• 1
  • 2
2024-11-10, 12:44
Medlem
FuckThePolices avatar
Vilken bank i Sverige godtar att man säljer och för över vinster ifrån Kryptovalutor? Jag brukar sälja av en del av mina vinster ifrån BTC till Euro ifrån Binance.com och gör sedan en överföring till min bank, Swedbank tillåter inte detta och mitt bankkonto där har varit spärrat i ett år nu utan någon återkoppling, ICA banken tillåter ingenting som har med kryptovalutor att göra och efter en del sökningar så hittar jag Danske bank som ska tillåta detta men efter ett flertalet uttag så börjar dom ställa frågor och jag svarar på alla frågor och redovisar att alla pengarna är lagliga ifrån investeringar ända bak till 2013 men ändå väljer dom att avsluta mitt konto där.

Så vilken kan bank i Sverige kan man använda sig av när man vill sälja av sig vinster i kryptovalutor?
Citera
2024-11-10, 13:17
Medlem
Swedbank och ICA är värst har jag hört. Dom två största skitbankerna gernerellt som vi har här i Sverige och dom ska man hålla sig borta ifrån och inte göra affärer med även i vanliga fall.

Dom andra stora bankerna verkar köra lite fall till fall. Så det är mer idividuellt.
Mitt tips är att du kontaktar banken först innan du börjar föra över pengar.

Annars fixa nån bank utomlands, det verkar dom flesta göra. Finns många banker som är mer kryptovänliga än dom Svenska.
Citera
2024-11-10, 18:56
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckThePolice
Vilken bank i Sverige godtar att man säljer och för över vinster ifrån Kryptovalutor? Jag brukar sälja av en del av mina vinster ifrån BTC till Euro ifrån Binance.com och gör sedan en överföring till min bank, Swedbank tillåter inte detta och mitt bankkonto där har varit spärrat i ett år nu utan någon återkoppling, ICA banken tillåter ingenting som har med kryptovalutor att göra och efter en del sökningar så hittar jag Danske bank som ska tillåta detta men efter ett flertalet uttag så börjar dom ställa frågor och jag svarar på alla frågor och redovisar att alla pengarna är lagliga ifrån investeringar ända bak till 2013 men ändå väljer dom att avsluta mitt konto där.

Så vilken kan bank i Sverige kan man använda sig av när man vill sälja av sig vinster i kryptovalutor?

Problemet har nog inte så mycket att göra med vilken valuta det är (vanlig eller "krypto") utan att bankerna alltsedan 9/11 har "känn din kund"-krav.

Sedan är ju själva kryptovalutan i din wallet en helt annan sak än bankkonton vars placeringar är bundna till hur BTC och andra "kryptovalutor" utvecklas... Annorlunda uttryckt: att du fått en utpressarinbetalning i din bitcoinplånbok är ju en helt annan sak än att du läst någon tidning och helt lagligt och hos en bank vill investera i hur de nya spännande kryptovalutornas kurser utvecklas.

Vissa banker kanske inte förstår ovanstående, utan blir rädda så fort de ens hör "krypto".

Dessa reflektioner kanske dock inte besvarar din fråga, menmen.
Citera
2024-11-10, 21:55
Medlem
Citat:

Förde över till SEB för en 5-6 år sen utan problem, vet inte om dom fortfarande är lika öppna till det.
Citera
2024-11-13, 12:53
Medlem
Frågan känns ju onekligen väldigt aktuell nu. Jag har själv Handelsbanken men jag har bara gjort en överföring av såld kryptovaluta dit och det var för ganska precis tre år sedan och då var det inget större belopp.

Skulle gärna höra era tankar om det "säkraste" sättet för att inte riskera att min bank utan förklaring stänger ner mitt konto, men även med hänsyn till vilka avgifter som jag kan förvänta mig behöva betala. Är säkert fler än jag som skulle ha glädje av denna information. Min tanke just nu är att göra det på följande sätt:

1. Överföring från min kryptoplånbok till Coinbase.
2. Sälj kryptovalutan på Coinbase.
3. För över förtjänsten på försäljningen från Coinbase till Revolut.
4. För över förtjänsten från Revolut till Handelsbanken.

