Citat:
Ursprungligen postat av
Bruce.Jenner
Hej! Jag sitter i samma sits.
Jag har hört att även HB nekar krypto nu. Jag skrev en tråd nyligen och fick tipset då att sälja till euro, för att sedan skicka euro till en moneytransfer-plattform, vidare till svensk bank.
Senast igår gick ICA-banken ut med att dom inte längre tillåter överföringar alls till/från den typen av plattformar, tex Wise.
På coinbase kan du ju också sälja till euro och överföra till paypal-konto som du kopplar till coinbase. Men ja, då ska man fortfarande få fiat från paypal till svenskt konto.
Där ser man, visste inte att även HB nekar kryptovaluta nu, även om de tydligt hintar om det i sin information:
https://www.handelsbanken.se/sv/priv...ellatillgangar
Men man kan väl tänka sig (eller hoppas) att när överföringen görs via exempelvis Revolut eller Paypal så kanske inte HB har någon anledning att ifrågasätta transaktionen. Det handlar väl (om jag nu förstått det rätt) om EU-lagstiftning gällande ”kundkännedom” för den bank som tar emot överföring avseende kryptovalutor. Och om då Revolut eller Paypal är de som först tar emot pengarna från kryptovaluta så har ju Revolut/Paypal redan uppfyllt lagkravet (som de tolkar på ett mer förnuftigt sätt än HB och de flesta andra svenska banker) och Handelsbanken har därmed kanske ingen anledning att göra ytterligare kontroller.
Men det är ju bara en gissning från min sida, jag har inte hunnit testa det ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bruce.Jenner
Funkar revolut tsm med coinbase fortfarande?
Enligt
Revolut själva så är Coinbase en av plattformarna som de faktiskt stödjer:
"As for crypto merchants, we currently support the following list: Xapo, crypto.com, MoonPay, Bitstamp, Kraken, Coinbase, Gemini, Bitpanda, Coinfloor, Binance, and we are reviewing this list on a regular basis".
Citat:
Ursprungligen postat av
Bruce.Jenner
Allt är ett helvete i alla fall. Det bästa kanske är att öppna bankkonto i tyskland eller lettland.
Jo, men jag hoppas verkligen inte att det ska vara nödvändigt. Känns sorgligt att svenska banker ska vara så bakåtsträvande när det gäller kryptovalutor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stopp.Belagg
Vad är poängen med steg 4?
Nja, det är väl kanske egentligen inte nödvändigt. Även om jag helst skulle vilja ha mitt långsiktiga sparande på ett och samma ställe. Känns ju helt galet egentligen att man ska behöva känna som att man ägnar sig åt penningtvätt när man gör en fullt laglig transaktion som man dessutom betalar skatt för.