• 1
  • 2
2024-11-10, 13:54
Medlem
(Eftersom Flashback-moderatorena stängde ner denna tråd som jag postade i religionsforumet så gör jag ett nytt försök i detta forum)

Jag vet att uppenbarelseboken är en svårtydd och vag text som går att applicera på flera historiska tidsperioder. Jag tycker dock att den börjar stämma skrämmande väl in på vår egen tid också:

Ta ex. denna sammanfattning (https://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Revelation):

A Beast (with seven heads, ten horns, and ten crowns on his horns and on his heads names of blasphemy) emerges from the Sea, having one mortally wounded head that is then healed. The people of the world wonder and follow the Beast. The Dragon grants him power and authority for forty-two months. (13:1–5)
The Beast of the Sea blasphemes God's name, wages war against the Saints, and overcomes them. (13:6–10)
Then, a Beast emerges from the Earth having two horns like a lamb, speaking like a dragon. He directs people to make an image of the Beast of the Sea who was wounded yet lives, breathing life into it, and forcing all people to bear "the mark of the Beast".

Från denna text kan vi alltså förstå att ett odjur ska resa sig från mörkret (havet). Vad 10 horn och kronor symboliserar vet jag inte men kanske kan dess 7 ansikten symbolisera de 7 dödssynderna (Högmod, Girighet, Vällust, Avund, Frosseri, Vrede, Lättja)? Vi får också veta att odjuret nyss varit skadat men att dess sår nu har läkt. Kanske blev högmodet svårt sårat av ett skottsår i örat?

Vi får också veta att odjuret ska få makten i nästan en hel mandatperiod (https://www.biblegateway.com/passage...&version=NUB):

"Sedan fick det en mun som skröt och hånade, och det fick makt att hålla på i fyrtiotvå månader. Det öppnade sitt gap för att häda Gud, hans boning och alla som bor i himlen. Det tilläts också att strida mot de heliga och besegra dem, och det fick makt över alla stammar och länder och språk och folk."

Ett annat odjur ska också framträda från Jorden. Den ska ha två horn som ett lamm men prata som en drake. En ulv i fårakläder med andra ord. Förresten hur ser Teslas logotyp ut nu igen? Påminner den inte om en bagge som betraktad framifrån? Detta odjur ska utföra mirakel och få de flesta människor att börja följa det andra odjuret. Stämmer inte detta ganska bra med hur Elon har lyckats dra in många människor i Trump-kulten genom att ta över diverse plattformar på internet och hur han därmed har lyckats sprida sitt narrativ?

Han ska även vara drivande i att införa "ojurets märke" som alla människor måste ta antingen på handen eller i pannan. Vad detta märke ska bli vet jag inte. Även om Elon är VD för Neuralink som utvecklar chip som ska opereras in i hjärnan så tror jag inte att det blir något så uppenbart. Det kan lika gärna röra sig om en slags global kryptovaluta som ska införas. Detta stämmer också med vad som står skrivet i Uppenbarelseboken:

"Det får alla – både små och stora, rika och fattiga, fria och slavar – att ta ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja något om man inte har odjurets märke, dess namn eller dess namns tal"

https://www.biblegateway.com/passage...13&version=NUB

Vad tror ni? Är det Trump och Elon som är de två odjuren som beskrivs i uppenbarelseboken?
Citera
2024-11-10, 13:58
Medlem
Vad kan man göra om man nu tror att detta är sant?

För det första, acceptera inget från något av Elons företag. Tillåt dig inte ta odjurets märke.
För det andra så tro på Jesus och fortsätt älska din näste (Det gäller även här på Flashback-forumet). Jesus beskriver det såhär:

Jesus sa till dem: ”Se upp så att ingen lurar er. Många ska komma i mitt namn och säga: ’Jag är Messias’, och de ska leda många vilse. Ni kommer att få höra om krig och rykten om krig, men låt er inte skrämmas. Det måste ske, men det betyder inte att slutet har kommit. Folk och länder ska resa sig mot varandra, och det blir hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra. Men allt detta är bara början.