Nu kan man förstås tänka sig att det kanske är bättre att skicka kryptovalutan direkt från plånboken till Revolut, och sedan sälja den i Revolut. Men jag har för mig att avgifterna för växling är högre på Revolut jämfört med Coinbase.

Så vad har ni för tankar kring detta? Dela gärna med er av era erfarenheter, inte minst när det gäller just Coinbase/Revolut/Handelsbanken.
Citera
2024-11-13, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Frågan känns ju onekligen väldigt aktuell nu. Jag har själv Handelsbanken men jag har bara gjort en överföring av såld kryptovaluta dit och det var för ganska precis tre år sedan och då var det inget större belopp.

Skulle gärna höra era tankar om det "säkraste" sättet för att inte riskera att min bank utan förklaring stänger ner mitt konto, men även med hänsyn till vilka avgifter som jag kan förvänta mig behöva betala. Är säkert fler än jag som skulle ha glädje av denna information. Min tanke just nu är att göra det på följande sätt:

Nu kan man förstås tänka sig att det kanske är bättre att skicka kryptovalutan direkt från plånboken till Revolut, och sedan sälja den i Revolut. Men jag har för mig att avgifterna för växling är högre på Revolut jämfört med Coinbase.

Så vad har ni för tankar kring detta? Dela gärna med er av era erfarenheter, inte minst när det gäller just Coinbase/Revolut/Handelsbanken.

Hej! Jag sitter i samma sits.

Jag har hört att även HB nekar krypto nu. Jag skrev en tråd nyligen och fick tipset då att sälja till euro, för att sedan skicka euro till en moneytransfer-plattform, vidare till svensk bank.

Senast igår gick ICA-banken ut med att dom inte längre tillåter överföringar alls till/från den typen av plattformar, tex Wise.

På coinbase kan du ju också sälja till euro och överföra till paypal-konto som du kopplar till coinbase. Men ja, då ska man fortfarande få fiat från paypal till svenskt konto.

Funkar revolut tsm med coinbase fortfarande?

Allt är ett helvete i alla fall. Det bästa kanske är att öppna bankkonto i tyskland eller lettland.
Citera
2024-11-13, 14:30
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:

Vad är poängen med steg 4?
Citera
2024-11-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce.Jenner
Hej! Jag sitter i samma sits.

Jag har hört att även HB nekar krypto nu. Jag skrev en tråd nyligen och fick tipset då att sälja till euro, för att sedan skicka euro till en moneytransfer-plattform, vidare till svensk bank.

Senast igår gick ICA-banken ut med att dom inte längre tillåter överföringar alls till/från den typen av plattformar, tex Wise.

På coinbase kan du ju också sälja till euro och överföra till paypal-konto som du kopplar till coinbase. Men ja, då ska man fortfarande få fiat från paypal till svenskt konto.

Där ser man, visste inte att även HB nekar kryptovaluta nu, även om de tydligt hintar om det i sin information:
https://www.handelsbanken.se/sv/priv...ellatillgangar

Men man kan väl tänka sig (eller hoppas) att när överföringen görs via exempelvis Revolut eller Paypal så kanske inte HB har någon anledning att ifrågasätta transaktionen. Det handlar väl (om jag nu förstått det rätt) om EU-lagstiftning gällande ”kundkännedom” för den bank som tar emot överföring avseende kryptovalutor. Och om då Revolut eller Paypal är de som först tar emot pengarna från kryptovaluta så har ju Revolut/Paypal redan uppfyllt lagkravet (som de tolkar på ett mer förnuftigt sätt än HB och de flesta andra svenska banker) och Handelsbanken har därmed kanske ingen anledning att göra ytterligare kontroller.

Men det är ju bara en gissning från min sida, jag har inte hunnit testa det ännu.

