Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-08, 21:26
Citat:
Ursprungligen postat av dreff
sjukt att man måste betala räkningar i alla universum oavsett hur många gånger man blinkar.

Du kan se blinkandet som en analogi. Det kanske sker ännu oftare än så.

Ungefär lika ofta som politiker blinkar under direkstända debatter, fyfan.
Citera
2024-11-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Han menar att vi kan veta detta genom kvantmekanikens superpositioner. Kvantmekaniken skvallrar för oss om verklighetens beskaffenhet.

När det gäller riktningen försöker de bortförklara det med entropi. Men vad har fysiska processer för relevans för ordningsföljd om allt bara existerar?

Det är väl ett ganska grovt tankefel säga att allt bara existerar? Ingenting är likadant förra sekunden som i nästa sekund så det är en ständig förändring och i den förändringen är det nog så viktigt hur olika processer fungerar och i vilken ordning de sker.
Citera
2024-11-08, 21:28
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Bra fråga, jag frågar dig om ”Men vad har fysiska processer för relevans för ordningsföljd om allt bara existerar?”

Jag tycker det är problematiskt att förklara saker fysiskt i en värld utan verkliga rörelser/tidspassage...

Det finns inget som säger att vi inte kan uppleva att livet går i olika riktningar. Vi hade kunnat klara det.

När folk dör har björnskannar visat att de har mönster som motsvarar att uppleva hela sitt liv.
Citera
2024-11-08, 21:29
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är väl ett ganska grovt tankefel säga att allt bara existerar? Ingenting är likadant förra sekunden som i nästa sekund så det är en ständig förändring och i den förändringen är det nog så viktigt hur olika processer fungerar och i vilken ordning de sker.

Om Tegmark har rätt så rör sig ingenting. Vi lever i en tecknad värld med överlappande rutor.
Citera
2024-11-08, 21:31
Medlem
Citat:
Om Tegmark har rätt så rör sig ingenting. Vi lever i en tecknad värld med överlappande rutor.

Hmm.. om man tror det misstänker jag att man kan få lite problem i livet, menar att få förståelse hur verkligheten fungerar och att få ett sammanhang där man kan planera och genomföra planer.
Citera
2024-11-08, 21:35
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Jag tycker det är problematiskt att förklara saker fysiskt i en värld utan verkliga rörelser/tidspassage...

Det finns inget som säger att vi inte kan uppleva att livet går i olika riktningar. Vi hade kunnat klara det.

När folk dör har björnskannar visat att de har mönster som motsvarar att uppleva hela sitt liv.

Ok intressant. Jag kommer nu att lämna det här samtalet eftersom det är på nivå, iq fiskmås.
Eran definition av universum och gud, är på en stenåldersnivå.
T ex konceptet gud för människor, gud är inte gud, gud är något som kan förklaras i sin enkelhet men som är allt.
Universum, ja det är stort, men be en myra lämna en total redogörelse för hennes roll i det stora hela.

Jag skulle vara intresserad om en koncentrerad grupp av folk som faktiskt fattar något skulle kunna samlas och dissikera frågeställningar och konstruera lösningar.

Hej.
Citera
2024-11-08, 21:37
Medlem
Det beror på vad människan eller tex superintelligenta AI-chip i framtiden anser att universum/ett universum är för något. Efter varje blinkning återstår kroppen och världen vad människor upplevelser. Medvetandet är antagligen en verklig hallucination.
Att Tegmark vet något om andra dimensioner baserat på eget medvetande är kvalificerade spekulationer, och kan även teoretiskt sett högst sannolikt aldrig bli fakta.
Fakta är att åtminstone ett medvetande existerar, och det tydligen och tom uppenbarligen alltid även om det är möjligt att tänka sig in i tider där inget medvetande tillfälligt måste vara medvetet.
Citera
2024-11-08, 21:38
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Hmm.. om man tror det misstänker jag att man kan få lite problem i livet, menar att få förståelse hur verkligheten fungerar och att få ett sammanhang där man kan planera och genomföra planer.

Max Tegmark lyckas hyfsat i livet. Du förstår inte att all information finns redan inkapslad. Inklusive beslut.
Citera
2024-11-08, 21:46
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Max Tegmark proklamerar att medvetandet förflyttas till ett annat universum för varje gång vi blinkar.

Dessa nya universum har alla händelser på plats, det sker alltså inget verkligt tidspassage. Medvetandet i det nästkommande universumet har minnen som överlappar med det föregående.

Är dessa universum inom samma dimension enligt dessa tänkare eller hur fungerar det i praktiken?. Har vi lika många dimensioner som alternativa universum? Det kan väl inte rymmas inom samma dimension per definition?

Vad tror ni om teorin, även kallad många världar?

Jag sitter just nu och spelar CS2, har blinkat som en idiot för att komma till ett universum där jag är bra. Någon som vet hur många gånger jag måste blinka?

F.ö. en jävla töntig teori. Han kan inte mena allvar. Lika idiotiskt som folk som tror på gud.
Citera
2024-11-08, 21:47
Medlem
Låter väldigt onaturligt att något sånt skulle baseras på vad som sker på lilla sketna Tellus och än mer på vår sketna ras.
Plancklängd däremot?

/Random stenad/full tankegång
Citera
2024-11-08, 21:48
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Jag sitter just nu och spelar CS2, har blinkat som en idiot för att komma till ett universum där jag är bra. Någon som vet hur många gånger jag måste blinka?

F.ö. en jävla töntig teori. Han kan inte mena allvar. Lika idiotiskt som folk som tror på gud.

Du kan endast hamna i teoretiskt möjliga universum
Citera
2024-11-08, 21:49
Medlem
Citat:
Max Tegmark lyckas hyfsat i livet. Du förstår inte att all information finns redan inkapslad. Inklusive beslut.

Men han tjänar pengar på det, att föreläsa och skriva böcker. Såklart att han inte själv innerst inne tror på det själv.

Om man tror att allt redan är klart, då hamnar man väl i tanken att man inte kan påverka sin framtid utan allt som händer, det händer oavsett vad man gör för det har redan hänt liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in