Citat:
Det finns ett antal exempel på det du nämner. Som när Marika Formgren för några år sedan sadlade om från journalist till teknisk ingenjör. Men väldigt lite har väl blivit bättre och mer tillåtande sedan hon lämnade tyckandeskutan? Och jag tror inte det att hon sadlade om tillförde särskilt mycket utan snarare att det var en förlust. De som får lämna yrket i nedskärningstider är hela tiden dem som befinner sig längst från den rätta läran, medan de som blir kvar blir än mer stärkta i sin fanatism.
Så även om det scenario du målar upp är tilltalande och låter bra, tror jag inte att det riktigt är det hållet det barkar.
Istället tror jag på mer kontroll och ökad intolerans mot oliktänkande.
Så även om det scenario du målar upp är tilltalande och låter bra, tror jag inte att det riktigt är det hållet det barkar.
Istället tror jag på mer kontroll och ökad intolerans mot oliktänkande.
Akademikernas lojalitet och medverkan har varit en absolut förutsättning för att sprida dom rätta åsikterna och för att kunna piska upp dom som avvikit. Om inte akademikerna ställt upp mangrant på det sätt dom gjorde hade det aldrig funnits någon som helst möjlighet att kontrollera ett helt lands tyckande.
Att få dom på sin sida var möjligt av fyra skäl:
1. Först och främst, till skillnad från lägre och högre samhällsklass är akademikerna (medel och övre medelklassen) mest intresserade av sin egen vinning och mindre intresserade av att hålla fast vid sina värderingar i jämförelse med dom andra. Det är alltså enklast att köpa den gruppen. Det är liksom grunden om du ska göra affärer, det måste finnas ett intresse och vilja från säljarens sida att göra affärer.
2. Erbjudande. Akademiker är den grupp som är mest fokuserade på karriär. En förutsättning har varit att tycka rätt saker. Tyckandet har också kunnat kompensera för lägre effektivitet och sämre resultat. Många akademiker har kunnat lalla runt och haft en ganska behaglig tillvaro och hög lön genom att bara existera och tycka rätt eller i alla fall inte säga emot.
3. Akademikernas natur. I många fall består akademikerna av dom där killarna och tjejerna som satt lite längre fram i klassrummet och ville visa hur duktiga dom var genom att räcka upp handen, bli klassens ordningsman etc. Dom har som kollektiv betraktat ett inneboende behov av att visa sig duktiga parat med att distansera sig från dom mindre "duktiga"
4. Godheten har varit gratis för dom. Det har inte kostat akademikerna något på det personliga planet att vara "goda".
Det som kommer hända och delvis hänt är att 2 & 4 har fallit bort.
2. Sverige är nu mångkulturellt och omdanat till ett klassamhälle. Akademikernas tyckande är inte värt något längre och då vill så klart ingen längre betala några större summor för det. I stället kommer man så klart från ledningens sida börja fokusera på produktivitet i ordets rätta bemärkelse. Det finns inte längre något utrymme att gå runt att slå dank enbart med hjälp av att tycka saker. Lägg där till att vi byggt upp ett berg med nya akademiker som vill ha jobb och att AI redan börjat nafsa dom i hälarna.
4. Godheten har nu börjat få ett pris. Samhällsutvecklingen börjar få konsekvenser även för akademikerna och där dom bor.
Lägg där till att det sociala trycket som kommer underifrån har börjat nafsa dom i hälarna, i folkdjupet kan det helt plötsligt bli "rätt" att tycka det man tidigare tyckte var "fel". Även om akademikerna är den grupp i samhället som lever mest isolerade från andra och paradoxalt har minst mångfald i den egna kretsen är dom ju inte helt isolerade från och opåverkade av övriga samhället.
Kort sagt det finns inte längre så mycket incitament kvar för akademikerna att tycka rätt saker. Ingen vill längre köpa den delen av deras tjänster, det har börjat få sociala konsekvenser att vara en allt för hårdhudad åsiktspolis rent privat och till råga på allt står man nu i många fall mitt uppe i en egen situation där man dagligen ser klara bevis på att man faktiskt i sak tyckt "fel". Och deras natur, att vara den grupp i samhället som är minst trogna sina värderingar gör att dom har ett väldigt lågt inre motstånd att utan att blinka hoppa över till den andra foten.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-11-10 kl. 04:15.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-11-10 kl. 04:15.