Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-11-09, 07:38
Medlem
Hade tråkigt igår när jag lagt ena ungen och väntade på att frun skulle lägga den andra. Kollade mailen och rensade skräpposten. Såg ett sånt där mail man får ibland om att man har ett utländskt arv på sjukt mycket pengar. Det enda jag behövde göra var att skicka mitt namn och adress till en märklig mailadress för att säkerställa att jag var rätt person.
Ville testa och driva lite med dom så jag skickade mitt namn, adress och nationalitet och självklart fick jag ett svar som bekräftade att jag var rätt person. Det jag behöver göra nu är att skaffa ett offshorekonto för att kunna föra över den stora mängden pengar. Hade förväntat mig att jag skulle behöva betala en summa för att få tillgång till det gigantiska arvet eller kommer det senare? Om jag skaffar ett offshorekonto, är det då jag kommer bli ombedd att betala för att få pengarna överförda? Orkar nog inte gå så långt att jag skaffar ett offshorekonto.
Citera
2024-11-09, 07:46
Medlem
Varför ens försöka? man vet ju att det går ut på att man i slutändan ombeds att skicka dom pengar. Eftersom motparten är tränade och har erfarenhet av att lura folk, så är det bästa att inte ha någonting med dom att göra.
Citera
2024-11-09, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattedogg
Hade tråkigt igår när jag lagt ena ungen och väntade på att frun skulle lägga den andra. Kollade mailen och rensade skräpposten. Såg ett sånt där mail man får ibland om att man har ett utländskt arv på sjukt mycket pengar. Det enda jag behövde göra var att skicka mitt namn och adress till en märklig mailadress för att säkerställa att jag var rätt person.
Ville testa och driva lite med dom så jag skickade mitt namn, adress och nationalitet och självklart fick jag ett svar som bekräftade att jag var rätt person. Det jag behöver göra nu är att skaffa ett offshorekonto för att kunna föra över den stora mängden pengar. Hade förväntat mig att jag skulle behöva betala en summa för att få tillgång till det gigantiska arvet eller kommer det senare? Om jag skaffar ett offshorekonto, är det då jag kommer bli ombedd att betala för att få pengarna överförda? Orkar nog inte gå så långt att jag skaffar ett offshorekonto.

Ett Off-shore konto är förknippat med avgifter, för att kunna öppnas. Det är avgifterna dom behåller, och ditt konto är värdelöst.
Citera
2024-11-09, 07:59
Avstängd
PalmeKillers avatar
Dom kommer börja med ett offshorekonto som första steg, och sedan nya avgifter och tillkomna kostnader hela tiden.
Citera
2024-11-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Varför ens försöka? man vet ju att det går ut på att man i slutändan ombeds att skicka dom pengar. Eftersom motparten är tränade och har erfarenhet av att lura folk, så är det bästa att inte ha någonting med dom att göra.

Försöka? Jag vet att det inte finna några pengar och att jag förr eller senare kommer bli ombedd att betala något. Trodde bara att jag skulle bli ombedd tidigare att betala snarare än att de vill ha ett offshorekonto att föra över pengarna på.
Jag svarade förövrigt att det går jättebra att föra över till mitt svenska konto och att vi inte har arvsskatt här så den biten löser sig också. Har såklart inte fått något svar på det...
Citera
2024-11-09, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ett Off-shore konto är förknippat med avgifter, för att kunna öppnas. Det är avgifterna dom behåller, och ditt konto är värdelöst.

Så det är om jag ber dom fixa kontot som de bedrar mig?
Citera
2024-11-09, 10:09
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
De samlar också upp informationen kring dig, försöker inte sällan installera malware på din maskin som de senare kan använda, men själva bedrägeriet då de tar dina pengar är när du behöver betala någon avgift eller räkning till advokatbyrån som hanterar ditt påstådda arv.

Description of the fraud

You receive an email announcing that you are the inheritor to the fortune of a recently deceased individual from another country, or that you have just won a large lottery pot. The email asks you to set up a bank account to receive your inheritance or winnings. You are told that if you start this process of opening a new account, you will receive a certain percentage of the inheritance or winnings as compensation for your help. Finally, after the account is open, you are again asked to put down advanced payments for taxes (for legal reasons) or to pay other fees. After doing so, you receive no more news of your supposed inheritance or winnings. This was a matter of fraud.”

https://www.europe-consommateurs.eu/...heritance.html
Citera
2024-11-09, 11:11
Medlem
Fortsätt driva med dom bara!
Det finns en tråd här på FB där en postare lurade skjortan av några negrer och fick dessa att spela in en porrfilm.
Citera
2024-11-09, 13:09
Medlem
Hur fasen kan du skicka ditt riktiga namn och address
Citera
2024-11-09, 13:11
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:

Det här får mig att fundera lite: hur går det till när man faktiskt ärver en stor summa pengar från utlandet (för de lyckosamma få som gör det) - hur blir man kontaktad?

Läste någon tråd förut på Rikatillsammans där trådskaparen fått ett "oväntat arv från utlandet" och frågade hur han skulle förvalta detta, det var ingen trolltråd. Man undrar hur de lyckas nå ut till en då eftersom varenda kotte har som första instinkt att det är bluff per automatik.
Citera
2024-11-09, 21:01
Medlem
VackraYazmines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIMAR56
Fortsätt driva med dom bara!
Det finns en tråd här på FB där en postare lurade skjortan av några negrer och fick dessa att spela in en porrfilm.

Snälla, länka! Jag vill läsa! 🙂
Citera
2024-11-09, 22:02
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det här får mig att fundera lite: hur går det till när man faktiskt ärver en stor summa pengar från utlandet (för de lyckosamma få som gör det) - hur blir man kontaktad?

Läste någon tråd förut på Rikatillsammans där trådskaparen fått ett "oväntat arv från utlandet" och frågade hur han skulle förvalta detta, det var ingen trolltråd. Man undrar hur de lyckas nå ut till en då eftersom varenda kotte har som första instinkt att det är bluff per automatik.

Man blir kontaktad via tex en advokatfirma som man kan bekräfta att är riktig, normalt i brevform med den information men behöver för bekräfta saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in