Flashback bygger pepparkakshus!
2024-11-08, 20:58
Max Tegmark proklamerar att medvetandet förflyttas till ett annat universum för varje gång vi blinkar.

Dessa nya universum har alla händelser på plats, det sker alltså inget verkligt tidspassage. Medvetandet i det nästkommande universumet har minnen som överlappar med det föregående.

Är dessa universum inom samma dimension enligt dessa tänkare eller hur fungerar det i praktiken?. Har vi lika många dimensioner som alternativa universum? Det kan väl inte rymmas inom samma dimension per definition?

Vad tror ni om teorin, även kallad många världar?
Citera
2024-11-08, 21:05
Medlem
F.Hansens avatar
Låter troligt, om man ponerar att alla möjliga utkomster existerar samtidigt hamnar vi i en stadig ström genom dessa genom undermedvetna och omedvetna val i tiden. Det är bara människans tanke om att universum kräver datorkraft som en stenåldersprocessor som gör att folk tänker att det inte kan vara så.
Universum har inget lagg, det som sker, sker även om det är superkomplext som the big bang eller om det gäller svarta hål.
Så hans resonemang kan mycket väl vara så det är.

Att din cro-magnon hjärna (ointelligenta kommentarer i tråden) inte hänger med beror på att du helt enkelt är för efterbliven att hänga med i högre tänk som kräver en hög intelligens.
Senast redigerad av F.Hansen 2024-11-08 kl. 21:09.
Citera
2024-11-08, 21:08
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Låter troligt, om man ponerar att alla möjliga utkomster existerar samtidigt hamnar vi i en stadig ström genom dessa genom undermedvetna och omedvetna val. Det är bara männsikans tanke om att universum kräver datorkraft som dn stenåldersprocessor som gör att folk tänker att det inte kan vara så.
Universum har inget lagg, det som sker sker även om det är superkomplext som the big bang eller om det gäller svarta hål.
Så hans resonemang kan mycket väl vara så det är.

Att din cro-magnon hjärna (ointelligenta kommentarer) inte hänger med beror på att du helt enkelt är för efterbliven att hänga med i högre tänk som kräver rn hög intelligens.

Kan det inte liknas vid hur man får gamla animerade filmer att se ut som att karaktärerna rör sig?
Citera
2024-11-08, 21:10
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capcom.
Max Tegmark proklamerar att medvetandet förflyttas till ett annat universum för varje gång vi blinkar.

Dessa nya universum har alla händelser på plats, det sker alltså inget verkligt tidspassage. Medvetandet i det nästkommande universumet har minnen som överlappar med det föregående.

Är dessa universum inom samma dimension enligt dessa tänkare eller hur fungerar det i praktiken?. Har vi lika många dimensioner som alternativa universum? Det kan väl inte rymmas inom samma dimension per definition?

Kan du länka till var han påstår detta?
Citera
2024-11-08, 21:13
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Kan det inte liknas vid hur man får gamla animerade filmer att se ut som att karaktärerna rör sig?

Ja precis, men frågan blir då vilken riktning tiden har och varför riktningen är konstant.
Jag har ingen lust att berätta något. Det som är mer intressant är frågan.

Hur kan man dela universum i två delar där man fortfarande vet om att det är delat och observera den andra delens utkomst?
Citera
2024-11-08, 21:13
Medlem
Parallella universum eller dimensioner är en spännande tanke, precis som tidsresor. Detta är bara en intellektuell lek och enligt min åsikt finns inget stöd i vetenskapen för att någon sådant existerar.

Men det är kul att göra superhjältefilmer och annat där man förflyttar sig mellan olika dimensioner och leker med tanken att livet gått lite olika för samma personer.

Förmodligen väcks fantasin av det faktum att vi ständigt och jämt står inför olika beslut och händelser, vad händer om man gjort så istället.

Jag tycker sådana filmer är skitkul att se, man kan verkligen göra mycket av detta i berättelser.

Men, tyvärr så är det en 100% fantasi och jag tror inte alls att något sådant existerar i verkligheten. Tänker man efter litegranna så inser man snart hur omöjligt det faktiskt blir.
Citera
2024-11-08, 21:15
Medlem
Citat:
Ja precis, men frågan blir då vilken riktning tiden har och varför riktningen är konstant.

Hur kan man dela universum i två delar där man fortfarande vet om att det är delat och observera den andra delens utkomst?

Tidens riktning är intressant, men jag landar i att tiden bara har en riktning, däremot kan den förmodligen trixas så att den går olika fort. Men att gå i andra riktningen, dvs bakåt i historien ser jag inte är möjligt överhuvudtaget.

Men jag måste säga att tidsresor i bok och film är jättekul för det är verkligen fantasieggande!
Citera
2024-11-08, 21:17
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Kan du länka till var han påstår detta?

Googla ,multiverse sciam max Tegmark, andra förslaget parallel universes är en pdf-fil
Citera
2024-11-08, 21:20
Citat:

Han menar att vi kan veta detta genom kvantmekanikens superpositioner. Kvantmekaniken skvallrar för oss om verklighetens beskaffenhet.

När det gäller riktningen försöker de bortförklara det med entropi. Men vad har fysiska processer för relevans för ordningsföljd om allt bara existerar?
Citera
2024-11-08, 21:21
Bannlyst
Citat:

Nej, hans teori är inte sann, vi lever antingen i Jesus självuppoffrande universum och slåss mot den ondska som våldtar barn, inavlar sig tills sterilitet och även mördar för pengar ifall vi har en själ att slåss för eller så är man i ett helvete som själlös som inte förstår att begå självmord och istället vill kräva att andra med en själ ska betala räkningar istället för att slåss mot den gudlösa/pengadrivna ondskan.

Nämner man inte Jesus Kristus som Gud och frälsare är man helt utanför verklighetens ramar och därför är hans teori värdelös och ondskefull som en distraktion från den verkliga ondska som redan finns. Hur hjälper man exempelvis britter från deras satanistiska kungahus som prisade jimmy savile som våldtog 500 personer ifall man tror att man är i ett nytt universum 'varje gång man blinkar'?
Senast redigerad av dreff 2024-11-08 kl. 21:24.
Citera
2024-11-08, 21:23
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Tidens riktning är intressant, men jag landar i att tiden bara har en riktning, däremot kan den förmodligen trixas så att den går olika fort. Men att gå i andra riktningen, dvs bakåt i historien ser jag inte är möjligt överhuvudtaget.

Men jag måste säga att tidsresor i bok och film är jättekul för det är verkligen fantasieggande!

Nu pratar vi om att allt som kan hända, finns nu. Naturligtvis är de kopplingar genom universums lagar definitionsgränsen. Där blir en riktning av tid en viktig faktor om den definieras ur universums lagar.
Den här typen av resonemang kan ha en djup inverkan på människors liv, om den visas som korrekt.
Det kan även visa sig som en dominant livsstrategi, om folk som tror såhär presterar på toppnivå för att det sätter fingret på att de är den viktigaste faktorn i deras eget liv.
Citera
2024-11-08, 21:25
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Han menar att vi kan veta detta genom kvantmekanikens superpositioner. Kvantmekaniken skvallrar för oss om verklighetens beskaffenhet.

När det gäller riktningen försöker de bortförklara det med entropi. Men vad har fysiska processer för relevans för ordningsföljd om allt bara existerar?

Bra fråga, jag frågar dig om ”Men vad har fysiska processer för relevans för ordningsföljd om allt bara existerar?”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in