Citat:
Ursprungligen postat av
Nattedogg
Hade tråkigt igår när jag lagt ena ungen och väntade på att frun skulle lägga den andra. Kollade mailen och rensade skräpposten. Såg ett sånt där mail man får ibland om att man har ett utländskt arv på sjukt mycket pengar. Det enda jag behövde göra var att skicka mitt namn och adress till en märklig mailadress för att säkerställa att jag var rätt person.
Ville testa och driva lite med dom så jag skickade mitt namn, adress och nationalitet och självklart fick jag ett svar som bekräftade att jag var rätt person. Det jag behöver göra nu är att skaffa ett offshorekonto för att kunna föra över den stora mängden pengar. Hade förväntat mig att jag skulle behöva betala en summa för att få tillgång till det gigantiska arvet eller kommer det senare? Om jag skaffar ett offshorekonto, är det då jag kommer bli ombedd att betala för att få pengarna överförda? Orkar nog inte gå så långt att jag skaffar ett offshorekonto.
De samlar också upp informationen kring dig, försöker inte sällan installera malware på din maskin som de senare kan använda, men själva bedrägeriet då de tar dina pengar är när du behöver betala någon avgift eller räkning till advokatbyrån som hanterar ditt påstådda arv.
”
Description of the fraud
You receive an email announcing that you are the inheritor to the fortune of a recently deceased individual from another country, or that you have just won a large lottery pot. The email asks you to set up a bank account to receive your inheritance or winnings. You are told that if you start this process of opening a new account, you will receive a certain percentage of the inheritance or winnings as compensation for your help. Finally, after the account is open, you are again asked to put down advanced payments for taxes (for legal reasons) or to pay other fees. After doing so, you receive no more news of your supposed inheritance or winnings. This was a matter of fraud.”
https://www.europe-consommateurs.eu/...heritance.html