Man ska tortera och döda er, och ni ska bli hatade av alla för mitt namns skull. Många kommer då att förneka sin tro och förråda och hata varandra.Många falska profeter ska framträda och lura många, och när laglösheten ökar, kommer kärleken hos de flesta att kallna. Men den som håller ut till slutet ska bli räddad. Och evangeliet om riket ska förkunnas i hela världen, till vittnesbörd för alla folk. Sedan ska slutet komma.

https://www.biblegateway.com/passage...on=SVL;SFB;NUB
Citera
2024-11-10, 14:14
Medlem
RadiationSantas avatar
Kan man göra något alls?
Om det, för diskussionens ändamål, är sant så är ju händelseförloppet redan fastställt i förväg.
Citera
2024-11-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadiationSanta
Kan man göra något alls?
Om det, för diskussionens ändamål, är sant så är ju händelseförloppet redan fastställt i förväg.

Ja man kan välja att inte ta odjurets märke och tro på Jesus och älska sin näste ex.
Citera
2024-11-10, 14:25
Medlem
RadiationSantas avatar
Ja för all del, men det är ju mer på det individuella planet.
Själva förutsägelsen och dess realisering får jag nog anse oundviklig, givet premisserna om dess riktighet.
Citera
2024-11-10, 14:28
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Nej.
Elias är den falska profeten.
A liar. Elijah
Det engelska språket antyder det uppenbara.

Var gång Israels folk glömde bort vem Gud är, då uppenbarade sig profeten Elia och lurade dom till idoldyrkande.
Inte av illvilja utan för att låta satan tukta dom.
😇👍
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2024-11-10 kl. 14:41.
Citera
2024-11-10, 15:15
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
(Eftersom Flashback-moderatorena stängde ner denna tråd som jag postade i religionsforumet så gör jag ett nytt försök i detta forum)

Jag vet att uppenbarelseboken är en svårtydd och vag text som går att applicera på flera historiska tidsperioder. Jag tycker dock att den börjar stämma skrämmande väl in på vår egen tid också:

Ta ex. denna sammanfattning (https://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Revelation):

A Beast (with seven heads, ten horns, and ten crowns on his horns and on his heads names of blasphemy) emerges from the Sea, having one mortally wounded head that is then healed. The people of the world wonder and follow the Beast. The Dragon grants him power and authority for forty-two months. (13:1–5)
The Beast of the Sea blasphemes God's name, wages war against the Saints, and overcomes them. (13:6–10)
Then, a Beast emerges from the Earth having two horns like a lamb, speaking like a dragon. He directs people to make an image of the Beast of the Sea who was wounded yet lives, breathing life into it, and forcing all people to bear "the mark of the Beast".

Från denna text kan vi alltså förstå att ett odjur ska resa sig från mörkret (havet). Vad 10 horn och kronor symboliserar vet jag inte men kanske kan dess 7 ansikten symbolisera de 7 dödssynderna (Högmod, Girighet, Vällust, Avund, Frosseri, Vrede, Lättja)? Vi får också veta att odjuret nyss varit skadat men att dess sår nu har läkt. Kanske blev högmodet svårt sårat av ett skottsår i örat?

Vi får också veta att odjuret ska få makten i nästan en hel mandatperiod (https://www.biblegateway.com/passage...&version=NUB):

"Sedan fick det en mun som skröt och hånade, och det fick makt att hålla på i fyrtiotvå månader. Det öppnade sitt gap för att häda Gud, hans boning och alla som bor i himlen. Det tilläts också att strida mot de heliga och besegra dem, och det fick makt över alla stammar och länder och språk och folk."

Ett annat odjur ska också framträda från Jorden. Den ska ha två horn som ett lamm men prata som en drake. En ulv i fårakläder med andra ord. Förresten hur ser Teslas logotyp ut nu igen? Påminner den inte om en bagge som betraktad framifrån? Detta odjur ska utföra mirakel och få de flesta människor att börja följa det andra odjuret. Stämmer inte detta ganska bra med hur Elon har lyckats dra in många människor i Trump-kulten genom att ta över diverse plattformar på internet och hur han därmed har lyckats sprida sitt narrativ?

