran. Det finns för många, helt enkelt. Och sport- hur bra är du på bedömningsgrunderna i breakdance, t.ex?
Citera
2024-11-08, 21:03
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Jag brukar fråga folk vad operation Barbarossa var för något. Om de inte ens vet det så stämplar jag dem som icke allmänbildade överhuvudtaget.
Det här är en intressant vinkel som jag tror är viktig att inte förbise.

Allmänbildningens krav på omfång och djup kan skilja sig beroende på i viken grupp man rör sig.

Vet man inte vad Operation Barbarossa var så kan man nog anses allmänbildad av vissa som hyser samma syn på folk som, säg, inte vet att Baudelaire var en föregångare till dekadenterna.

Nu vet nog en allmänbildad person båda dessa saker, men säg, hur man klyver ett vedträ eller rör ihop någon av de fem modersåserna så kanske det blir mer tydligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in