Citat:
Funkar revolut tsm med coinbase fortfarande?
Enligt Revolut själva så är Coinbase en av plattformarna som de faktiskt stödjer:
"As for crypto merchants, we currently support the following list: Xapo, crypto.com, MoonPay, Bitstamp, Kraken, Coinbase, Gemini, Bitpanda, Coinfloor, Binance, and we are reviewing this list on a regular basis".

Citat:
Allt är ett helvete i alla fall. Det bästa kanske är att öppna bankkonto i tyskland eller lettland.
Jo, men jag hoppas verkligen inte att det ska vara nödvändigt. Känns sorgligt att svenska banker ska vara så bakåtsträvande när det gäller kryptovalutor.

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vad är poängen med steg 4?
Nja, det är väl kanske egentligen inte nödvändigt. Även om jag helst skulle vilja ha mitt långsiktiga sparande på ett och samma ställe. Känns ju helt galet egentligen att man ska behöva känna som att man ägnar sig åt penningtvätt när man gör en fullt laglig transaktion som man dessutom betalar skatt för.
Citera
2024-11-13, 18:40
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:

Nja, det är väl kanske egentligen inte nödvändigt. Även om jag helst skulle vilja ha mitt långsiktiga sparande på ett och samma ställe. Känns ju helt galet egentligen att man ska behöva känna som att man ägnar sig åt penningtvätt när man gör en fullt laglig transaktion som man dessutom betalar skatt för.

Långsiktigt sparande gör sig mycket bättre i bitcoinform än i fiatform, fondform eller dylikt.

Enda rationella anledningen att sälja bitcoin mot fiat är om du behöver fiat för konsumtion. Konsumtionen kan lika gärna göras från Revolut som från en vanlig svensk bank. De erbjuder ju kort, iban med mera.

Annars håller jag med om att de svenska bankerna är stolliga. Du tar en viss, i mina ögon onödig risk för problem om du för över från Revolut till din svenska bank.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-11-13 kl. 18:45.
Citera
2024-11-13, 21:15
Medlem
Citat:
Långsiktigt sparande gör sig mycket bättre i bitcoinform än i fiatform, fondform eller dylikt.
Sant, och merparten av sparandet kommer jag fortfarande ha i kryptovaluta. För mig handlar det väl lite om att sprida riskerna, även om jag väl tror Bitcoin kommer fortsätta öka i värde.

Citat:
Enda rationella anledningen att sälja bitcoin mot fiat är om du behöver fiat för konsumtion. Konsumtionen kan lika gärna göras från Revolut som från en vanlig svensk bank. De erbjuder ju kort, iban med mera.

Annars håller jag med om att de svenska bankerna är stolliga. Du tar en viss, i mina ögon onödig risk för problem om du för över från Revolut till din svenska bank.
Du har nog rätt, ju mer jag tänker efter lutar det kanske åt att jag faktiskt skippar överföringen till Handelsbanken och behåller pengarna på Revolut istället. Antar att Revolut är täckt av bankgarantin som vilken svensk bank som helst, eller åtminstone något motsvarande. Då jag mestadels kommer att göra bankärenden via datorn och inte mobilen hade jag kanske önskat ett lite bättre webbgränssnitt, men det är nog bara en vanesak.
Citera
2024-11-13, 21:19
Medlem
Jag har Nordea och det har fungerat bra att föra över från, dock ringde deras säkerhetsavdelning upp och jag fick förklara att det var jag själv som ville överföra och att jag inte var utsatt för bedrägeri, att jag var medveten om riskerna osv. När jag gjort det så öppnade de upp för dylik överföring och sen dess har det funkat varje gång.
Citera
2024-11-14, 06:26
Medlem
Citat:

Om du vill bara sälja krypto, du behöver inte någon svenska bank. Först kan du sälja till USDT på exchange, om du bara vill minska exponering, och köper tillbaka i bear market. Sedan finns det ett antal olika mastercard/visa kort som koppla till krypto, du kan använda dessa kort för att handla i Sverige
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in