Han ska även vara drivande i att införa "ojurets märke" som alla människor måste ta antingen på handen eller i pannan. Vad detta märke ska bli vet jag inte. Även om Elon är VD för Neuralink som utvecklar chip som ska opereras in i hjärnan så tror jag inte att det blir något så uppenbart. Det kan lika gärna röra sig om en slags global kryptovaluta som ska införas. Detta stämmer också med vad som står skrivet i Uppenbarelseboken:

"Det får alla – både små och stora, rika och fattiga, fria och slavar – att ta ett märke på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja något om man inte har odjurets märke, dess namn eller dess namns tal"

https://www.biblegateway.com/passage...13&version=NUB

Vad tror ni? Är det Trump och Elon som är de två odjuren som beskrivs i uppenbarelseboken?
Odjuret är islam. De förföljer och dödar kristna, krigar, terroriserar och sprider allmänt kaos vart än de befinner sig ("wages war against the Saints, and overcomes them").

Trump har redan styrt i mer än 42 månader, så det faller redan där. Dessutom har jag aldrig hört honom uttala sig blasfemiskt, tvärtom.
Citera
2024-11-10, 15:17
Medlem
Nej, knappast. Trump vill ju tvärtom införa mer ordning och mer kristna värderingar. Det är den andra sidan som är anti-Gud och anti-logos/kristus.

Vilddjuret/sista antikrist kommer mer troligt att vara Islams kommande messias (Mahdi).
Det står att kristna och judar kommer att halshuggas och att alla kommer tvingas tillbe vilddjuret för att få leva. Låter detta som något Trump och Elon skulle börja göra tycker du? Halshugga "otrogna"?

https://www.youtube.com/watch?v=5dhU...el=VladSavchuk

Skökan kan nog vara bakom västvärlden som det ser ut nu med hbtq-rörelsen, porrindustrin och liknande. Det är från "gudinnan" Ishtar/Afrodite/Kali.

Islam är troligtvis vilddjuret.

Kina lär väl spela någon roll också då deras symbol/ande är just draken.

Satan är bakom alla avgudar som härjar nu i vilket fall.

Jesus Kristus är Vägen, Sanningen och Livet. Oavsett vem som är vem och vad som är vad av de andra.

I slutet vinner Jesus/Gud, så sätt ert hopp och er tro till honom.
Senast redigerad av Paulusbrevet 2024-11-10 kl. 15:40.
Citera
2024-11-10, 15:49
Medlem
GertBennys avatar
Nej det är en snubbe som jobbar i en korvmoj där jag bor som är den falska profeten i Uppenbarelseboken. Inte Elon Musk
Citera
2024-11-11, 08:01
Medlem
Nicke08s avatar
I Svenska Kyrkan hittar du detta. Alla dessa Präster som förvandlat Svenska Kyrkan till ett Marxsism spektakel. Abort applåderas, dödsynder uppmuntras och Högsta skatterna i Världen Predikas.
Citera
2024-11-22, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einh

På tal om Musk och hans införande av odjurets märke, varför köpte han Twitter och döpte om det till X?

Hans mål var att skapa en "everyday app". En samlingspunkt för allt du behöver göra på nätet. Denna app skulle även hantera transaktioner. Han hoppades alltså skapa en bank:

https://www.theverge.com/2024/11/1/2...-app-bank-fail

Jag är väl medveten om att Twitter/X inte kan hantera transaktioner ännu men jag tror att han fortfarande har det som mål. Antingen kommer han att ombilda X/Twitter till denna app eller så släpper han nån ny app eller kryptovaluta som ska möjliggöra detta. Detta kommer att bli odjurets märke eftersom de som vägrar använda denna app/nya valuta kommer bli utestängda från all form av handel och därmed hela samhället.

Frågan är bara vad namnet kommer att bli? Kanske Triple-X? Med tanke på att X är alfabetets 24:e bokstav, och eftersom 2+4=6 så skulle Triple X bli odjurets tal. Vad tror ni?
Citera
2024-11-23, 00:23
Medlem
Nja, visst, det går väl att se den som tjattrade allra mest när mänskligheten i all sin chock fick information om vem som är den sanne Guden på jorden 2019, som den falska profeten i bestämd form, alltså där Donald Trump ligger extremt bra till. Men det var väldigt många som ville få talutrymme då innan de spirituellt av Fadern kastades in i mark of the beast aka covid som ett gäng clowner där de nu sitter fast i kroppar förnedringskontrollerade av Fadern.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in