• 1
  • 2
2024-11-12, 21:49
Medlem
ruttenfimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Menar du att min dator som var stadig för gaming för cirka 10 år sedan inte ens fungerar som stabil workstation för det mesta men även kanske något spel?

Vad är det med moderkort som har förändrats så mycket på dom här åren helt ärligt samt övriga delar? Typ vad spelar det för roll om mitt nätagregat inte är helt nytt eller om ni SSD-hårddisk är cirkus 10 år?

Nej. Ditt moderkort är väldigt utdaterat. Vad som förändrats? CPU SOCKETS, PCI EXPRESS, DDR. Där har du minst 3 anledningar. Du kan inte köpa ett nytt grafikkort som är ok, du kan inte köpa en ny CPU som är ok. Inte ens ram minnen kan du köpa nya, du behöver alltså hitta allt begagnat som dessutom inte är i takt med dagens om du fattar...?

Du skulle tjäna mer på o köpa beg, ev nån laptop på rea.

Edit: Såg nu att DDR3 fortfarande säljs från webhallen men kostar lika mycket om inte mer än ddr4 som är snabbare och bättre.
Citera
2024-11-12, 22:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Congelado
Menar du att min dator som var stadig för gaming för cirka 10 år sedan inte ens fungerar som stabil workstation för det mesta men även kanske något spel?

Vad är det med moderkort som har förändrats så mycket på dom här åren helt ärligt samt övriga delar? Typ vad spelar det för roll om mitt nätagregat inte är helt nytt eller om ni SSD-hårddisk är cirkus 10 år?

Problemet är att din plattform är utdaterad och går inte längre att uppgradera. Du kan kanske sätta i en begagnad processor som är minimalt snabbare, du kanske kan byta ramminne som är minimalt snabbare men det kommer ändå inte göra så mycke nytta då det är prylar som är nio år gamla.
Ska du använda den som arbetsdator så kör igång och använd den men lägg inga pengar på uppgradering för det kommer inte ge något.
Hade du inte haft en SSD-disk så hade det varit en självklar uppgradering men då du redan har det så kommer du inte längre utan att börja köpa nytt.

Det du kan återanvända är burken och den gillade du inte så tyvärr.

En sak till, det windows du använder får gissningsvis inte längre några säkerhetsuppdateringar. Det betyder att din dator blir som en öppen bok för folk som gillar sånt. Win 10 kommer snart läggas ner och jag gissar att du har windows Vista eller win 7 på din burk i bästa fall och båda de är nedlagda.

Mitt råd är att köpa en enkel laptop, finns riktigt billiga som klarar av det du vill göra.
Citera
2024-11-13, 21:22
Medlem
Att hålla kvar i ett 10 år gammalt bygge kan man ju göra om den fortfarande fungerar felfritt, men att uppgradera delar på den är helt bortkastade pengar. Sannolikt så kommer komponenter snart att ge upp pga ålder. Kondensatorer, resistorer, transistorer och chip som blir varma i kretskort håller ju inte för evigt.

På min htpc/surf dator ifrån 2013 brann moderkortet förra veckan och det blir att köpa ett nytt bygge på Black Friday rean på Inet i slutet på månaden.
Då jag inte spelar så duger AM4 hur väl som helst. MSI B550 Tomahawk moderkort parat med en AMD 5700G APU, 32gb ram går med ordinarie pris lös på 4400kr.
Inte mkt pengar för att få en ny dator som håller 10 år till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in