• 1
  • 2
2024-11-09, 19:51
Medlem
Har länge gått i tankarna på att småproducera lite hemma när man känner sig extra kreativ. Jag har genom åren suttit litegrann i FLstudio och pillat med dess pioano roll, lägga noterna en och en manuellt med datormusen. (Sabbar ens flow/kreativitet totalt)
Känner att det är dags att införskaffa ett midi(USB)keyboard. Tanken är väll lite skön elektriskt, typ Deadmau5 stuk.
Tips på något för en helt nybörjare? Inget galet dyrt, kanske under tusenlappen?
Gärna någon där man kanske kan binda lite pads på den också. Kompakt modell föredras.
Obs, sitter på en PC.

Tack så länge!
Senast redigerad av Potatismos91 2024-11-09 kl. 20:38.
Citera
2024-11-09, 20:16
Medlem
kalkryggars avatar
Här har du en. Själv skulle jag säga att det är för få tangenter. Så för mig skulle den inte duga. Men den är billig. Hur tangenterna är har jag inte en sus om.
https://musikborsen.se/sortiment/ins...midi-kontroll/

Det här är den som är billigast av de jag kan tänka mig. Minsta möjliga antal tangenter som också är i fullstorlek:
https://musikborsen.se/sortiment/ins...r-impact-lx61/

Däremot skulle jag nog satsat på den här när jag ändå lägger pengar:
https://musikborsen.se/sortiment/ins...midi-kontroll/

Jag skulle dock vilja känna på tangenterna innan jag köper och skulle inte kunna beställa grisen i säcken så att säga. Det här inser jag också är långt ifrån den där tusingen du ville ha som någon gräns.

Men så är det. Detta är ju också bara Musikbörsen. Kanske någon annan musikaffär har annat sortiment med andra priser. Så det måste man också kolla.
Senast redigerad av kalkryggar 2024-11-09 kl. 20:26.
Citera
2024-11-09, 20:27
Medlem
Jag hade en Nektar Impact LX61 tidigare. Funkade bra tills jag spillde en öl i den.
Finns med 25, 49, 61 och 88 tangenter.

Citera
2024-11-09, 20:28
Medlem
kalkryggars avatar
En annan sak. Du skrev midi. Har du midi i datorn eller ljudkortet? Annars så kör väl folk USB idag.
Citera
2024-11-09, 20:32
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Jag hade en Nektar Impact LX61 tidigare. Funkade bra tills jag spillde en öl i den.
Finns med 25, 49, 61 och 88 tangenter.

Hur är tangenterna på den? Är de vägda?
Citera
2024-11-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Hur är tangenterna på den? Är de vägda?
Nej, skall du ha vägda tangenter får du gå upp många tusenlappar.
Citera
2024-11-09, 20:36
Medlem
Citat:
En annan sak. Du skrev midi. Har du midi i datorn eller ljudkortet? Annars så kör väl folk USB idag.
Menade genom USB. Tack för förtydligandet!
Har rättat orginalposten
Citera
2024-11-09, 21:06
Medlem
4yoonlys avatar
Köpte M-Audio Keystation Mini 32 MK3 på Amazon för en 500 kr typ. Ja det är ett mindre keyboard, men är anslags känsligt. Går ju (som alla MIDI med USB anslutning) koppla till en telefon för riktigt mobilt plinkande...

Gillar det...

Och MIDI är inte kontakten utan protokollet så om det går via DSUB9 eller DIN eller USB är inte grejen...
Seriell kommunikation med MIDI protokoll...
Citera
2024-11-09, 21:07
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Brynolf
Nej, skall du ha vägda tangenter får du gå upp många tusenlappar.

Jo, kan tänka mig det. För min del skulle det vara att föredra. En idé kanske skulle vara att försöka hitta en gammal synt som är billig men har vägda tangenter. Borde finnas och man köper en sladdis
MIDI -> USB.

Kanske inte är så viktigt för TS.

Citat:
Ursprungligen postat av Potatismos91
Menade genom USB. Tack för förtydligandet!
Har rättat orginalposten

Antog att du förstod det men ville bara för säkerhetsskull trycka på det så du inte står där med ett bord som bara har midi och du inte har det.

Hur tänker du kring antalet tangenter?
Citera
2024-11-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Köpte M-Audio Keystation Mini 32 MK3 på Amazon för en 500 kr typ. Ja det är ett mindre keyboard, men är anslags känsligt. Går ju (som alla MIDI med USB anslutning) koppla till en telefon för riktigt mobilt plinkande...

Gillar det...

Och MIDI är inte kontakten utan protokollet så om det går via DSUB9 eller DIN eller USB är inte grejen...
Seriell kommunikation med MIDI protokoll...

Köpte samma som mitt första, funkar kalas som första och mer avancerat än man tror trots sin lilla storlek.

Till TS, köp ett sådant eller ett begagnat större med kanske lite knappar, reglar och pads. Många av dem har också start, stop och record knappar och fungerar oftast direkt med de flesta DAWs. Manual och eventuellt drivrutiner finns alltid på nätet. De brukar gå för under 1000 begagnat.
Citera
2024-11-09, 22:06
Medlem
Citat:
Jo, kan tänka mig det. För min del skulle det vara att föredra. En idé kanske skulle vara att försöka hitta en gammal synt som är billig men har vägda tangenter. Borde finnas och man köper en sladdis
MIDI -> USB.

Kanske inte är så viktigt för TS.

Antog att du förstod det men ville bara för säkerhetsskull trycka på det så du inte står där med ett bord som bara har midi och du inte har det.

Hur tänker du kring antalet tangenter?
Helt novis. Inga bestämda tankar o preferenser utöver en kompakt modell, några pads, kanske några rattar man kan binda för justera effekt via DAWen. Har inga större erfarenhet av piano mer än att man plinkat ibland. Så bara man kan plinka fram en melodi/loop o justera i FL senare

Tack för alla tips hittills!
Senast redigerad av Potatismos91 2024-11-09 kl. 22:10.
Citera
2024-11-09, 23:11
Medlem
Denna sägs va bra, ha bra känsla i tangentbordet.

Arturia microlab:

https://www.emusic.se/product/55041/...e?gad_source=1

Eller storebror, arturia minilab om du vill ha fler finesser (drum padsen ska tydligen inte vara toppklass, men ändå skapligt användbara)...

Kolla reviews på youtube på dessa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in