• 1
  • 2
2024-11-11, 19:33
Medlem
Hej!
Jag har under en längre tid funderat på att skaffa katt. Jag tänkte till en början att det bästa vore att adoptera en äldre katt då jag jobbar heltid och den kommer att få vara hemma själv mycket.
Nu har jag blivit erbjuden att ta över en kattunge på ca 20 veckor. Hur tror ni att den skulle klara att vara hemma själv? Jag jobbar 7-17 men har en timmes rast hemma varje dag.
Citera
2024-11-11, 20:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av On4s
Hej!
Jag har under en längre tid funderat på att skaffa katt. Jag tänkte till en början att det bästa vore att adoptera en äldre katt då jag jobbar heltid och den kommer att få vara hemma själv mycket.
Nu har jag blivit erbjuden att ta över en kattunge på ca 20 veckor. Hur tror ni att den skulle klara att vara hemma själv? Jag jobbar 7-17 men har en timmes rast hemma varje dag.
Den blir troligen sinnesjuk, understimulerad och kommer riva, gnaga och klösa på allt. Äldre katter som är vana vid att vara ensamma kan klara det men inte ens alla de. Kattunge blir knasig av att vara ensam så länge.

Är de två och av lugnare raser (raskatter) går det bättre, men ingen garanti då heller.
Citera
2024-11-11, 20:08
Medlem
zombie-nations avatar
Du skulle göra en god gärning om du adopterar en 12+ katt för det är ingen annan som kommer att göra det.
Citera
2024-11-11, 20:12
Avstängd
Citat:
Hej!
Är det meningen att den ska vara innekatt?

Hur bor du?
Citera
2024-11-11, 20:25
Medlem
Strodes avatar
Citat:
Hej!

Skaffa inte katt om du ska vara borta så mycket
Citera
2024-11-11, 20:48
Medlem
När katten blir lite äldre är det inga problem, den kommer sova hela dagen, en katt klarar sig utan problem vara ensammen längre stunder , se bara till att mat och vatten finns.
Citera
2024-11-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Du skulle göra en god gärning om du adopterar en 12+ katt för det är ingen annan som kommer att göra det.
Det varvmin tanke från början men dom jag har varit i kontakt med i min stad vill ha 2000kr för en äldre katt.. Det plus alla tillbehör en katt behöver känns mycket för en äldre modell.
Citera
2024-11-11, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Är det meningen att den ska vara innekatt?

Hur bor du?
Inne till en början och sen kanske ut om det funkar. Tänker årstiderna inte är ideala för att vänja den att vara ute, men kanske till våren om den vill.

Jag bor i en lägenhet på ca 70kvm
Citera
2024-11-11, 22:38
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
När katten blir lite äldre är det inga problem, den kommer sova hela dagen, en katt klarar sig utan problem vara ensammen längre stunder , se bara till att mat och vatten finns.
Katten sover hela dagarna och när TS ska sova är den vaken och pigg nätterna igenom.
Citera
2024-11-11, 22:57
Medlem
zombie-nations avatar
800 för omplacering av en äldre katt. Man ska alltid betala för att då visar man att man kommer värdera katten. Men inte mer om den är gammal. Säg att den är 13 år, då har du bara 5 år i snitt med den. Är man hemma på lunch och efter jobbet är det absolut tillräckligt för en äldre katt, förutsatt att den är lugn, finns vissa raser som är hyper alltid.

Blocket kräver att man ska ta minst 500. Man kan nog lätt sätta in en köpes, där man säger att man vill ta över en äldre katt för 500-800, man skriver sina arbetstider och om katten har möjlighet att gå ut. Då får man se vad man får på kroken. Vissa anser att katten är äldre vid 6 år men ba LoL då. Skulle skriva att alla åldrar är OK om man faktiskt är det. Annars skriver man en gräns, t ex ej över 14 år.
Citera
2024-11-12, 16:50
Avstängd
Citat:
Inne till en början och sen kanske ut om det funkar. Tänker årstiderna inte är ideala för att vänja den att vara ute, men kanske till våren om den vill.

Jag bor i en lägenhet på ca 70kvm
OK. Jag förstår.

Nu är jag kanske ingen kattexpert men jag vet att det är svårt att göra innekatt av en katt som är van att gå ut.

I övrigt tror jag inte det är några problem att låta en katt vara ensam ganska stora delar av dygnet.

Min egen kissejävel tycker nog att det är skönt att jag inte visar mig för mycket hemma utan att han får vara ifred. Så länge jag tar fram mat åt honom . . . .
Citera
2024-11-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
OK. Jag förstår.

Nu är jag kanske ingen kattexpert men jag vet att det är svårt att göra innekatt av en katt som är van att gå ut.

I övrigt tror jag inte det är några problem att låta en katt vara ensam ganska stora delar av dygnet.

Min egen kissejävel tycker nog att det är skönt att jag inte visar mig för mycket hemma utan att han får vara ifred. Så länge jag tar fram mat åt honom . . . .

Kära kattexpert, ge gärna din åsikt om mitt påstående!
"Om det är en innekatt som vantrivs med att vara inne så kanske den går att göra den till en utekatt.."

Jag kan skaffa en riktigt fin matskål åt katten!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in